Grande Retro geen vermogen en alles gecheckt!! Of mis ik iets?

fazerpaul

New Member
Hallo scooter fans,

Voor een vriend ben ik een Grande Retro snorscooter aan het servicen en tevens ontgrenzen.
Het probleem is erg weinig vermogen en te lage topsnelheid van 40 km/h na ontgrenzing.
De scooter trekt langzaam van de plek en komt met moeite een heuveltje op.
mad.png


Deze Chinese 4-takt lijkt helemaal origineel te zijn en ziet er netjes uit. Wat heb ik tot nu gedaan:

- Nieuw luchtfilter element
- Bougie vervangen, vonkt prima
- Vonk aan bobine draad gecheckt, 2 cm blauw
- Carburateur geheel gereinigd, alle delen los gehad.
- Met remreiniger alle kanalen door gespoten.
- Het membraan van de gasschuif getest op werking (perslucht)
- Sproeier 88 zat erin, sproeier 80 en 90 geprobeerd, 90 is beter.
- CDI 2x vervangen met nieuwe oranje (onbegrensde versie)
- Klepspeling gecontroleerd en was in orde (0,05 inlaat, 0,10 uitlaat)
- Kabel van de pick-up spoel (bij de koppeling) los genomen
- Benzine kraan omzeild met bypass direct van de tank.
- Brandstof gecontroleerd tot aan de carburateur
- Vacuüm slangen van benzinekraan en EGR los genomen
- Vacuüm aansluit nippel op inlaat spruitstuk afgeplugd
- Vario rollen vernieuwd met 6,5 gram

De motor heeft goede compressie en start ook vrij snel, hij loopt mooi rustig stationair.

Momenteel krijg ik zelf een vastloper van..
confused.png
ik heb geen idee meer waar ik verder zou kunnen zoeken.
Daarom vraag ik jullie gewaardeerde hulp! Ik denk zeker dat jullie samen veel meer weten dan ik alleen.

Dus.. hopelijk heeft iemand de gouden tip voor mij, alvast veel dank!!

Groeten, Paul
 
Advertisement - register to remove this

De gasschuif met het membraan zien er als nieuw uit en de gasschuif komt ook meteen omhoog bij testen met perslucht.
Zie dit filmpje vanaf 5:00 minuut.

Verder nog een blij filmpje gevonden over het opsporen van valse lucht bij slangen en het spruitstuk.
Dat kan natuurlijk ook een grotere sproeier verklaren.

Bij deze Grande Retro was de vario trouwens niet begrensd.
Zou er mogelijk nog een vernauwing zitten in het inlaat spruitstuk?

Morgen verder met het bamiblok!
 
Vind je sproeier wel heel erg groot.. Zelfs op mijn brom china scooter zit maar een 80 of 82 in. Zou bijna denken dat je ergens een compressie lek hebt.
 
Bedankt voor jullie reactie!

In mijn andere Retro scooter zit ook gewoon sproeier 82, dus ik vind 90 ook te groot. Maar met 80 erin gebeurde er vanaf half gas helemaal niks meer, alsof hij te weinig benzine kreeg.

De compressie heb ik inderdaad niet gemeten, maar als ik aan het vliegwiel draai moet ik best wat kracht zetten om de krukas verder te draaien.

Vandaag trouwens nog de lektest gedaan met remmen reiniger. Terwijl de motor stationair liep heb ik de nevel op het inlaat spruitstuk, de carburateur en de slangen gespoten. Er veranderde helemaal niets aan het toerental van de motor, dus valse lucht kunnen we uitsluiten.

Verder nogmaals de klepspeling afgesteld, dit keer beide op 0,10 mm gezet. Bougiekap op vers stuk kabel gezet en geheel nieuwe bougie erin gedraaid.

Resultaat van dit alles.. een vette 0, wat een onding, hahaha! Maar we krijgen de luie Chinees wel vooruit, al moet er een 72cc op komen.

De motor draait volgens mij te weinig toeren, meteen al vanaf de start, en de scooter wil niet harder dan 40 km/h terwijl alles ontgrensd is. Nu heb ik er laatst 6,5 grams rollen in gezet, want die had ik nog liggen. Wat zou er volgens jullie in moeten? Ik denk zelf aan 5,5 gram of misschien zelfs 5 gram? Dan ook maar weer eens sproeier 80 erin zetten, ben benieuwd..
 
Back
Top