Goeie bromscooter voor 2 personen

JoeStone

New Member
Hallo, ik ben op zoek naar een bromscooter voor 2 personen met veel trekkracht. Ik ben nog redelijk nieuw in de scooter wereld. Ik zat zelf te denken aan een piaggio new liberty, maar ik zag geen optie om een achterklapdrager of rugsteun voor een medepassagier te installeren, en ik vroeg me ook af of deze wel genoeg trekkracht heeft om een beetje met het verkeer mee te komen? Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Ik denk niet dat er nog veel verschil zit in de trekkracht van de scooters tegenwoordig.
Het verschil in vermogen is hooguit 0,2 tot 0,3 pk.
Verder opvoeren is met de komst van Euro4 en Euro5 niet meer zo gemakkelijk als met de oudere modellen.
Maar als je de scooter origineel laat heb je wel een zuinige scooter waar je langer plezier van zult hebben.
De Piaggio New Liberty is een mooie en ruime scooter waar je goed met 2 man op kunt cruisen, tenzij je groter bent dan 1.90 meter, dan komt het stuur toch wel heel dicht bij je knieën.
De oplossing voor achterklapdrager of rugsteun voor een medepassagier is misschien een topkoffer met rugsteunkussentje.

zoals deze:

41098.jpg


Een soortgelijk topkoffer heb ik op mijn Vespa GTS 300 Classic en dit werkt en zit perfect.
 
Hallo, ik ben op zoek naar een bromscooter voor 2 personen met veel trekkracht. Ik ben nog redelijk nieuw in de scooter wereld. Ik zat zelf te denken aan een piaggio new liberty, maar ik zag geen optie om een achterklapdrager of rugsteun voor een medepassagier te installeren, en ik vroeg me ook af of deze wel genoeg trekkracht heeft om een beetje met het verkeer mee te komen? Alvast bedankt
Er staan een hele mooie Liberty op marktplaats voor een goed bedrag. Alleen zadel lijkt een beetje klein:
 

Attachments

  • Screenshot_20210606_100719_nl.marktplaats.android.jpg
    Screenshot_20210606_100719_nl.marktplaats.android.jpg
    90.7 KB · Views: 14
Een leuke scooter om te toeren met 2 man kan ook een Peugeot Elyseo/Elystar zijn.
Wat zijn dat toch een schepen!
Je zal er met 2 man erg luxe op zitten.
Als je dan de 2 takt versie heb dan kom je met 2 man nog makkelijk de limburgse bergen door.

De Peugeot Elyseo was ook 1 van de weinige scooters waarbij ik geen kramp in mijn stuitje kreeg na een uurtje rijden.
 
Vergeet vooral de scooters met een piaggio 4t 2 valve motor blok.. Deze zijn echt oersloom..
Mijn peugeot kisbee van 2011 euro 2 4takt (ook een 2 klepper) trekt veel harder op dan de piaggio new fly die ik heb staan.
 
piaggio liberty is best kut als je tussen de auto's rijdt met 2 personen. In je eentje is het nog wel te doen.
Zoals in je andere topic al gezegt is is een 50cc4t geen goede keuze als je snel wilt gaan
 
Hoe snel trekt die dan op? 0-50 gps in 12 seconden ofzo? 2t rijdt je er zo uit hoor. Misschien dat je met een getunede 80cc en ontgrensde niet afgestelde of getunede 50cc 2t bij kan houden
 
Met alle begrenzingen erop heel misschien. Heb maar 1x ofzo een tijd geleden op een begrensde 2t gereden aangezien je de begrenzingen er toch in een uur gratis er vanaf kan halen zitten ze nooit erop.
Post automatically merged:

Voor 1 persoon is een 50cc 4t trouwens wel voldoende. Vooral als je een van de snellere modellen hebt (piaggio is daar helaas geen van). Maar voor 2 personen, als je goed wilt meekomen in het verkeer en al helemaal eens bergop moet of tegenwind hebt, is het echt te langzaam. Maar dat is mijn mening natuurlijk. Misschien zijn jij en alle bestuurders om je een een stuk geduldiger
 
Last edited:
Een echt goeie, betaalbare, bromscooter voor 2 personen is er op dit moment haast niet. Wil je er ook nog een beetje vlot mee kunnen rijden dan is een Sym Jet 14 met een topkoffer (met rugsteun) een redelijke oplossing. Deze is door de meeste dealers dusdanig af te stellen dat je minder last hebt van de begrenzing waardoor je goed meekunt met het overige verkeer. Het heeft niet de kwaliteit van bijvoorbeeld een New Dink van Kymco maar komt voor het comfort (ook met 2 personen) behoorlijk in de buurt. Wat de prestaties komt de Sym Jet dan wel weer beter uit de verf (sneller optrekken, ook met 2 personen). E.e.a. hangt wel af van de kennis en kunde van de dealer af.
 
Hallo, ik ben op zoek naar een bromscooter voor 2 personen met veel trekkracht. Ik ben nog redelijk nieuw in de scooter wereld. Ik zat zelf te denken aan een piaggio new liberty, maar ik zag geen optie om een achterklapdrager of rugsteun voor een medepassagier te installeren, en ik vroeg me ook af of deze wel genoeg trekkracht heeft om een beetje met het verkeer mee te komen? Alvast bedankt
Ik vind zelf een vivacity wel lekker voor met ze 2e zitten.
 
Er staat me iets voor de geest.
Een scooter. Bekend merk (wat ik hier niet mag noemen)
Zogenaamd voor 2 personen.
Binnen afzienbare tijd zaten de scheuren in het carter.
Ik heb er ooit zelfs een zaak voor aangespannen bij de reclamecodecommissie.
En die heb ik gewonnen.

Een zeker merk mag geen scooters meer afbeelden met 2 achterveren, als er in het echt maar 1 onder zit.
Want dat is namelijk het geval bij veel scooters.
Door deze manier van construeren ontstaan er frictie in het gedeelte waar de rubberbussen zitten (bij het subframe).
Dit lijdt op zijn beurt tot wringen van de cartertunnel, met scheuren in het aluminium tot gevolg.
Er is, Godzijdank, niets gebeurd met de bewuste scooter waar ik het nu over heb, maar ik wil niet weten wat er had kunnen gebeuren.

In Italië staat bij veel scooterverhuurbedrijven een bordje: 1 persoon 50CC, 2 Personen 125CC.
Want een 125CC heeft namelijk wel 2 achterveren, die het gewicht egaal verdelen.

Lang verhaal kort.
Koop een schakelbrommer, of koop een scooter met 2 achterveren.
En lees eens heel goed hoe groot het maximaal toegestane gewicht is van de meeste scooters (voertuig inclusief bestuurder en passagiers).
Deze cijfers kun je opvragen bij de importeur.

Dan kom je tot de slotsom dat je met 2 personen van een gemiddeld Nederlands postuur en dito gewicht al OVER de limiet gaat.
Je garantie vervalt dus ook.
Vraag maar na bij de bestuurder van de bewuste scooter van bovenstaand verhaal....

Maak er de komende tijd maar eens een gewoonte van om achter scooters te gaan rijden die met 2 personen rijden, en let er dan maar eens op hoe ongezond scheef het achterwiel er onder staat.
Je wilt niet weten hoe een zwabbers de constructie maakt als je met 2 personen erop over een verkeersdrempel of door een kuil gaat.
Gewoon eng. Je snapt niet dat het heel kan blijven.
En dat doet het ten lange leste ook niet.

Bezint eer gij begint.
Een gewaarschuwd Mensch telt voor 2....
 
Hoi een piaggio liberty kan ik afraden voor Trekkracht Peugeot of sym is een betere keuze dan
Een I-Get trekt prima op, ook voldoende als je duo rijdt. Het oude 2V blok is standaard inderdaad erg traag.

Maar 50cc blijft altijd behelpen als je met z'n tweeën rijdt.
Post automatically merged:

Er staat me iets voor de geest.
Een scooter. Bekend merk (wat ik hier niet mag noemen)
Zogenaamd voor 2 personen.
Binnen afzienbare tijd zaten de scheuren in het carter.
Ik heb er ooit zelfs een zaak voor aangespannen bij de reclamecodecommissie.
En die heb ik gewonnen.

Een zeker merk mag geen scooters meer afbeelden met 2 achterveren, als er in het echt maar 1 onder zit.
Want dat is namelijk het geval bij veel scooters.
Door deze manier van construeren ontstaan er frictie in het gedeelte waar de rubberbussen zitten (bij het subframe).
Dit lijdt op zijn beurt tot wringen van de cartertunnel, met scheuren in het aluminium tot gevolg.
Er is, Godzijdank, niets gebeurd met de bewuste scooter waar ik het nu over heb, maar ik wil niet weten wat er had kunnen gebeuren.

In Italië staat bij veel scooterverhuurbedrijven een bordje: 1 persoon 50CC, 2 Personen 125CC.
Want een 125CC heeft namelijk wel 2 achterveren, die het gewicht egaal verdelen.

Lang verhaal kort.
Koop een schakelbrommer, of koop een scooter met 2 achterveren.
En lees eens heel goed hoe groot het maximaal toegestane gewicht is van de meeste scooters (voertuig inclusief bestuurder en passagiers).
Deze cijfers kun je opvragen bij de importeur.

Dan kom je tot de slotsom dat je met 2 personen van een gemiddeld Nederlands postuur en dito gewicht al OVER de limiet gaat.
Je garantie vervalt dus ook.
Vraag maar na bij de bestuurder van de bewuste scooter van bovenstaand verhaal....

Maak er de komende tijd maar eens een gewoonte van om achter scooters te gaan rijden die met 2 personen rijden, en let er dan maar eens op hoe ongezond scheef het achterwiel er onder staat.
Je wilt niet weten hoe een zwabbers de constructie maakt als je met 2 personen erop over een verkeersdrempel of door een kuil gaat.
Gewoon eng. Je snapt niet dat het heel kan blijven.
En dat doet het ten lange leste ook niet.

Bezint eer gij begint.
Een gewaarschuwd Mensch telt voor 2....
Haha, doel je op die oude discussie op STN over die Kymco New Dink? Ja, geen wonder dat het stuk gaat als twee mensen van 100+ kg op zo'n arm scootertje gaan rijden. Daar is het gewoon niet op berekend en daar kan Kymco niks aan doen.

 
Last edited:
Haha, doel je op die oude discussie op STN over die Kymco New Dink? Ja, geen wonder dat het stuk gaat als twee mensen van 100+ kg op zo'n arm scootertje gaan rijden. Daar is het gewoon niet op berekend en daar kan Kymco niks aan doen.
haha, daar staat me ook wel wat van bij. :)
maar aan de andere kant: bij motoren (en sommige schakelbrommers) zie je in geval van één schokbreker, dat deze op een centrale plaats tussen frame en achterbrug in lijn met het achterwiel gemonteerd zit.
voor zover ik weet is alleen bij scooters die ene veerpoot links van de constructie geplaatst...
en negen van de tien keer i.c.m. een tweepersoons zadel en voetsteuntjes voor de passagier...
snap eerlijk gezegd ook niet wat de logica erachter is, als dit simpelweg te zwak is voor al dat gewicht.

bij de 2t tomosjes kon je het ook wel duidelijk zien (met name in de bochten) maar dat was meer vanwege het iele achterbrugje.
 
Back
Top