Er staat me iets voor de geest.
Een scooter. Bekend merk (wat ik hier niet mag noemen)
Zogenaamd voor 2 personen.
Binnen afzienbare tijd zaten de scheuren in het carter.
Ik heb er ooit zelfs een zaak voor aangespannen bij de reclamecodecommissie.
En die heb ik gewonnen.
Een zeker merk mag geen scooters meer afbeelden met 2 achterveren, als er in het echt maar 1 onder zit.
Want dat is namelijk het geval bij veel scooters.
Door deze manier van construeren ontstaan er frictie in het gedeelte waar de rubberbussen zitten (bij het subframe).
Dit lijdt op zijn beurt tot wringen van de cartertunnel, met scheuren in het aluminium tot gevolg.
Er is, Godzijdank, niets gebeurd met de bewuste scooter waar ik het nu over heb, maar ik wil niet weten wat er had kunnen gebeuren.
In Italië staat bij veel scooterverhuurbedrijven een bordje: 1 persoon 50CC, 2 Personen 125CC.
Want een 125CC heeft namelijk wel 2 achterveren, die het gewicht egaal verdelen.
Lang verhaal kort.
Koop een schakelbrommer, of koop een scooter met 2 achterveren.
En lees eens heel goed hoe groot het maximaal toegestane gewicht is van de meeste scooters (voertuig inclusief bestuurder en passagiers).
Deze cijfers kun je opvragen bij de importeur.
Dan kom je tot de slotsom dat je met 2 personen van een gemiddeld Nederlands postuur en dito gewicht al OVER de limiet gaat.
Je garantie vervalt dus ook.
Vraag maar na bij de bestuurder van de bewuste scooter van bovenstaand verhaal....
Maak er de komende tijd maar eens een gewoonte van om achter scooters te gaan rijden die met 2 personen rijden, en let er dan maar eens op hoe ongezond scheef het achterwiel er onder staat.
Je wilt niet weten hoe een zwabbers de constructie maakt als je met 2 personen erop over een verkeersdrempel of door een kuil gaat.
Gewoon eng. Je snapt niet dat het heel kan blijven.
En dat doet het ten lange leste ook niet.
Bezint eer gij begint.
Een gewaarschuwd Mensch telt voor 2....