glijbus zit muurvast

491GT

Well-Known Member
titel zegt het al ik krijg hem er helemaal niet meer van af :7 wou men rolletjes vervangen omdat ik een nieuwe snaar heb.
ik denk dat hij wat ingesleten is wand heb al op de tandjes staan schuren, omdat ik eerst dacht dat het misschien een braam was ofzo. de gradenplaat heeft er btw altijd al wat moeilijker op gegaan maar met wat geduw ging het uiteindelijk wel. het gaat hier btw over een P1 vario.
 
Advertisement - register to remove this

ja idd het is uiteindelijk gelukt alleen nu moet denk ik nog een stukje van het begin van de tandjes afschuren (net waar de schroefdraad begint) wand men gradenplaat gaat er niet meer af.
is dit gewoon door slijtage of kan dat bv door de kickstartkrans zeg maar komen?
 
Meestal krijg je de gradenplaat er wel af door voorzichtig te wrikken (Om en om iets meer kracht aan de bovenkant/onderkant/zijkant zetten, meestal ben je dan ook van de meeste bramen af en gaat het daarna iedere keer wat makkelijker).

Tenminste dat is mijn ervaring, het erop doen en eraf halen gaat alleen lastig bij het begin van de gleuven, daarna gaat het makkelijk...toch?

Volgens mij heeft het te maken met het aandraaien van de vario en het niet perfect passen van de halfpoulie/starterkrans (Als het niet perfect past (dus het raakvlak van krukas op halfpoulie/starterkrans) duw je het overtollige metaal aan de kant, en dat gaat het makkelijkste langs de randen, met bramen als gevolg).

Bramen is misschien niet het juiste woord.
 
Meestal krijg je de gradenplaat er wel af door voorzichtig te wrikken (Om en om iets meer kracht aan de bovenkant/onderkant/zijkant zetten, meestal ben je dan ook van de meeste bramen af en gaat het daarna iedere keer wat makkelijker).
yup bedankt voor de tip heb hem eraf gekregen heb hem nu al weer in elkaar gelukkig en hij doet het weer goed =)
Tenminste dat is mijn ervaring, het erop doen en eraf halen gaat alleen lastig bij het begin van de gleuven, daarna gaat het makkelijk...toch?
bij mij ging ie de eerste keer er helemaal niet op :p heb hem eerst wat verwarmd met een kaars zo voorzichtig de geleiderblokjes aangedaan en inde vario gestoken. zo ging hij er de eerste keer net op, ook als hij nog niet helemaal tegen de startkoppeling zat strubbelde die enorm tegen.
Volgens mij heeft het te maken met het aandraaien van de vario en het niet perfect passen van de halfpoulie/starterkrans (Als het niet perfect past (dus het raakvlak van krukas op halfpoulie/starterkrans) duw je het overtollige metaal aan de kant, en dat gaat het makkelijkste langs de randen, met bramen als gevolg).

Bramen is misschien niet het juiste woord.
dus eigelijk draai ik de krukasmoer er niet fatsoenlijk op? ik begin idd te merken dat alles wat achter de moer zit moeilijker en moeilijker los komt. ik zet ook altijd die moer superstrak vast omdat ik zeker wil zijn dat ze niet los schiet
ik heb natuurlijk geen werkmatriaal onderweg als dat ooit een keer zou gebeuren (en 20 of 25km van huis wil je dat niet meemaken :p)

ik kan dus beter een keer die moer er een keer wat minderstrak er op zetten? kan ik dan beter niet even een momentsleutel kopen voor er de juiste spanning op te zetten of is dat een beetje overbodige luxe?
 
Gewoon normaal vastzetten als een carterkapboutje en dan een extra ruk naar rechts geven klaar. Zo nauw steekt dat nou ook weer niet, vast is vast zolang je de blokkeersleutel maar gebruikt
 
Back
Top