Glijbus versleten?

korbach

Well-Known Member
Hallo,

heb sinds enkele weken last van een raar zingend geluid vanuit de transmissie.
Bij optrekken niks aan de hand. Bij topsnelheid ook niet.
Het fenomeen doet zich voor tijdens het warmrijden, waar ik (uiteraard) niet vol gas rijd. Op een gegeven moment hoor ik een soort van heel hoogtonig viemviemviemviem geluid
vanuit de transmissie komen. Het motortje snort dan mooi en loopt perfect rond. als ik harder ga rijden gaat het viemviemviem ook hoger klinken en stopt op het moment dat ik topsnelheid bereik.
Zelf zat ik te denken aan de glijbus van de vario (in- of versleten?)
Het gaat om een sym orbit. 1, en ja ik weet het... die hebben niet de beste kwaliteit vario's. Ik heb de vario bij 6000 km al een keer vervangen en gelijk de snaar verwisseld. Op dat moment reed de scooter zoals hij nog nooit had gereden. Trekken als een lier en 70 km/u op de teller. Langzamerhand is dit teruggelopen naar plusminus 60 km/u topsnelheid. Heb de breedte van de snaar nagemeten en die is nog nagenoeg als nieuw, de vario vertoont wat slijtplekjes na 1500 km. de rollen zijn gemixed 7 en 6 gram (Malossi)
Ben al in de weer geweest met een OD2 vario, maar ik moest met 3 shimringen- werken anders trok hij niet en kwam hij niet op toeren. En met 3 ringen heb ik feitelijk geen winst van de langere overbrenging (?), waardoor hij maar 62 km/u ging. Ik reed toen met 7 grams rollen.
Uiteindelijk heb ik de originele vario er maar weer ingezet, zoals gezegd met gemixte rollen.
Toch wil ik nog een poging wagen met de OD2, maar dan met de originele (=langere) glijbus i.p.v. de bijgeleverde glijbus met shim-ringen.
Heb me er bij neergelegd dat het geen racemonster wordt (50cc), maar wil gewoon van de originele (=slechte kwaliteit) vario af en van de overmatige snaarslijtage.
Weet er iemand waar ik een originele gladde glijbus kan kopen, en of die dingen überhaupt los te koop zijn.
En kan iemand me vertellen of ik bij een OD2 ook een andere snaar moet monteren (de snaar kan immers hoger in de vario klimmen)
Misschien was de originele snaar wel te kort en was dat het euvel van het slechte optrekken en lage top?
Alle tips zijn welkom.
Indien het verhaal een beetje warrig overkomt... dat kan kloppen, want ik heb 'on the fly' nog wat correcties ingelast.
 
Advertisement - register to remove this

Je info is goed,
echter zijn mensen te lui om te lezen!

en leestekens?
waarom het is goed zo
begrijpelijk!

Je moet kijken waar het geluid vandaan komt
het kan overal bij je transmissie vandaan komen
het kan je powerband zijn
je vario je koppeling

Zijn je half poelies wel recht?
en niet krom

Heb ik ook een keer gehad was mijn half poelie krom
waardoor hij een raar fluitend geluid maakte
 
Back
Top