AronvanderVelden
Member
Goededag forummensen,
Om te beginnen heb ik een ruim maandje geleden een gilera runner gekocht. Een 50cc 2t DD sp uit 1997. Bij de aankoop is mij gevraagd hoe snel ik ongeveer wou dat hij liep, omdat dit moest van mijn ouders heb ik gezegd dat hij legaal moest lopen. Vervolgens heeft de beste meneer er twee varioringen ingezet waardoor hij wel nogal veel overtoeren maakte. Maar buiten dat startte het beestje altijd goed, altijd met één kick al stond ie een week stil. Hij stond stil omdat ik gisteren pas mijn rijbewijs heb opgehaald. Toen ik gisteren voor het eerst echt mee heb gereden(omdat ik daarvoor simpelweg niet van mn ouders erop mocht rijden tot ik mijn rijbewijs had).
Onderweg op dat eerste ritje(naar school) is het volgende gebeurd. Ten eerste viel me op dat ie toch wel heel veel overtoeren maaktte en ik kon dan ook niet harder dan 45km/h. Maar verder reed hij wel gewoon. Na een kwartiertje gereden te hebben heb ik getankt. Toen ik hem na het tanken weer wou starten ging dit moeizaam. Moeizamer dan normaal in ieder geval, met zo'n 4 kickjes. Terwijl hij daarvoor dus koud met 1 kick startte. Maar hier houdt het helaas niet op. Toen ik ongeveer nog een kwartier verder was na het tanken. Is de scooter uitgevallen. Eerst merkte ik dat hij kracht verloor vervolgens wat stotterde en daarna uitviel. Toen ik de scooter weer probeerde te starten lukte dit niet. Vervolgens heb ik er een heel stuk mee gelopen en na een tijdje startte hij uiteindelijk wel weer met de tankdop eraf. Toen durfde ik er niet meer op te rijden uit angst dat ik alleen maar meer kapot zou maken.
Na helemaal naar huis gelopen te zijn(10 kilometer) is hij nog wel een keer vrij makkelijk gestart. De opeenvolgende dag (vandaag) ben ik samen met mijn vader het één en ander gaan sleutelen. Zo hebben we gekeken of de bougie vonkt, dat deed ie. En hij was wat aan de zwartere kant maar niet pikzwart. Vervolgens hebben we gekeken of er benzine de carburateur inging en dit zag er ook goed uit. De carburateur eraf halen hadden we nu niet genoeg tijd en ook kennis voor.
Toen we dit allemaal hadden gecontroleerd wouden we wel weer proberen hem te starten. Dit ging heelll moeilijk. Tankdop open, tankdop dicht. En na een hele tijd kicken is de scooter wel gestart met de tankdop dicht. Toen liep hij verrassend mooi stationair, en na ongeveer 2 minuten stationair gelopen te hebben (zonder te gassen) viel hij uit zich zelf uit. Hierna weer heel vaak gekickt en toen startte hij weer. Toen wat gas bijgegeven en eigenlijk op het moment dat we gas gaven viel hij weer uit. Met zo ongeveer hetzelfde geluid als toen die uitviel tijdens het rijden.
Na een hele tijd is ons opgevallen dat er een flinke scheur zit in de luchtbuis van de voorkant van de runner naar het luchtfilter. Dit zou dus ook maar zo er iets mee te maken kunnen hebben.
En als laatste wil ik daar graag nog aan toevoegen, dat voordat ik erop reed de kickstart een heel klein beetje bovenaan niet terugveerde. Maar nu helemaal onderaan blijft hangen.
Ik hoop ten harte dat iemand mij kan helpen want dit is niet wat je wilt tijdens je allereerste ritje op je nieuwe scooter.
met vriendelijke groet,
Aron
Om te beginnen heb ik een ruim maandje geleden een gilera runner gekocht. Een 50cc 2t DD sp uit 1997. Bij de aankoop is mij gevraagd hoe snel ik ongeveer wou dat hij liep, omdat dit moest van mijn ouders heb ik gezegd dat hij legaal moest lopen. Vervolgens heeft de beste meneer er twee varioringen ingezet waardoor hij wel nogal veel overtoeren maakte. Maar buiten dat startte het beestje altijd goed, altijd met één kick al stond ie een week stil. Hij stond stil omdat ik gisteren pas mijn rijbewijs heb opgehaald. Toen ik gisteren voor het eerst echt mee heb gereden(omdat ik daarvoor simpelweg niet van mn ouders erop mocht rijden tot ik mijn rijbewijs had).
Onderweg op dat eerste ritje(naar school) is het volgende gebeurd. Ten eerste viel me op dat ie toch wel heel veel overtoeren maaktte en ik kon dan ook niet harder dan 45km/h. Maar verder reed hij wel gewoon. Na een kwartiertje gereden te hebben heb ik getankt. Toen ik hem na het tanken weer wou starten ging dit moeizaam. Moeizamer dan normaal in ieder geval, met zo'n 4 kickjes. Terwijl hij daarvoor dus koud met 1 kick startte. Maar hier houdt het helaas niet op. Toen ik ongeveer nog een kwartier verder was na het tanken. Is de scooter uitgevallen. Eerst merkte ik dat hij kracht verloor vervolgens wat stotterde en daarna uitviel. Toen ik de scooter weer probeerde te starten lukte dit niet. Vervolgens heb ik er een heel stuk mee gelopen en na een tijdje startte hij uiteindelijk wel weer met de tankdop eraf. Toen durfde ik er niet meer op te rijden uit angst dat ik alleen maar meer kapot zou maken.
Na helemaal naar huis gelopen te zijn(10 kilometer) is hij nog wel een keer vrij makkelijk gestart. De opeenvolgende dag (vandaag) ben ik samen met mijn vader het één en ander gaan sleutelen. Zo hebben we gekeken of de bougie vonkt, dat deed ie. En hij was wat aan de zwartere kant maar niet pikzwart. Vervolgens hebben we gekeken of er benzine de carburateur inging en dit zag er ook goed uit. De carburateur eraf halen hadden we nu niet genoeg tijd en ook kennis voor.
Toen we dit allemaal hadden gecontroleerd wouden we wel weer proberen hem te starten. Dit ging heelll moeilijk. Tankdop open, tankdop dicht. En na een hele tijd kicken is de scooter wel gestart met de tankdop dicht. Toen liep hij verrassend mooi stationair, en na ongeveer 2 minuten stationair gelopen te hebben (zonder te gassen) viel hij uit zich zelf uit. Hierna weer heel vaak gekickt en toen startte hij weer. Toen wat gas bijgegeven en eigenlijk op het moment dat we gas gaven viel hij weer uit. Met zo ongeveer hetzelfde geluid als toen die uitviel tijdens het rijden.
Na een hele tijd is ons opgevallen dat er een flinke scheur zit in de luchtbuis van de voorkant van de runner naar het luchtfilter. Dit zou dus ook maar zo er iets mee te maken kunnen hebben.
En als laatste wil ik daar graag nog aan toevoegen, dat voordat ik erop reed de kickstart een heel klein beetje bovenaan niet terugveerde. Maar nu helemaal onderaan blijft hangen.
Ik hoop ten harte dat iemand mij kan helpen want dit is niet wat je wilt tijdens je allereerste ritje op je nieuwe scooter.
met vriendelijke groet,
Aron