Gilera runner sp50 2010 onderhoud

Gilerarunnerru

New Member
Hallo mensen,

Ik heb een vraag, ik heb een gilera runner 50cc 2 takt uit 2010, vorig jaar is de cilinder en uitlaat vervangen en liet ik het onderhoud doen bij een scooter bedrijf. nu ik een auto heb rij ik in deze koude winter dagen meer met de auto dan scooter.

Nu de lente meer in aantocht komt wil ik zelf een beurtje aan mijn runner geven.

kan iemand me hier advies geven wat ik hier voor kan doen want het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets doe, bougie en me koelvloeistof een keer vervangen maar dat is het ook wel.

Zie jullie advies graag tegemoet !

ps: iemand advies over mijn toerenteller? deze doet het alleen met koud weer zoals nu blijft de naald soms op een plek (blijft hangen) wordt het warmer ( rond de 20 graden) is dit weer normaal..

Advertisement - register to remove this

Scooter onderhoud en reparatie
Onderhoud en snelle reparatie zijn erg belangrijk voor de betrouwbaarheid, werking en levensduur van de scooter.
Wat gebeurt er bij een onderhoudsbeurt:

- Bandenspanning, vorm, algehele staat check
- Profiel check
- Remmen check
- Remolie check
- Bougie vervangen
- Luchtfilter vervangen
- Luchtfilterhuis schoonmaken
- Rollen check
- V-snaar check
- Kickstart smeren
- Olie V-snaar check (indien van toepassing)
- Verlichting check
- Vertandingsolie check
- Balhoofdspeling check

Scooter onderhoud en reparatie
Onderhoud en snelle reparatie zijn erg belangrijk voor de betrouwbaarheid, werking en levensduur van de scooter.
Wat gebeurt er bij een onderhoudsbeurt:

- Bandenspanning, vorm, algehele staat check
- Profiel check
- Remmen check
- Remolie check
- Bougie vervangen
- Luchtfilter vervangen
- Luchtfilterhuis schoonmaken
- Rollen check
- V-snaar check
- Kickstart smeren
- Olie V-snaar check (indien van toepassing)
- Verlichting check
- Vertandingsolie check
- Balhoofdspeling check

Dankjewel voor je antwoord Brute-Force!

heb nog wel aantal vragen omdat ik sommigen dingen echt zeker wil weten.

- Bandenspanning, vorm, algehele staat check: Is het ergens te achterhalen hoeveel bar ze moeten staan?
- Profiel check: De voor en achterband zijn in 2015 vervangen, zijn nog in top conditie.
- Remmen check: remblokken zijn eind 2015 vervangen, moet ik ze dan nog ergens anders op controleren?
- Remolie check: wat wordt hier mee bedoeld?
- Bougie vervangen: deze begin 2016 gecontroleerd, was nog goede kleur maar ga hem gelijk mee vervangen.
- Luchtfilter vervangen: element bedoel je zeker?
- Luchtfilterhuis schoonmaken: kan dit gewoon met zeep sop of iets anders? want op de element zelf zit toch olie in.
- Rollen check: vario rollen toch? als ze niet meer goed zijn, zijn ze toch vierkant achtig?
- V-snaar check: hoe kan je snel achterhalen of het nodig is om te vervangen als er geen scheurtjes inzitten?
- Kickstart smeren: deze wordt bijna nooit gebruikt, maar als ik hem gebruik na langer stilstaan werkt hij perfect, met wat kan ik hem het beste smeren?
- Olie V-snaar check (indien van toepassing): dit is de eerste keer dat ik dit hoor, smeer je dan je v snaar? of wat bedoel je er mee?
- Verlichting check: deze is super, alles werkt al een keer gecheckt vorig jaar.
- Vertandingsolie check: Zou je dit meer kunnen uitleggen welke olie er wordt gebruikt en hoe je dit kan checken?
- Balhoofdspeling check: dit is eind 2015 gecheckt.

PS: ik heb geen speciaal scooter gereedschap, maakt dit uit?

Back