Gilera runner geen vacuum

ChristianK

Member
Beste

Mijn Gilera runner 50cc 2004 of 5 carburateur model pakt geen vacuum

Er is net een begrenzer in gezet door een scooterzaak (die was ik aan het testen) Nadat ik 25-30 min rond reed (zonder begrenzer) (net gereviseerd 30-40km terug) is het ineens braaaaap… en als ik kick of elektrisch start komt er geen benzine uit de benzine slang meer maar als ik zelf vacuum zet op de vacuum slang komt er wel benzine uit? Vacuum slang zit op de carburateur vast wat het dus eerst ook gewoon deed die 30-40km en zo ineens braaaaap en heeft niks meer gedaan. Ja er zit uiteraard benzine in de tank voldoende zelfs

Hoor graag of jullie nog iets weten wat het kan zijn heb dit zelf nooit meegemaakt dat t zo ineens stuk loopt namelijk
 
Advertisement - register to remove this

Ik vermoed dat een vacuümslang kapot is. Welke is hier vandaan niet te zeggen maar dat ontdek je snel genoeg als je alle slangen naloopt. Ik ga er voor het gemak vanuit dat de carburateur gewoon goed vast zit op de inlaatspruitstuk.

Ik sluit een kapotte membraan ook niet uit.
 
Ik vermoed dat een vacuümslang kapot is. Welke is hier vandaan niet te zeggen maar dat ontdek je snel genoeg als je alle slangen naloopt. Ik ga er voor het gemak vanuit dat de carburateur gewoon goed vast zit op de inlaatspruitstuk.

Ik sluit een kapotte membraan ook niet uit.
Ik wou dus het membraan checken en zag ik deze boutjes zit dus een rondje in het midden oftewel een normale torqs gaat niet werken welke werkt wel?
 

Attachments

  • FF913471-CE11-4E2C-836A-3985EA118BB0.jpeg
    FF913471-CE11-4E2C-836A-3985EA118BB0.jpeg
    206.1 KB · Views: 21
In principe wel maar ligt ook aan hoe snel de krukas draait. Op startmotor draaien wel. Met de hand waarschijnlijk niet.
Wel sowieso met gasklep dicht
Post automatically merged:

Nog wat, de keerringen kunnen er ook uit liggen of kapot zijn.
 
Last edited:
Ik lees in je eerste bericht dat als je zelf vacuüm trekt op de benzinekraan dat er benzine uit komt en dat er geen vacuüm getrokken wordt door de motor.
Het lijkt me dus een vacuüm probleem dat een benzine probleem veroorzaakt.
Je kunt eventueel de carburateur monteren en dan zelf vacuüm op de benzinekraan zetten zodat de vlotterkamer vol loopt en kijken of hij wil starten. Maar vacuüm probleem blijft dus lijkt het me overbodig om dat te doen.

Membraan is goed?
Post automatically merged:

Als membraan goed is en de slangen niet kapot dan kom ik toch weer uit op keerringen.
 
Last edited:
Ik lees in je eerste bericht dat als je zelf vacuüm trekt op de benzinekraan dat er benzine uit komt en dat er geen vacuüm getrokken wordt door de motor.
Het lijkt me dus een vacuüm probleem dat een benzine probleem veroorzaakt.
Je kunt eventueel de carburateur monteren en dan zelf vacuüm op de benzinekraan zetten zodat de vlotterkamer vol loopt en kijken of hij wil starten. Maar vacuüm probleem blijft dus lijkt het me overbodig om dat te doen.

Membraan is goed?
Post automatically merged:

Als membraan goed is en de slangen niet kapot dan kom ik toch weer uit op keerringen.
Ik haal anders zometeen wel even het blok eraf als het t membraan ook niet is en doe ik gewoon een nieuwe cilinder erop en kijk ik ook de keringen even na
 
Kan het niet goed zien. Wat ligt onderin de cilinder tegen de zuiger aan? Het lijkt wel gruis of stof of is het de uitlaatpoort?

Als je het toch los hebt trek dan de cilinder er ook af en bekijk de zuiger en de zuigerveren.
Post automatically merged:

Doe wel even een doek in de carter voor het geval een zuigerveer gebroken is. Die wil je niet je carter in zien vallen.
 
Even betere foto’s gemaakt. maar ik krijg de uitlaat bout niet los want die zit vast met een torqs. kom daar zo een beetje moeilijk bij met de ratel dus laat denk ik de rest maar doen door een scooterzaak
 

Attachments

  • 54EA7E44-6E8E-49B3-A758-210F88BE7577.jpeg
    54EA7E44-6E8E-49B3-A758-210F88BE7577.jpeg
    182.4 KB · Views: 14
  • E11455D7-3E7B-4F41-8066-E44E590AC009.jpeg
    E11455D7-3E7B-4F41-8066-E44E590AC009.jpeg
    171.7 KB · Views: 13
  • 40BFECCC-6388-45EE-8E3D-D0711CAB50F0.jpeg
    40BFECCC-6388-45EE-8E3D-D0711CAB50F0.jpeg
    161 KB · Views: 14
Ik denk dat het wel meevalt met de cilinder. Zal niet de oorzaak zijn van zo weinig vacuüm. Als jij zeker weet dat membraan goed is en er verder geen kapotte of lekkende slangen zijn dan verwacht ik toch echt de keerringen.

Compressie wordt ook minder als de keerringen kapot zijn of eruit geblazen zijn.
 
Ik denk dat het wel meevalt met de cilinder. Zal niet de oorzaak zijn van zo weinig vacuüm. Als jij zeker weet dat membraan goed is en er verder geen kapotte of lekkende slangen zijn dan verwacht ik toch echt de keerringen.

Compressie wordt ook minder als de keerringen kapot zijn of eruit geblazen zijn.
Die bij de Vario kant ziet er nog intact uit en zie ook geen olie ofzo er naast zitten bij het vliegwiel kan ik niet bij. zijn overigens ook allemaal er nieuw in gekomen bij de revisie
 
Ik weet niet wie de motor heeft gereviseerd maar er kan altijd iets fout gaan. Als de keerring ook nieuw zijn en goed gemonteerd (veertje nog op zijn plaats bijvoorbeeld) is de kans idd klein maar het verstandig om het toch te controleren aan vliegwiel zijde.

Even wat anders, toen je testte of er benzine uit de slang komt met de kickstart, was dat met gas open of gas dicht?

Heb je ook gekeken of hij vonkt?
 
Back
Top