Gilera Runner FX 125 elektrische start werkt niet

Simonawillems

New Member
Beste mensen,

Ik heb een probleem met me Gilera Runner FX 125 sp dd, de elektrische start doet het niet.
Als ik de elektrische start indrukdan gebeurd er niks, je hoort ook geen geluid niks? Ik heb alle zekeringen gecontroleerd en die zijn goed.
Als ik de kabel van de startmotor rechtstreeks op de + van de accu druk doet die het wel, wat me ook opvalt is dat me remlicht niet werkt... De kabeltjes van de remlicht schakelaar heb ik tegen elkaar gehouden en dan werkt me remlicht nog steeds niet...
Ik heb me spanningsregelaar al vervangen voor een nieuwe ma dit had geen zin . Ik heb ook tevergeefs een elektrisch schema gezocht van een Runner FX 125 of FXR 180 ma kan geen enekele schema vinden.
Hopelijk kan iemand hier me verder helpen

Groetjes Simona
 
Advertisement - register to remove this

Het feit dat je remlicht het niet doet is ook de reden waardoor je elektrische start niet werkt.
De spanning voor het remlicht wordt namelijk ook gebruikt om het startrelais aan te sturen.
Het feit dat het remlicht zelfs niet werkt als je de twee draadjes van een remlichtschakelaar tegen elkaar houdt is een teken dat:

  1. Er geen of geen goeie spanning staat op 1 van die beide draadjes bij ingeschakeld contactslot. (blauw/rode draad in het onderstaand schema)
  2. De draad van de remlichtschakelaar(s) naar je remlicht onderbroken of een hoge weerstand vertoont. (zwart/witte draad in onderstaand schema)
By the way, de plusspanning voor je remlicht komt niet rechtstreeks vanaf de tweede zekering in het schema maar loopt via je olietanksensor, kijk eens of de connector van deze sensor niet geoxideerd is of is losgeschoten.

Hieronder heb ik een schema toegevoegd wat ik nog vond ik mijn archief, wellicht is dit het goeie schema en anders een goeie leidraad.

1681465085441.png
 
Last edited:
Ik heb het probleem gevonden.
Omdat de olietank niet was aangesloten deed me remlicht het niet en dus ook de elektrische start niet.
Bedankt voor het meedenken:)
1998.png
 
Back
Top