Gewoon niet doen met een slagmoersleutel.Ik wil binnenkort een multivar in de zip van m'n vriendin zetten inclusief de drukveer. Nu moet ik nog gereedschap kopen daarvoor.
Omdat ik al in bezit ben van een slagmoersleutel, wil ik grote doppen kopen. Dan kan ik ook de koppeling van m'n kymco demonteren.
Voor piaggio heb je toch dop 34 nodig en voor kymco toch dop 38? Ik was voornemens deze set te kopen: https://www.hbm-machines.com/nl/p/h...JNfz3fNeRrEOTk3qWU4HV6V9Zfa4B7wEaAjMnEALw_wcB
Gewoon helemaal niet met een slagmoersleutel aandraaien, nooit doen met die fijne draad.Maat van koppelingsmoer voor Piaggio is 34mm ja. Tijdens demonteren en monteren wel druk op de koppeling blijven houden zodat de moer geen weerstand ondervindt op de schroefdraad. Is namelijk een hele fijne spoed dus kan makkelijk vernield worden. Bij vastdraaien niet overdrijven met de slagmoersleutel. 3 tot 4 slagen genoeg.
Bahco.Helaas niet die grote maten voor koppelingsmoeren.
Mooi he man ?Moer kan je ook tussen je bankschroef goed vast klemmen.. En dan met een oliefilter sleutel om de koppeling doen.. Zo deed ik het altijd vroeger.
Gewoon niet doen met een slagmoersleutel.
Niet losdraaien en ,,,, vooral....niet vastdraaien.
Met een bahco of de juiste steeksleutel, heb je meer controle.
Slagmoersleutels zijn leuk voor het losdraaien van moeren van stalen auto/vrachtwagenwielen, de moer van je achterwiel en heel makkelijk bij het losdraaien van je variateur of koppeling (die buitenste, niet die platte onder de bel )
De grootste moer op je scooter is denk ik de 24 moer van je achterwiel.
Volgens mij wordt aanbevolen om die met 80 nm aan te draaien.
De aller zwakste slagmoersleutels die ik ken, doen 190 nm maar de meeste veel meer.
Dus...
Post automatically merged:
Gewoon helemaal niet met een slagmoersleutel aandraaien, nooit doen met die fijne draad.
je kunt ook gewoon een ratel op die dop zetten, meer controle.
Post automatically merged:
Bahco.
Als je er een hebt die 34 of 38 aankan, is ie ook langer.
Grotere hefboom.
Ten eerste heb ik het helemaal niet over bankschroeven gehad.Gaat niet zo makkelijk met een rond object dus wordt klemmen om weerstand te bieden sowieso lastig. Niet iedereen heeft een bankschroef staan thuis. Waarom zou je niet met een slagmoersleutel kunnen werken dan? In de racewereld hebben ze echt geen tijd om te liggen kloten met een ratelsleutel. Daar worden ook gewoon slagmoersleutels gebruikt. Je moet wat feeling hebben daarom zei ik ook niet overdrijven met zo'n ding. Eerst goed aandraaien met hand tot dat je echt voelt dat de moer de bodem heeft bereikt. Vervolgens 3 a 4 slagen maken is genoeg. Daarna met ratel natrekken ter controle.
Ten eerste heb ik het helemaal niet over bankschroeven gehad.
Ten 2de zijn monteurs in de racerij per definitie toppers, niet van die klunzen als wij.
En dat motorblok dat ze volgens jou met slagmoersleutels in elkaar draaien, gooien ze na 2 uur weer weg.
Nog meer ' slimme' opmerkingen ?
Koppeling niet met slagmoersleutel vastzetten.... je draait alles binnen de kortste keren verrot. Gewoon een bahco of een waterpomptang erop. Doek op de grond, poulie en koppeling erop met je hakken hou je de druk erop zodat je de moer los kan draaien zonder dat je een koppeling in je giecheltje krijgt.Gaat niet zo makkelijk met een rond object dus wordt klemmen om weerstand te bieden sowieso lastig. Niet iedereen heeft een bankschroef staan thuis. Waarom zou je niet met een slagmoersleutel kunnen werken dan? In de racewereld hebben ze echt geen tijd om te liggen kloten met een ratelsleutel. Daar worden ook gewoon slagmoersleutels gebruikt. Je moet wat feeling hebben daarom zei ik ook niet overdrijven met zo'n ding. Eerst goed aandraaien met hand tot dat je echt voelt dat de moer de bodem heeft bereikt. Vervolgens 3 a 4 slagen maken is genoeg. Daarna met ratel natrekken ter controle.
Heb je perse een bankschroef nodig om die moer met een bacho los te krijgen?
Edit: bartj heeft het antwoord al gegeven.
Koppeling niet met slagmoersleutel vastzetten.... je draait alles binnen de kortste keren verrot. Gewoon een bahco of een waterpomptang erop. Doek op de grond, poulie en koppeling erop met je hakken hou je de druk erop zodat je de moer los kan draaien zonder dat je een koppeling in je giecheltje krijgt.
Of in de bankschroef wat ook prima gaat. Want je moer op de poulies gaat nu eenmaal snel scheef en nog sneller verrot. En als je die dus wel met een slagmoer vast zet en de keer daarna die niet tot je beschikking dan kun je ook een lekker potje vloeken
Slagmoersleutel is prima gereedschap alleen je moet het goed gebruiken.Gewoon niet doen met een slagmoersleutel.
Niet losdraaien en ,,,, vooral....niet vastdraaien.
Met een bahco of de juiste steeksleutel, heb je meer controle.
Slagmoersleutels zijn leuk voor het losdraaien van moeren van stalen auto/vrachtwagenwielen, de moer van je achterwiel en heel makkelijk bij het losdraaien van je variateur of koppeling (die buitenste, niet die platte onder de bel )
De grootste moer op je scooter is denk ik de 24 moer van je achterwiel.
Volgens mij wordt aanbevolen om die met 80 nm aan te draaien.
De aller zwakste slagmoersleutels die ik ken, doen 190 nm maar de meeste veel meer.
Dus...
Post automatically merged:
Gewoon helemaal niet met een slagmoersleutel aandraaien, nooit doen met die fijne draad.
je kunt ook gewoon een ratel op die dop zetten, meer controle.
Post automatically merged:
Bahco.
Als je er een hebt die 34 of 38 aankan, is ie ook langer.
Grotere hefboom.