Gereedschapsvraag

Advertisement - register to remove this

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Gaat niet zo makkelijk met een rond object dus wordt klemmen om weerstand te bieden sowieso lastig. Niet iedereen heeft een bankschroef staan thuis. Waarom zou je niet met een slagmoersleutel kunnen werken dan? In de racewereld hebben ze echt geen tijd om te liggen kloten met een ratelsleutel. Daar worden ook gewoon slagmoersleutels gebruikt. Je moet wat feeling hebben daarom zei ik ook niet overdrijven met zo'n ding. Eerst goed aandraaien met hand tot dat je echt voelt dat de moer de bodem heeft bereikt. Vervolgens 3 a 4 slagen maken is genoeg. Daarna met ratel natrekken ter controle.

Als je geen bankschroef thuis hebt, moet je er ook niet zelf eraan willen gaan rommelen, maar dan breng je hem weg naar de dealer.
 

Fiko

Monteur mechatronica
Waarvoor hebben jullie die bankschroef nou nodig?

Ze bedoelen denk ik de moer erop klemmen en dan de oliefilter sleutel om de poelies heen klemmen. Of met je handen de poelies vasthouden en zo proberen los te draaien (weet ook niet waar zij die kracht vandaan halen).

Je hebt ook slimmeriken die de poelies tussen de bankschroef klemmen en dan de moer met een dopsleutel of bahco proberen los te draaien :')
 

Cojones

Active Member
Jouw opmerking is alles behalve slim. Je vat het persoonlijk op terwijl we slechts adviezen proberen te geven. Een advies als NIET of NOOIT doen roept gelijk vraagtekens op. Het is fijndraad ja en de moeren zijn relatief van zacht materiaal. Dat wil niet zeggen dat je het niet of nooit mag doen.
Oke, dat kwam een beetje bits over.
Maar het blijft een feit, vind ik dan, dat klussers veel te makkelijk slagmoersleutels gebruiken om moeren/bouten aan te draaien.
Daar zijn ze niet voor bedoelt, tenzij je het over stalen bouten van stalen autovelgen hebt.
Bij lichtmetalen wielen moeten automonteurs officieel momentsleutels gebruiken omdat ze anders de hele boel kromtrekken met die zware slagmoersleutels. De pneumatische beginnen eigenlijk pas bij 700 nm. Ook als je 'maar' 3 x prr prr prr doet.
Onder meer Makita heeft een accu-slagmoersleutel van 1000 nm, maar de meeste van die lichte accu-machientjes, zijn niet eens slagmoersleutels.
Dat zijn vaak schroefmachientjes zonder de hamerfunctie.
En dan nog worden die vaak wel gebruikt om een lange bout, bijna tot het eind, in te draaien om daarna vast te trekken met bvb een dop of momentsleutel.
Ik denk dat je voor de Koppeling, die buitenste moer, zo'n lange verstelbare blokkeersleutel kunt gebruiken, die kun je goed klem zetten en zijn niet zo heel duur. Een moment van 60 nm krijg je dan makkelijk los of vast. Voor de platte dop of bahco.
Voor de variateur zijn goedkoop goede blokkeersleutels te koop, die 'm stevig vastzetten, Met een 1/2 duims ratel gaat de moer dan makkelijk vast of los.
 

Brute-Force

Well-Known Member
Het beste is zo wie zo de Vario en Koppeling en koppelingshuis aan te trekken met een Moment sleutel .
Betreft Slagmoer sleutels :
Ik gebruik ook slagmoer sleutels , ik heb er 2 van Hilti op accu , beide kan ik op kracht instellen , die grote gebruik ik niet voor de Scooter , al staat die grote op stand 1 , draait dat ding alles aan Stront .
Voor de Scooter gebruik ik de kleine slagmoer sleutel van Hilti op stand 2, en dat werkt Prima .
( is Geen Slag schroevendraaier , maar 1/2 aansluiting voor Dop )
Maar om de moer van koppeling in de bankschroef te zetten ben ik geen voorstander van , als je niet op past , knijp je de moer ovaal , de moer zit immers op een bus , en sloop je ook de bus waar de moer op zit.
 

Cojones

Active Member
Het beste is zo wie zo de Vario en Koppeling en koppelingshuis aan te trekken met een Moment sleutel .
Betreft Slagmoer sleutels :
Ik gebruik ook slagmoer sleutels , ik heb er 2 van Hilti op accu , beide kan ik op kracht instellen , die grote gebruik ik niet voor de Scooter , al staat die grote op stand 1 , draait dat ding alles aan Stront .
Voor de Scooter gebruik ik de kleine slagmoer sleutel van Hilti op stand 2, en dat werkt Prima .
( is Geen Slag schroevendraaier , maar 1/2 aansluiting voor Dop )
Maar om de moer van koppeling in de bankschroef te zetten ben ik geen voorstander van , als je niet op past , knijp je de moer ovaal , de moer zit immers op een bus , en sloop je ook de bus waar de moer op zit.
Wat betreft die platte moer, helemaal eens. Die is best kwetsbaar.

Die kleine Hilti, hoeft nog steeds geen slagmoersleutel te zijn.
Het kan ook een schroef/boormachine zijn zonder boorkop, zeg maar. Dan is het misschien een schroefmachine waar je een dop of bithouder op kan zetten. En heeft hij misschien niet die " hamerfunctie "
Wat jij dacht, heet dan weer een impuls-schroevendraaier.

Ik ben wel blij dat jij zegt dat de grote zelfs op stand 1 veel te sterk is voor ' ons ' sleutelwerk.
Die zijn echt bedoelt voor stalen wielen van auto's, busjes, vrachtwagens, etc, voor in de zware industrie en moertjes 48 van brugsegmenten of zo
.
Ook de lichtere accumachientjes van 'slechts' 190 nm, zijn al snel veel te sterk voor het vast zetten van boutjes aan bvb scooters.
Veel Vespa's hebben dacht ik moer 17 voor koppeling en variateur. Zo uit mijn hoofd dacht ik dat daar 60 nm aandraaimoment wordt geadviseerd.
Bovendien is dat gewoon rechtse draad en draaien ze zelf uitsluitend linksom.
 

Brute-Force

Well-Known Member
Ik heb aardig wat van Hilti , ik heb ook de slagschroevendraaier van Hilti , daar heb ik een Adapter bij naar 1/2 Duims , dus ik weet het verschil van beide Machines .
Maar ik wou vertellen is .. Losmaken met slagmoersleutel is prima ,echter aandraaien is het beste met een Momentsleutel ... Denk ik .
En verder ... een Koppelingssleutel van 15,00 is zeker niet verkeerd ,veel beter als je te gierig bent om er 1 te kopen en de moer in de bankschroef gaat zetten en ovaal kan knijpen , of ander Beunhaas manieren gaat verzinnen om de moer los te krijgen .
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Oke, dat kwam een beetje bits over.
Maar het blijft een feit, vind ik dan, dat klussers veel te makkelijk slagmoersleutels gebruiken om moeren/bouten aan te draaien.
Daar zijn ze niet voor bedoelt, tenzij je het over stalen bouten van stalen autovelgen hebt.
Bij lichtmetalen wielen moeten automonteurs officieel momentsleutels gebruiken omdat ze anders de hele boel kromtrekken met die zware slagmoersleutels. De pneumatische beginnen eigenlijk pas bij 700 nm. Ook als je 'maar' 3 x prr prr prr doet.
Onder meer Makita heeft een accu-slagmoersleutel van 1000 nm, maar de meeste van die lichte accu-machientjes, zijn niet eens slagmoersleutels.
Dat zijn vaak schroefmachientjes zonder de hamerfunctie.
En dan nog worden die vaak wel gebruikt om een lange bout, bijna tot het eind, in te draaien om daarna vast te trekken met bvb een dop of momentsleutel.
Ik denk dat je voor de Koppeling, die buitenste moer, zo'n lange verstelbare blokkeersleutel kunt gebruiken, die kun je goed klem zetten en zijn niet zo heel duur. Een moment van 60 nm krijg je dan makkelijk los of vast. Voor de platte dop of bahco.
Voor de variateur zijn goedkoop goede blokkeersleutels te koop, die 'm stevig vastzetten, Met een 1/2 duims ratel gaat de moer dan makkelijk vast of los.


Voor een krukas moer heb je ook geen 700nm of 1000nm machine voor nodig..

Eentje die 500 nm of net wat minder doet is meer als voldoende.
Heb er ook eentje (ja met een hamer erin) die het meer als goed doet.

Zou ik die gebruiken voor de koppeling. Misschien als ik geen ander alternatief voor handen heb.. En dan zou ik die alleen voor het begin een beetje gebruikt zodat er wat spanning van die moer af komt. zodat je 3/4 van het draad er zelf eraf kan draaien . (term los schrikken)
Daarna moet je ook niet volledig die slagmoersleutel gebruiken.
Vast draaien uiteraard met de hand en eventueel klemmen in de bankschroef. Eventueel met de koppelings sleutel goed aandraaien.
 
Last edited:

MrHeinz

Active Member
Ik heb mijn krukasmoer de 1 na laatste keer met de 1/2 ratel vastgezet. Ik moest hem met de tol op stand 3 losfrutteren. Dus op de lichtere standen kan je volgens mij betrekkelijk veilig werken met een 400nm machine.
 

Cojones

Active Member
Voor een krukas moer heb je ook geen 700nm of 1000nm machine voor nodig..

Eentje die 500 nm of net wat minder doet is meer als voldoende.
Heb er ook eentje (ja met een hamer erin) die het meer als goed doet.

Zou ik die gebruiken voor de koppeling. Misschien als ik geen ander alternatief voor handen heb.. En dan zou ik die alleen voor het begin een beetje gebruikt zodat er wat spanning van die moer af komt. zodat je 3/4 van het draad er zelf eraf kan draaien . (term los schrikken)
Daarna moet je ook niet volledig die slagmoersleutel gebruiken.
Vast draaien uiteraard met de hand en eventueel klemmen in de bankschroef. Eventueel met de koppelings sleutel goed aandraaien.
Ik kan me best wel vinden in de strekking van je betoog.

Verder denk ik dat mensen die newtonmeters onderschatten, je merkt er namelijk niets van bij een slagmoersleutel.
500 nm is als een ratel van een meter lang en dan op het einde een kracht uitoefenen van 500 Newton = 50 kilo.
50 kilo op een hefboom van een meter op die platte moer, is gewoon absurd veel, ongeacht of je 'm nou los - of vastdraait.

mijn kymco heeft een moer 17 op de variateur en 14 op de koppeling.
Met goede blokkeersleutels kan ik met een goede ratel makkelijk die aanbevolen ( ? ) 60 nm uitoefenen.
Met een momentsleutel zoals Brutus zegt, kan ook.
Die sleutel voor de vario, met die tandjes in de starterkrans, zet 'm mooi vast en voel je goed hoe vast of los je draait.
Voor de 14 of 17 moer van de koppeling zou ik dan die verstelbare sleutel gebruiken. Die is langer en kan je mooi 'vastklemmen', waardoor je dan ook goed voelt hoeveel kracht je uitoefent.
 
Advertisement - register to remove this
Top