Gereedschapsvraag

Advertisement - register to remove this

Maat van koppelingsmoer voor Piaggio is 34mm ja. Tijdens demonteren en monteren wel druk op de koppeling blijven houden zodat de moer geen weerstand ondervindt op de schroefdraad. Is namelijk een hele fijne spoed dus kan makkelijk vernield worden. Bij vastdraaien niet overdrijven met de slagmoersleutel. 3 tot 4 slagen genoeg.
 
Ik wil binnenkort een multivar in de zip van m'n vriendin zetten inclusief de drukveer. Nu moet ik nog gereedschap kopen daarvoor.

Omdat ik al in bezit ben van een slagmoersleutel, wil ik grote doppen kopen. Dan kan ik ook de koppeling van m'n kymco demonteren.

Voor piaggio heb je toch dop 34 nodig en voor kymco toch dop 38? Ik was voornemens deze set te kopen: https://www.hbm-machines.com/nl/p/h...JNfz3fNeRrEOTk3qWU4HV6V9Zfa4B7wEaAjMnEALw_wcB
Gewoon niet doen met een slagmoersleutel.
Niet losdraaien en ,,,, vooral....niet vastdraaien.
Met een bahco of de juiste steeksleutel, heb je meer controle.

Slagmoersleutels zijn leuk voor het losdraaien van moeren van stalen auto/vrachtwagenwielen, de moer van je achterwiel en heel makkelijk bij het losdraaien van je variateur of koppeling (die buitenste, niet die platte onder de bel )

De grootste moer op je scooter is denk ik de 24 moer van je achterwiel.
Volgens mij wordt aanbevolen om die met 80 nm aan te draaien.
De aller zwakste slagmoersleutels die ik ken, doen 190 nm maar de meeste veel meer.

Dus...
Post automatically merged:

Maat van koppelingsmoer voor Piaggio is 34mm ja. Tijdens demonteren en monteren wel druk op de koppeling blijven houden zodat de moer geen weerstand ondervindt op de schroefdraad. Is namelijk een hele fijne spoed dus kan makkelijk vernield worden. Bij vastdraaien niet overdrijven met de slagmoersleutel. 3 tot 4 slagen genoeg.
Gewoon helemaal niet met een slagmoersleutel aandraaien, nooit doen met die fijne draad.
je kunt ook gewoon een ratel op die dop zetten, meer controle.
Post automatically merged:

Helaas niet die grote maten voor koppelingsmoeren.
Bahco.
Als je er een hebt die 34 of 38 aankan, is ie ook langer.
Grotere hefboom.
 
Last edited:
Gewoon niet doen met een slagmoersleutel.
Niet losdraaien en ,,,, vooral....niet vastdraaien.
Met een bahco of de juiste steeksleutel, heb je meer controle.

Slagmoersleutels zijn leuk voor het losdraaien van moeren van stalen auto/vrachtwagenwielen, de moer van je achterwiel en heel makkelijk bij het losdraaien van je variateur of koppeling (die buitenste, niet die platte onder de bel )

De grootste moer op je scooter is denk ik de 24 moer van je achterwiel.
Volgens mij wordt aanbevolen om die met 80 nm aan te draaien.
De aller zwakste slagmoersleutels die ik ken, doen 190 nm maar de meeste veel meer.

Dus...
Post automatically merged:


Gewoon helemaal niet met een slagmoersleutel aandraaien, nooit doen met die fijne draad.
je kunt ook gewoon een ratel op die dop zetten, meer controle.
Post automatically merged:


Bahco.
Als je er een hebt die 34 of 38 aankan, is ie ook langer.
Grotere hefboom.

Gaat niet zo makkelijk met een rond object dus wordt klemmen om weerstand te bieden sowieso lastig. Niet iedereen heeft een bankschroef staan thuis. Waarom zou je niet met een slagmoersleutel kunnen werken dan? In de racewereld hebben ze echt geen tijd om te liggen kloten met een ratelsleutel. Daar worden ook gewoon slagmoersleutels gebruikt. Je moet wat feeling hebben daarom zei ik ook niet overdrijven met zo'n ding. Eerst goed aandraaien met hand tot dat je echt voelt dat de moer de bodem heeft bereikt. Vervolgens 3 a 4 slagen maken is genoeg. Daarna met ratel natrekken ter controle.
 
Gaat niet zo makkelijk met een rond object dus wordt klemmen om weerstand te bieden sowieso lastig. Niet iedereen heeft een bankschroef staan thuis. Waarom zou je niet met een slagmoersleutel kunnen werken dan? In de racewereld hebben ze echt geen tijd om te liggen kloten met een ratelsleutel. Daar worden ook gewoon slagmoersleutels gebruikt. Je moet wat feeling hebben daarom zei ik ook niet overdrijven met zo'n ding. Eerst goed aandraaien met hand tot dat je echt voelt dat de moer de bodem heeft bereikt. Vervolgens 3 a 4 slagen maken is genoeg. Daarna met ratel natrekken ter controle.
Ten eerste heb ik het helemaal niet over bankschroeven gehad.
Ten 2de zijn monteurs in de racerij per definitie toppers, niet van die klunzen als wij.
En dat motorblok dat ze volgens jou met slagmoersleutels in elkaar draaien, gooien ze na 2 uur weer weg.
Nog meer ' slimme' opmerkingen ?
 
Ten eerste heb ik het helemaal niet over bankschroeven gehad.
Ten 2de zijn monteurs in de racerij per definitie toppers, niet van die klunzen als wij.
En dat motorblok dat ze volgens jou met slagmoersleutels in elkaar draaien, gooien ze na 2 uur weer weg.
Nog meer ' slimme' opmerkingen ?

Jouw opmerking is alles behalve slim. Je vat het persoonlijk op terwijl we slechts adviezen proberen te geven. Een advies als NIET of NOOIT doen roept gelijk vraagtekens op. Het is fijndraad ja en de moeren zijn relatief van zacht materiaal. Dat wil niet zeggen dat je het niet of nooit mag doen.
 
Gaat niet zo makkelijk met een rond object dus wordt klemmen om weerstand te bieden sowieso lastig. Niet iedereen heeft een bankschroef staan thuis. Waarom zou je niet met een slagmoersleutel kunnen werken dan? In de racewereld hebben ze echt geen tijd om te liggen kloten met een ratelsleutel. Daar worden ook gewoon slagmoersleutels gebruikt. Je moet wat feeling hebben daarom zei ik ook niet overdrijven met zo'n ding. Eerst goed aandraaien met hand tot dat je echt voelt dat de moer de bodem heeft bereikt. Vervolgens 3 a 4 slagen maken is genoeg. Daarna met ratel natrekken ter controle.
Koppeling niet met slagmoersleutel vastzetten.... je draait alles binnen de kortste keren verrot. Gewoon een bahco of een waterpomptang erop. Doek op de grond, poulie en koppeling erop met je hakken hou je de druk erop zodat je de moer los kan draaien zonder dat je een koppeling in je giecheltje krijgt.

Of in de bankschroef wat ook prima gaat. Want je moer op de poulies gaat nu eenmaal snel scheef en nog sneller verrot. En als je die dus wel met een slagmoer vast zet en de keer daarna die niet tot je beschikking dan kun je ook een lekker potje vloeken
 
Heb je perse een bankschroef nodig om die moer met een bacho los te krijgen?

Edit: bartj heeft het antwoord al gegeven.

Ik zelf gebruik een koppelingssleutel, maar je kan er een braampje in slaan met een schroevendraaier en opentikken.
Mensen hier vinden dat geen goed advies, maar goed.
 
Koppeling niet met slagmoersleutel vastzetten.... je draait alles binnen de kortste keren verrot. Gewoon een bahco of een waterpomptang erop. Doek op de grond, poulie en koppeling erop met je hakken hou je de druk erop zodat je de moer los kan draaien zonder dat je een koppeling in je giecheltje krijgt.

Of in de bankschroef wat ook prima gaat. Want je moer op de poulies gaat nu eenmaal snel scheef en nog sneller verrot. En als je die dus wel met een slagmoer vast zet en de keer daarna die niet tot je beschikking dan kun je ook een lekker potje vloeken

Dat op de grond zetten met voeten erop en dan met een bahco, waterpomptang, dopsleutel, steeksleutel of wat dan ook losdraaien is mij in ieder geval nog nooit gelukt. Simpelweg omdat je gewoon geen fatsoenlijke grip hebt om überhaupt moment te kunnen creëren. Heb tot nu toe altijd slagmoersleutel gebruikt. Zolang je het met beleid en verstand gebruikt is er niks aan de hand.

Ik zei al eerst koppeling tegen de poelies aandrukken (met beide voeten) en dan pas de moer tot aan de koppeling handvast aandraaien.
Bij losdraaien met een slagmoersleutel, ook altijd je voeten op de koppeling houden zodat er geen tegendruk staat op de draadeind van de moer.

Ik snap echter jullie bezorgdheid wel hoor niet daarvan.

@ts gebruik voor de zekerheid je slagmoersleutel maar als last resource dan
 
Dat streepje op de koppelingsmoer vind ik wel slim. Helaas heb ik geen bankschroef, dat maakt het wel wat moeilijker. In nieuwe video's zag ik dat JS het trouwens ook met een tol deed.
 
Gewoon niet doen met een slagmoersleutel.
Niet losdraaien en ,,,, vooral....niet vastdraaien.
Met een bahco of de juiste steeksleutel, heb je meer controle.

Slagmoersleutels zijn leuk voor het losdraaien van moeren van stalen auto/vrachtwagenwielen, de moer van je achterwiel en heel makkelijk bij het losdraaien van je variateur of koppeling (die buitenste, niet die platte onder de bel )

De grootste moer op je scooter is denk ik de 24 moer van je achterwiel.
Volgens mij wordt aanbevolen om die met 80 nm aan te draaien.
De aller zwakste slagmoersleutels die ik ken, doen 190 nm maar de meeste veel meer.

Dus...
Post automatically merged:


Gewoon helemaal niet met een slagmoersleutel aandraaien, nooit doen met die fijne draad.
je kunt ook gewoon een ratel op die dop zetten, meer controle.
Post automatically merged:


Bahco.
Als je er een hebt die 34 of 38 aankan, is ie ook langer.
Grotere hefboom.
Slagmoersleutel is prima gereedschap alleen je moet het goed gebruiken.
 
Back
Top