Generic afstellings probleem of toch electrisch

Sym-Rider

Well-Known Member
Hallo Allemaal,

Zoals in een ander topic ben ik sinds twee weken weer in bezit van een scooter.
En wel een 1,5 jaar oude Generic Cracker 50 met net 7000km op het klokje.
Wilde deze scooter dus iets harder laten lopen maar heb dus nu enkele problemen.
Welke ik dus niet weet op te lossen en hoop dan ook hier het antwoord te vinden.

Huidige Setup:

* Std 50cc
* Std Carb (Mikuni 12mm)
* 54 sproeier (orgineel 47,5)
* Luchtschroef staat op 1,75 open
* Gasnaald staat in de middelste stand
* NGK hittegraad 8 bougie (nieuw)
* Std luchtfilter
* DMP Chrome terugloop uitlaat
* Std variateur met 4.5gr rollen (Orgineel 6gr)
* Std drukveer & trekveertjes
* Std ontsteking
* Alle mogelijke begrenzers verwijderd

Huidige setup haalt op dit moment 74 echte kilometers.
Optrekken met warme motor gaat redelijk snel met een gelijknamig aantal toeren en zonder dip.
De bougie kleur is goed koffiebruin misschien zelfs naar het donkere toe.
Ik hoef dus niet harder heb alleen hinderlijke problemen.

De Problemen:

1e - bij een koud start na zeker 1uur stilstaan is het dat je de eerste 800mtr stotterend weg rijd en niet harder kunt dan 30km/h.
Als het blok eenmaal warmer word is het geen probleem meer.
Wel hoor je bij het stationair draaien als of er een slag word overgeslagen terwijl het stationair toerental goed staat afgesteld.

Heb dit geprobeerd op te lossen door te experimenteren met verschillende afstellingen.
Van o.a verschillende sproeiers, luchtschroef standen, vals lucht, bougies en massa.
Ben bang dat of de bobine of miss wel de CDI kapot is.
Maar weet niet hoe dit te meten, En heb dan ook voor de zekerheid een nieuwe CDI besteld.

2e - Na een paar kilometer merk ik enig verschil in trekkracht.
De topsnelheid blijft wel het zelfde maar het motorblok moet qua gehoor toch iets meer zijn best doen om op die topsnelheid te komen.
Klinkt als of je meer last mee draagt.

3e - Gisteren had ik voor het eerst dat de scooter onder het rijden stil viel en wel tot twee keer toe.
Ik reed niet eens vol gas dus denk niet aan een warmloper.
Het volgende is gebeurt, onder het rijden viel die stil alsof het contact onder het rijden werd uitzet.
Daarna was het starten en weer verder rijden, wel had het blokje moeilijker zoals beschreven bij probleem 2.
Verder klonk de cilinder en zuiger wel goed geen ratel of getik.

4e - Stationair draaien klinkt verder prima achter de carter deksel.
Maar na een paar kilometer komt er een vreselijk onregelmatig gepok uit de richting van de carter deksel.
Als je de scooter op de bok zet en dan gas geeft heeft de scooter hier geen last van.
Dus alleen bij belasting treed dit geluid op.
En tussen de 40 en 55km/h hoor je dit geluid niet.
Denk zelf aan de snaar welke nieuw is maar weet dus niet hoe dit op te lossen.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen...
 
Advertisement - register to remove this

1. Ja duh, zoiets heet een choke.
2. Kwestie van afstellen.
3. Tja, kan van alles zijn.
4. ... zal iets met je vertanding zijn misschien?

1. heb een elec choke deze werkt wel.
zoals gezegt heb ik verschillende afstellingen geprobeerd.
Dat stotteren blijft dus en word ook niet meer of minder.
Lijkt me dat stotteren bij een koude motor best mag maar zo erg als deze niet.

2. Mag ik dan vragen wat ik moet afstellen.
Wat ik ook doe word het alleen maar erger.
Grotere sproeier word de bougie alleen maar nat en zwart.
Kleinere sproeier slaat mijn bougie alleen maar meer wit uit.
Luchtschroef helpt ook niet: minder verzuipt ie en meer krijgt ie te veel lucht.
Lichtere rollen werkt ook niet, krijg alleen maar meer toeren en op snelheid komen doet dan al helemaal niet.

4. heb daar geen idee van, dacht zelf dus aan de snaar maar zou als het de vertanding is moeten proberen met een nieuwe set.
Ik weet dat die voor de minarelli niet passen op mijn Minarelli replica dus zal ff zoeken worden.
 
Als ik dat zo hoor hebben 1 2 en 3 te maken met dat ie te weinig benzine krijgt... dus probeer een paar maten grotere sproeier... wat is je bougiekleur?

Zoals in mijn TS is de bougie kleur goed (lees: koffie bruin).
Doe ik er een grotere sproeier van 54 naar 56, 58, 60 & 62 erin en vervolgens afstel word mijn bougie kleur alleen maar donkerder.
En bij 1 maatje groter neigt de bougie al naar zwart toe.
 
1. heb een elec choke deze werkt wel.
zoals gezegt heb ik verschillende afstellingen geprobeerd.
Dat stotteren blijft dus en word ook niet meer of minder.
Lijkt me dat stotteren bij een koude motor best mag maar zo erg als deze niet.
Een elektrische choke veroorzaakt dit stotteren juist... (te rijk mengsel)
 
Een elektrische choke veroorzaakt dit stotteren juist... (te rijk mengsel)


Okay, en hoe is dit dan te verhelpen.
Om nu elke dag 1km niet boven die 30km/h uit tekomen met een scooter die bagger loopt.
Of om 's morgens voor 5uur een scooter 10min warm te draaien lijkt mij niet bevorderlijke voor de buren hun nachtrust.

Is er wat te doen aan dit probleem.
 
Tja je zou een handchoke kunnen maken, maar het kan er ook gewoon op duiden dat je scooter sowieso al te rijk loopt.

Okay, maar een handchoke is voor mij geen optie omdat ik de elec prefereer.
Maar als die idd te rijk zou lopen zou ik dat toch moeten zien aan mijn bougie.
Als dat zo is en ik bekijk deze dan is deze mooi egaal koffiebruin van kleur.
Wat zou er dan voor zorgen of wat kan ik dan doen om dit te verhelpen.
 
Tja ik geloof zowieso niet helemaal in dat bougie verhaal. Mijn eigen bougie is namelijk altijd bruin als ik kijk, mits hij ongeveer goed afgesteld is. Een maat of 4 zie je imo niet eens aan de kleur.
 
Back
Top