Geen vonk op de Aerox 4T. Graag hulp

lynx84

Well-Known Member
Hallo allen.

Ik kom er niet meer uit. Scooter heeft geen vonk. Aerox 2018 4 takt.

Wat is er gedaan?
- nieuwe accu opgeladen en wel (11,2 tijdens belasting)
- slot vervangen
- ECU/CDI vervangen
- nieuwe bobine
- hellingshoek sensor gecontroleerd en uit elkaar geweest.
- nieuwe spoel (zowel oud als nieuw geven 8,5v (edit: 33,5 AC) bij starten op startknop.
- nieuwe bougie x2 (CR7E) om uit te sluiten
- massa’s gecontroleerd

Alleen de spanningsregelaar is nog niet gedaan. Maar had begrepen als dat het is je in ieder geval nog een vonk moet krijgen.

Iemand die mij de goede richting op kan wijzen? Kabelboom heb ik als laatste optie

Probleem is ontstaan van t ene op t andere moment. Scooter deed niets meer bij contact om. Na een nieuwe accu nog steeds niet. Toen contactslot vervangen. Alles deed het weer maar geen vonk. Er zit, als het goed is, geen startonderbreker op.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Print het elektrisch schema van je scooter uit (zie resources)

Ga elke draad van de ecu na en meet de weerstand over de draad (lager is beter, geen weerstand is een kabelbreuk
 
(zowel oud als nieuw geven 8,5v wisselstroom op de startknop. Is dat wel voldoende?)
Dit klopt niet , op de startknop ( ik neem aan dat je de druk knop op het stuur bedoelt ) , moet gewoon 12v gelijk spanning op komen .
De spanning hiervoor komt van het remlicht circuit .
Post automatically merged:

Welke spanning komt er aan op je ecu/cdi ?
 
Ik heb de meting gedaan op de spoel tijdens het indrukken van de startknop op het stuur inderdaad. Spanning die erop komt zoek ik straks even uit. Thnx
 
Dit klopt niet , op de startknop ( ik neem aan dat je de druk knop op het stuur bedoelt ) , moet gewoon 12v gelijk spanning op komen .
De spanning hiervoor komt van het remlicht circuit .
Post automatically merged:

Welke spanning komt er aan op je ecu/cdi ?
Cdi/ECU, spanningsregelaar, verdeler 12 volt. Starttelais krijgt 10,5v bij starten op accu.
Ook de bobine krijgt op zowel oranje als rode draad op massa 12 volt.

Net de bobine en spoel ook nog even doorgemeten.

Beide contactpunten geven 2,5ohm
Contactpunt op kabel zonder bougiedop geeft 10,9k ohm, op beide contactpunten.
Contactpunt op kabel met bougiedop geeft 20,7K ohm, op beide contactpunten.

Spoel geeft 33,5 volt AC
 
Last edited:
Contactpunt op kabel zonder bougiedop geeft 10,9k ohm, op beide contactpunten.
Contactpunt op kabel met bougiedop geeft 20,7K ohm, op beide contactpunten.
Ik weet niet hoe je dit gemeten hebt, maar 10 en 20 K Ohm vind ik toch erg hoog.

Ook de bobine krijgt op zowel oranje als rode draad op massa 12 volt.
Met alleen het contact aan is dit oké, echter als je op de startknop drukt zou de spanning op de rode draad 12 Volt moeten blijven en de spanning op de oranje draad moeten zakken dit omdat de ecu de oranje draad tegen massa trekt op het ritme van de vonk.

Dus als dit niet het geval is, zou ik op z'n minst een de verbinding meten van de oranje draad tussen de ecu en de bobine en controleren of de massadraad van de ecu ook daadwerkelijk aan massa ligt.
 
Net opnieuw gemeten met alles los.

Primair is 2,5
Secundair is 21k. Teveel. Mag maximaal 8,64-12,96 zijn. Lijkt mij dat de “nieuwe” bobine niet goed is.

Edit: 12,96 is met bougiedop. Die mag ook nog 10ohm weerstand hebben. Zonder dop is het 11.5
 
Last edited:
Elektro is een exact vak dus zonder fatsoenlijke terugkoppeling kunnen we je niet goed helpen.

Net opnieuw gemeten met alles los
Wat en waar heb je gemeten?
Op welk meetbereik?
Met of zonder bougiekap en is dit een gewone bougiekap of een ontstoorde bougiekap (eentje met of zonder weerstand dus?)
Indien eentje met weerstand, hoeveel Kilo Ohm meet je als je de bougiekap zelf meet?

Primair is 2,5
Ohm of kilo Ohm?

Secundair is 21k. Teveel. Mag maximaal 8,64-12,96 zijn. Lijkt mij dat de “nieuwe” bobine niet goed is.
Ik neem aan dat je bedoelt: "mag maximaal 8,64-12,96 Kilo Ohm zijn".


Lijkt mij dat de “nieuwe” bobine niet goed is.

Dat lijkt mij ook, ik zei al dat 21 Kilo Ohm erg veel is !
 
Excuus, ik moet inderdaad even de k vermelden. Maakt het wat duidelijker. Ik ga je vragen proberen te beantwoorden.

Wat en waar heb ik gemeten?

Losse bobine

Primaire weerstand is 2,5 ohm. Volgens het werkplaatshandboek moet dit 2.16-2.64 ohm zijn)

Secundaire weerstand MET bougiedop 21K ohm

Secundaire weerstand ZONDER bougiedop 11,5K ohm. Dus gemeten bobine op uiteinde draad.

Bougiekap is er eentje met weerstand en mag 10k ohm hebben. Deze geeft 9,65k ohm

WPHB zegt dat de secundaire weerstand 8.64k-12.96k ohm mag zijn en een aparte regel zegt dat de bougie 10.00k ohm moet zijn.

Alles gemeten met een fluke 23.

Extra aanvulling: oranje draad richting ECU is goed. Zelfde voor de aarde van de ECU
 
Last edited:
Vandaag met een andere nieuwe bobine geprobeerd. Nog steeds geen succes. Ik zit nu op de helft van alle bedrading controleren richting de ECU. Morgen verder maar wat er nou aan de hand is? Geen idee.
 
Ik heb via de resources het elektrisch schema kunnen vinden voor een aerox 2018 in het spaans, dus google is je vriend

Nu alles nog uit elkaar licht kan je het volgende proberen:
- de rode draad die naar de ECU gaat, meet hierover het voltage (rode pen bij de kabelboom, zwarte pen op de min pool van de accu, en dan contactslot op aan, hier moet je dezelfde voltage meten als over je accu polen)
volgenszeggen zijn het er 2 (rood/rood) en er is er voor de krukaspositie sensor

heb je trouwens het elektrisch schema geprint? zodat je kan wegstrepen waar alles goed is?
 
Inmiddels alle verbindingen naar ECU gecontroleerd. Geen bijzonderheden.
Ligt je motorblok nog goed aan massa?
Doet je startmotor het goed, hiermee bedoel ik gooit deze de motor goed en snel rond?

Ik heb het schema waar @it's_A_Lex over spreekt toegevoegd in de bijlage.

- de rode draad die naar de ECU gaat, meet hierover het voltage (rode pen bij de kabelboom, zwarte pen op de min pool van de accu, en dan contactslot op aan, hier moet je dezelfde voltage meten als over je accu polen)
@alex, dit is reeds gebeurd en er staat op beide zijden van de bobine de accuspanning, zie opmerking @lynx84 hieronder.
Ook de bobine krijgt op zowel oranje als rode draad op massa 12 volt.


Kantelsensor weer juist terug gemonteerd?

Als je de oranje draad van de bobine los koppelt en op de vrijgekomen aansluiting van de bobine een tijdelijk draadje aansluit dat lang genoeg is om tot de min-pool van de accu te reiken en je tikt met het uiteinde van dit draadje de minpool van de accu heel even aan, vonkt de bougie dan wel? (niet langer op de min-pool houden enkel aantikken anders beschadig je de primaire spoel van de bobine)
 

Attachments

Ga ik straks even controleren. De kantelsensor is ook weer gemonteerd maar moet die nog wel even extra controleren op voltage. Dat doe ik straks.

Ik heb inderdaad de Spaanse manual al gevonden. Van daaruit alle waarden gepakt. Ik heb de kabelboom uitgeprint en elke draad vanaf de ECU stuk voor stuk afgelopen.

Blok ook gecontroleerd op massa, is in orde.
Startmotor gaat ook goed en snel rond op een volgeladen accu.

De test met het draadje kom ik op terug. Thanks!
 
Last edited:
In principe simuleer je met dat draadje wat de ECU ook doet met de oranje draad en waardoor er door de primaire spoel van de bobine een stroompje gaat lopen.
Dat dit daadwerkelijk er ook loopt, zie je aan de vonk die je ziet bij het draadje dat je op de min-pool pulst.
Dit stroompje door de primaire spoel veroorzaakt een magnetisch veld dat wederom in de secundaire spoel een hoge spanning veroorzaakt.
Dit zou moeten leiden tot een vonk aan de bougie.

Dus ik vermoed toch dat jouw probleem zit in het bobine deel. (bobine, voeding bobine, bougiekabel, bougiekap, bougie, massa blok)
  • Maakt de "kurkentrekker" van de bobine en de bougiekap goed contact met de kern van de bougiekabel?
  • Heb je ook al eens geprobeerd zonder bougiekap door enkel het uiteinde van de bougiekabel bijna tegen het blok te houden en te kijken of er een vonk overslaat?
  • Massa van het blok ook daadwerkelijk gemeten?
  • Of de zwarte draad bij de bobine ook aan massa ligt?
 
Last edited:
Back
Top