Geen vonk op de Aerox 4T. Graag hulp

je eerste vraag: bedoel je daarmee de bobine gewoon gemonteerd zoals het hoort en enkel de bougiekap eraf? Indien ja: geen vonk.

Massa blok: ik hou de pen van de multimeter tegen het blok aan. Welke zwarte kabel/plek op frame ik aanraak gewoon verbinding.

Zwarte draad ligt tegen de bobine. Zelfs alles schoon gemaakt. Maakt massa
 
Wat ik nog bedenken kan is dat de 12 Volt die op de rode draad staat een lekspanning is die je meet en geen echte vaste spanning.
Dit gebeurt wel eens omdat een "Voltmeter" een hoge impedantie heeft, alhoewel dat verklaart minder de vonk die je krijgt op de accu min-pool.

Misschien nog eens het volgende proberen, maar dan houdt het voor mij ook op want de bobine zou moeten vonken met de truc met dat draadje.

Trek ook eens de rode draad van de bobine en leg een vaste nieuwe draad naar de pluspool van de accu.
Probeer daarna weer eens de truc met het aantikken van de min-pool van de accu zoals beschreven in de laatste zin van mijn post#16.
 
Wat ik nog bedenken kan is dat de 12 Volt die op de rode draad staat een lekspanning is die je meet en geen echte vaste spanning.
Dit gebeurt wel eens omdat een "Voltmeter" een hoge impedantie heeft, alhoewel dat verklaart minder de vonk die je krijgt op de accu min-pool.

Misschien nog eens het volgende proberen, maar dan houdt het voor mij ook op want de bobine zou moeten vonken met de truc met dat draadje.

Trek ook eens de rode draad van de bobine en leg een vaste nieuwe draad naar de pluspool van de accu.
Probeer daarna weer eens de truc met het aantikken van de min-pool van de accu zoals beschreven in de laatste zin
van mijn post#16.
Even een wijziging op gisteren. Met bovenstaande oplossing krijg ik wel vonk. Ik kwam erachter dat ik gisteren geen massa aangesloten had op de bobine. My bad. Dus ook met die test heb ik ook een vonk.

Nog even terugkomende op de spoel. In mijn OP gaf ik aan 8,5 volt tijdens het indrukken van de startknop en het laten rondgaan van de startmotor.

Daarna heb ik op de een of andere manier een keer 33,5volt gemeten op wisselspanning. Geen idee maar dat dus niet meer terug gezien. Gisteren weer gemeten en ook toen weer 8,5 volt.

Ik heb een gloednieuwe spoel liggen van een Aerox 2014-2016. De stekkers daarvan zijn anders dan de 2018 maar spoel is verder hetzelfde. Die gemonteerd en ook nu meet ik weer 8,5 volt. Van beide spoelen en pickups heb ik de weerstanden gecontroleerd en die zijn in orde.

Ik ga nog even een andere accu proberen straks en morgen komt een nieuwe hellingshoek sensor binnen. Maar mocht dit het niet zijn kunnen we dan zeggen dat het vliegwiel de laatste verdachte is? De pickup is ook vervangen, zit samen met de kabelboom.

Edit: zat ook een verkeerde accu in. Morgen de nieuwe. Ik laat het weten.
 
Last edited:
En weer een update.

Nieuwe juiste accu is geplaatst. Geen resultaat.
Hellingshoek sensor is vervangen, geen resultaat.

Nu, met de nieuwe accu en het rond laten gaan van de startmotor, krijg ik 9,5v AC. Is dit voldoende?

Laatste wat ik me anders nog kan bedenken is het vliegwiel. Beide ontstekingen heb ik zoals eerder aangegeven al gecontroleerd en vallen binnen de waardes van het werkplaats handboek.

Voor de zekerheid nog een extra massa aangelegd vanaf het blok naar de min pool. Ook daarin geen succes.
 
Last edited:
Heb je de nieuwe accu eerst ook volgeladen ? 9,5v duidt op een niet volle accu . Heb je ook al eens de sensor op het vliegwiel door gemeten ?
 
Heb je de nieuwe accu eerst ook volgeladen ? 9,5v duidt op een niet volle accu . Heb je ook al eens de sensor op het vliegwiel door gemeten ?
Slechts een half uurtje. Hangt nu weer aan de lader tot die volledig vol is. Bedoel je met sensor de pickup?

Ik heb zelf gemeten aan de stekkers van zowel spoel als pickup met weerstand. Die was goed. Op de stekker gaf die 9,5 volt AC en de pickup weet ik even niet meer.
Post automatically merged:

Huh
De startmotor moet VDC krijgen
Ja dat is waar ook. Startmotor had ik al gemeten op DC, maar zal het opnieuw doen als de nieuwe accu vol is. Misschien een puntje ongeduld van mij en dat die daardoor niet werkt maar heb er ergens een hard hoofd in. Ik laat het even weten als hij opgeladen is.
 
Last edited:
Update: vandaag tegen beter weten in ook overige bedrading onder het gasklephuis doorgemeten. Ook daar niets te vinden. Komt allemaal aan bij de ECU.

Accu de hele nacht aan de lader gelegen. Ook niet de oplossing.

Ondanks dat ik massa had toch het contactpunt opnieuw gereinigd op het blok.

Niets. Startmotor draait goed rond maar nog steeds geen vonk.

Ik ben echt door mijn opties heen. Is er toevallig nog iets wat ik achter de stuurkap kan doen? Zit daar nog een onderbreking? Indrukken startknop werkt. Remmen werken ook. Verlichting achter gaat branden.
 
ven een wijziging op gisteren. Met bovenstaande oplossing krijg ik wel vonk. Ik kwam erachter dat ik gisteren geen massa aangesloten had op de bobine. My bad. Dus ook met die test heb ik ook een vonk.
  • Dus als ik het goed begrijp heb je de rode draad nu weer op de bobine gestoken en met een stukje draad de min-pool aangetikt en je krijgt vonk?

Zo ja, is het hele circuit van de bobine in orde, dan wordt de bobine niet aangestuurd door de ECU.

  • De oranje draad had je al Ohms gemeten tussen de ecu connector en de bobine connector en deze was nagenoeg 0 Ohm, toch?
  • De ECU ligt goed aan massa want daar had je ook nagenoeg 0 Ohm naar de min=pool accu gemeten, toch?
  • De ECU krijgt spanning als de scooter op contact staat, toch. (12V tussen de rode en blauwe/gele bedraden van de ecu met contact aan)?
Wat was de weerstand van de pickupspoel bij je vliegwiel en hoe heb je dit gemeten, op de spoel zels of vanuit de ecu connector?
 
  • Dus als ik het goed begrijp heb je de rode draad nu weer op de bobine gestoken en met een stukje draad de min-pool aangetikt en je krijgt vonk?

Zo ja, is het hele circuit van de bobine in orde, dan wordt de bobine niet aangestuurd door de ECU.

  • De oranje draad had je al Ohms gemeten tussen de ecu connector en de bobine connector en deze was nagenoeg 0 Ohm, toch?
  • De ECU ligt goed aan massa want daar had je ook nagenoeg 0 Ohm naar de min=pool accu gemeten, toch?
  • De ECU krijgt spanning als de scooter op contact staat, toch. (12V tussen de rode en blauwe/gele bedraden van de ecu met contact aan)?
Wat was de weerstand van de pickupspoel bij je vliegwiel en hoe heb je dit gemeten, op de spoel zels of vanuit de ecu connector?
Eerste punt klopt. Ik krijg vonk als ik de oranje draad op de minpool aansluit.

Voor het tweede punt heb ik een 0,00ohm verbinding. Prima dus.

Derde punt: Ook voor de massa van de ECU heb ik 0,00ohm

Zou je het laatste punt nog iets willen verduidelijken hoe ik die moet meten?

De weerstand van de pick up spoel is 297,5ohm. Gemeten op het gedeelte waar de draden van de spoel vastgesoldeerd zijn.

Vanuit de stekker geeft die dezelfde waarde.
 
Zou je het laatste punt nog iets willen verduidelijken hoe ik die moet meten?
Ik neem aan je bedoelt onderstaand punt, of......
  • De ECU krijgt spanning als de scooter op contact staat, toch. (12V tussen de rode en blauwe/gele bedraden van de ecu met contact aan)?
Wat was de weerstand van de pickupspoel bij je vliegwiel en hoe heb je dit gemeten, op de spoel zels of vanuit de ecu connector?
In principe heb je dit al gemeten en je beweerde dat was goed echter ik weet niet hoe je dit gemeten had en ik wil duidelijkheid krijgen dat het contactslot ook massa maakt als dit ingeschakeld is en dus de ecu via het juiste pad en op de juiste pinnen 12V spanning krijgt.
Deze gelijk spanning kun je dus meten tussen de rode en de blauw/gele draad van de ecu connector.
 
Gemeten:

Ik krijg 12 volt met contact uit en de blauwgele draad met rood verbonden.

Ik krijg 0 volt op dezelfde manier met contact ingeschakeld. Ook indrukken startknop doet geen verandering maken.

Maar inderdaad, contact uitgeschakeld 12 volt op de stekker met rood en geelblauw gemeten op de stekker van de ECU, contact ingeschakeld 0 volt.
 
Last edited:
Maar inderdaad, contact uitgeschakeld 12 volt op de stekker met rood en geelblauw gemeten op de stekker van de ECU, contact ingeschakeld 0 volt.
Dit is echt vreemd.
Volgens het schema zou de ecu massa krijgen via het contactslot als het contactslot aan staat.
Als het contactslot wordt uitgeschakeld, zou de verbinding van de geel/blauwe naar massa moeten verbreken en zou je ook geen spanning meer moeten meten.
Dus als het schema klopt, schakelt dit precies verkeert om.

Heeft de scooter, in jouw bezit, überhaupt al eens gelopen en is er misschien een nieuw contactslot opgezet?
 
Ik heb de scooter overgenomen van mijn buurjongen. Hij had hem in de avond weggezet en de volgende ochtend startte hij niet meer. Deed niets. Stond bij hem in de weg en ik dacht het wel even snel te fixen. Zocht een scooter voor wat woon werk verkeer.

Hij heeft eerst de accu vervangen. Nog steeds niets. Daarna heeft hij het contactslot vervangen. Vanaf dat moment geen vonk meer, maar wel contact. Het slot is ook nieuw zie ik.

Als ik kijk naar het elektrisch schema, dan zie ik dat bruin geschakeld staat met een leeg vak. Ik ga hier uit van rood. De volgende schakeling die ik zie is blauw/zwart en blauw/geel.

Ik zie blauw/geel op de kaart naar de ECU gaan, maar hoe zie jij dat die voltage moet geven bij inschakelen en niet bij uitschakelen? Dat gedeelte heb ik even niet scherp op de kaart.

Wat wel opvalt is dat het contactslot niet de zelfde kleur draden heeft. Rood en bruin klopt, maar aan de andere kant zwart en zwart/wit.

Zwart/wit gezet op geel/blauw en zwart als massa op blauw/zwart gezet.

Geen succes.
Post automatically merged:

IMG_3007.jpeg
 
Persoonlijk denk ik dat je buurjongen het verkeerde contactslot erop heeft gezet.
Ik ga hier uit van rood.
Klopt, de rode hebben ze aan de bovenkant van de kolom getekend.

als je naar het contactslot kijkt dat je hebt uitgeknipt, zie je dat als het contactslot uit staat, geen enkele draad wordt geschakeld.
Als het contactslot wordt ingeschakeld daarentegen, wordt de rode draad doorgeschakeld met de bruine draad en de blauw/gele draad met de blauw/zwarte draad.
Vooral dit laatste is belangrijk.
Als de blauw/gele niet wordt verbonden met de blauw/zwarte, die naar massa loopt, kun je over de blauw/gele en de rode draad bij de ecu geen spanning meten, het circuit van plus naar min is dan immers onderbroken.

Wat je zou kunnen doen om te controleren of het contactslot goed schakelt, is het volgende.
  • Trek de stekker van het contactslot los.
  • Zet de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
  • Zet het contactslot uit en meet tussen de zwarte en zwart/witte draad. je zou OL in het display moeten zien.
  • Zet het contactslot aan en meet wederom tussen de zwarte en zwart/witte draad. je zou nagenoeg nul Ohm in het display moeten zien.
Laat maar even weten wat je hebt gemeten.
 
Bovenstaande is bij mij precies andersom.

Contactslot uit: zwart-wit en zwart 0,00ohm.
Contactslot aan Open Line.

Contactslot uit op rood en bruin Open Line
Contactslot aan 0,00ohm.

Bij mij is het dus of/of en niet en/en
 
Dan schakelt het contactslot, zoals verwacht, verkeert.
Wat je tijdelijk zou kunnen doen om te testen of de bougie wilt vonken is het volgende:

  1. Haal de contactjes van de geel/blauwe en de blauw/zwarte draad uit de kabelboomconnector.
  2. Steek de kabelboom connector met de resterende rode en bruine draden gewoon terug in de contra-connector van het contactslot .
  3. De twee contactjes van de los genomen draden tape je tegen elkaar zodat ze goed met elkaar contact maken.
  4. Zet het contactslot aan.
  5. Probeer de scooter te starten en kijk of de bougie vonkt.
 
We hebben vonk! Bougies gemonteerd en startte direct.

Conclusie: ik heb gemeten, maar ik heb gemeten op weerstand. Die kabels richting ECU waren goed, maar de schakeling dus niet. Ik heb verder niet meer gekeken naar het slot omdat die nieuw zou moeten zijn.

Ontzettend bedankt voor de hulp. Kan die ein-de-lijk in elkaar.

En we zijn weer een puntje scooter techniek rijker.

Thnx!!
 
Was een zware bevalling maar wie verwacht er nu ook dat de vorige eigenaar het verkeerde contactslot heeft gemonteerd. ;)

Maar zoals vaak, de aanhouder wint. :)


Fijn dat de boel weer werkt, verbreek wel weer die tijdelijke verbinding anders loopt je accu wellicht leeg.

Nu op zoek naar het juiste contactslot die zoals je zelf zei, "en en" schakelt.
 
Back
Top