Geen vonk

mark1973

New Member
Goedendag

ik heb al even door andere discussions gezocht, maar ik kon het antwoord niet zo snel vinden.
Mijn Kymco start ineens niet meer, wat mij opvalt is dat ik er een afstandsbediening bij heb, en toen de batterij leeg was van de afstandsbediening kon ik de scooter niet meer starten. Ik verwacht dus niet dat de bobine of de onsteking ineens kapot is. Mijn gevoel zegt dat het wellicht een startonderbreker is. Ik heb de scooter 4 maanden geleden overgenomen van iemand anders.

Mijn vraag is of iemand kan bevestigen dat als de batterij leeg is van de afstandbediening dat je dan de scooter niet meer kunt starten omdat deze geen vonk geeft? En mijn tweede vraag: kan ik dit op een of andere manier resetten? Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat de bobine of iets anders ineens stuk is. Ik heb een 2de sleutel met afstandsbediening waar de batterij nog prima van is, maar ook met die sleutel krijg ik geen vonk.

Voordat ik alles uit elkaar ga halen hoop ik dat misschien iemand hier meer ervaring mee heeft.

Alvast dank voor het meedenken.

Grt
Mark

Advertisement - register to remove this

Mark, welkom op dit mooie forum.

Dus je koopt een brommer, krijgt er een AB bij en je vraagt niet eens waar deze precies voor dient maar verwacht wel van forumleden zat zij het wel weten?
Staat er niks in de usermanual die bij elke brommer/scooter geleverd wordt?

Ook even verraden om welke Kymco het precies gaat.
Kymco heeft over het algemeen een DC-CDI, maw een cdi die werkt met gelijkspanning van de accu, heb je al eens alle zekeringen gecontroleerd?

Ik verwacht dus niet dat de bobine of de onsteking ineens kapot is.
Alles kan ineens kapot en meestal wanneer het net niet goed uitkomt.

En mijn tweede vraag: kan ik dit op een of andere manier resetten?
Zou jij dat willen dat iemand je alarm of startonderbreking kan resetten en ja als de afstandsbediening niet meer werkt of er scheelt iets met het alarm/startonderbreker heb je geen ontsteking.

Dus benieuwd en in afwachting van de details.

Sparky,

de persoon die de scooter verkocht was niet de eigenaar, hij nam alleen waar, dus hij kon geen enkele vraag beantwoorden. (Ik had genoeg vragen en ook over de afstandsbediening etc. ik heb zelfs ter plekke een aantal inspecties uitgevoerd en kappen verwijderd om goed te bekijken wat voor aanschaf ik deed)

Zekeringen zijn in orde, bobine en CDI ook.

Ik ga zelf wel even kijken wat er aan de hand is want het is iets met de afstandsbediening. Er zit een alarm op, maar diegene die de scooter aan mij verkocht kon niet bevestigen wat voor type of merk alarm. Ik kan dat ook niet zo 1,2,3 herleiden adhv van de afstandsbediening.

Ik dacht dat wellicht iemand in het forum het issue herkende met een lege batterij van afstandsbediening in relatie met het niet krijgen van een vonk op de bougie.

Het type scooter zou trouwens niets moeten uitmaken voor de algemene vraagstelling die ik deed.

Anyways ik sleutel zelf al ruim 38 jaar aan brommers, scooter en auto's. Ik dacht dat iemand op dit forum wellicht mijn probleem zou herkennen (zonder verdere details wat voor scooter, omdat het een algemene vraag is die generiek toepasbaar zou moeten zijn ongeacht het merk scooter)

Ik laat je wel weten als ik het heb gefixt, ik ga vanmiddag even de boel uit elkaar halen, inclusief de afstandbediening.

Last edited:
Ik heb het gevonden hoor, de scooter zelf was in orde. Het was gerelateerd aan de afstandsbediening icm met een (bijna) lege batterij. Blijkbaar zat er nog voldoende power in een van de batterijen van de AB om ervoor te zorgen dat er geen vonk (start onderbreking) actief was. (Voor welke reden dan ook)

De oplossing is om de batterij (die dus bijna leeg is) te verwijderen uit de AB en dan met de 2de AB (waar de batterij nog prima van is) de scooter starten. Zodra ik de bijna lege batterij terugzet in de 1ste AB is het probleem terug. Het alarm gaat ook bijvoorbeeld af als ik de bijna lege batterij terug zet in AB 1 en daarna start de scooter niet. Ik heb nieuwe batterijen besteld zodat ik een er een paar op voorraad heb. Ik vind de oplossing heel raar, maar ik mag niet klagen, scooter start weer zonder problemen :-)

Back