Galfer 4 zuiger klauw

Razma

Well-Known Member
Naar aanleiding van dit engelse topic:
http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?p=1648298#post1648298

Ik zag 'm net ook al op scooter-attack staan, maar dan ook met een volledige gedemonteerde versie...

Het is een radiale klauw, maar hij kan toch niet radiaal geplaatst worden op een scooter ?

(Het ziet er uiteraard wel vet uit verder)
sta70402.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Het werkt niet. Hij moet direct radiaal op de vork. En er zijn geen vorkpoten te koop waarop dat kan. Doordat je klauw dus altijd via een bracket toch weer normaal gemonteerd word, hou je die krachten die je niet wild door hem hem radiaal te monteren. (zoals in het engelse topic, zal eerder voor de looks gekocht worden)
 
kreeg hem idd ook al binnen via de SA nieuwsbrief, het lijkt me dat je er toch wat van mag verwachten aangezien de prijs van 280 euries wel super duur is, dnek dat je beter dan opzoek kan gaan naar een 2e hands braking klauwtje
 
Normaal:

B10_181102_01.jpg


& Radiaal:

B10_181102_02.jpg


"De klassiek gemonteerde remklauw is zijdelings bevestigd aan het voorvork.
Bij een remmanoeuver komt de kracht die daarmee gepaard gaat onder andere bij het bevestigingspunt van de remklauw.
Doordat de remklauw zijdelings bevestigd is - evenwijdig met de wielas - zal bij het remmen ook dat zijdelingse bevestigingspunt het zwaarst belast worden.
Dit kan als gevolg hebben - onder hevig remmen - dat de remklauw een verkeerde uitlijning krijgt ten opzichte van de schijf.

Hier komen de radiaal gemonteerde remklauwen van pas. Door de 'radiale' montage (de remklauw staat niet zijdelings ten opzichte van de wielas maar staat haaks met de wielas - evenwijdig met het wiel dus) wordt de remklauw anders belast en ontstaat er een beter contact tussen de remblokjes en de schijf.
De remklauw blijft beter uitgelijnd ten opzichte van de schijf waardoor de remblokjes beter uitgelijnd zijn ten opzichte van de schijf en er bijgevolg beter contact is."
 
Aan de foto te zien is het toch niet radiaal dan? De klauw staat wel radiaal op die adaptor die eraan vast zit, maar het geheel wordt toch niet-radiaal aan de vork bevestigd dus heb je geen speciale vork nodig. Of schijt ik nu uit men bek?? :)
 
Dat is idd het punt(je) van discussie. Imo als je de adaptor op de voorvork zet, maakt die deel uit van de vork. En dan zet je de klauw er radiaal op. Dus denk dat de krachten zo eigenlijk hetzelfde verdeeld worden als op de 2e foto van Tinne, want de klauw zit dus radiaal bevestigd op de adapter (die deel uitmaakt van de vork).
Weet niet of wat ik zeg klopt, want ben niet zo'n kei in fysica :)
 
Het was een kwestie van tijd. Ik zie hem zelf toevallig net pas.

De nieuwe Derbi GPR heeft wel echt radiale klauwen (naja 1).

Het is leuk dat ie zo (radiaal) op het bracket zit, maar zoals al aangegeven, totaal zinloos, omdat wat normaal met de klauw gebeurt, nu op het bracket plaatsvindt.

Het radiaal monteren is eigenlijk maar om 1 ding tegen te gaan. Flex van de remklauw.

Nu moet ik een moeilijk verhaal gaan ophangen met Leading en Trailing edge, maar zeg maar gewoon even respect. de onderkant en bovenkant van de klauw.

Nou is een scooterklauw zo klein, dat er eigenlijk al boven en onderin een ophangbout zit en het hier niet zo extreem van toepassing is op een motor, waarbij de klauwen veel langer zijn.
Die hangen dan ook aan de trailing edge (bovenkant)

Wat er nu op microscopisch gebied gebeurt, is dat de klauw op die bovenste ophangpunten gebruikt als as om op te draaien.

Dit geeft krachtverlies.

Het is een kleine revolutie, terwijl de oplossing zo kinderlijk simpel is, dat je je afvraagt waarom er nooit eerder aan is gedacht. Hang onder en bovenaan een bout en plaats die radiaal op de as (i.t.t. oxiaal)
Omdat de klauw nu op de onderzijde (leading edge) en bovenzijde vast zit, ga je die flex tegen.
Zo voorkom je krachtverlies en bijkomend is dat het initiële aangrijppunt veel sterker is en dat je meer gevoel in de remhendel hebt (tegenwoordig is bij (sport)motoren ook de hoofredmcilinder radiaal geplaats, niet vanwege flex, maar ook voor meer gevoel, betere doseerbaarheid etc.)

Bij die radiale klauwen van (sport)motoren gebruiken ze dan ook nog eens een remblok per cilinder.
Dit geeft per kant van de klauw 2x een leading en trailing edge (ook de remblokken hebben dit) (de leading edge zorg voor het aangrijpen)
Je hebt dus 2x zoveel "bite", waardoor weer harder te remmen is.
Verder zijn die klauwen ook (vaak/soms) uit 1 stuk alu gefreesd en niet 2 helften tegen elkaar, wat ook stukken minder flex geeft.


Dus dit ding van Galfer is opzich heel leuk, omdat je gewoon 4 zuigers hebt, maar dat hele radiale verhaal is eigenlijk niet van toepassing.

Het is nu wachten op de 1e scooter(s) met een vorkbodem die radiale klauwen ondersteund.
Het zal me niet verbazen als dit niet zo lang meer duurt. Het is niet duurder in princiepe. Je verandert slechts de manier van ophangen (simpel gezegt, de praktijk is iets ingewikkelder).
Laat ze dan ook eens standaard met instelbare voorvorken komen. Scooters zijn tegenwoordig tot zoveel in staat.
Echter meestal blijft het bij het monteren van een ander achterdempertje. Die meestal ook niks voorstellen, tenzij je (hele) dure Malossi/Paioli of Bitubo's hebt.
 
Back
Top