Het was een kwestie van tijd. Ik zie hem zelf toevallig net pas.
De nieuwe Derbi GPR heeft wel echt radiale klauwen (naja 1).
Het is leuk dat ie zo (radiaal) op het bracket zit, maar zoals al aangegeven, totaal zinloos, omdat wat normaal met de klauw gebeurt, nu op het bracket plaatsvindt.
Het radiaal monteren is eigenlijk maar om 1 ding tegen te gaan. Flex van de remklauw.
Nu moet ik een moeilijk verhaal gaan ophangen met Leading en Trailing edge, maar zeg maar gewoon even respect. de onderkant en bovenkant van de klauw.
Nou is een scooterklauw zo klein, dat er eigenlijk al boven en onderin een ophangbout zit en het hier niet zo extreem van toepassing is op een motor, waarbij de klauwen veel langer zijn.
Die hangen dan ook aan de trailing edge (bovenkant)
Wat er nu op microscopisch gebied gebeurt, is dat de klauw op die bovenste ophangpunten gebruikt als as om op te draaien.
Dit geeft krachtverlies.
Het is een kleine revolutie, terwijl de oplossing zo kinderlijk simpel is, dat je je afvraagt waarom er nooit eerder aan is gedacht. Hang onder en bovenaan een bout en plaats die radiaal op de as (i.t.t. oxiaal)
Omdat de klauw nu op de onderzijde (leading edge) en bovenzijde vast zit, ga je die flex tegen.
Zo voorkom je krachtverlies en bijkomend is dat het initiële aangrijppunt veel sterker is en dat je meer gevoel in de remhendel hebt (tegenwoordig is bij (sport)motoren ook de hoofredmcilinder radiaal geplaats, niet vanwege flex, maar ook voor meer gevoel, betere doseerbaarheid etc.)
Bij die radiale klauwen van (sport)motoren gebruiken ze dan ook nog eens een remblok per cilinder.
Dit geeft per kant van de klauw 2x een leading en trailing edge (ook de remblokken hebben dit) (de leading edge zorg voor het aangrijpen)
Je hebt dus 2x zoveel "bite", waardoor weer harder te remmen is.
Verder zijn die klauwen ook (vaak/soms) uit 1 stuk alu gefreesd en niet 2 helften tegen elkaar, wat ook stukken minder flex geeft.
Dus dit ding van Galfer is opzich heel leuk, omdat je gewoon 4 zuigers hebt, maar dat hele radiale verhaal is eigenlijk niet van toepassing.
Het is nu wachten op de 1e scooter(s) met een vorkbodem die radiale klauwen ondersteund.
Het zal me niet verbazen als dit niet zo lang meer duurt. Het is niet duurder in princiepe. Je verandert slechts de manier van ophangen (simpel gezegt, de praktijk is iets ingewikkelder).
Laat ze dan ook eens standaard met instelbare voorvorken komen. Scooters zijn tegenwoordig tot zoveel in staat.
Echter meestal blijft het bij het monteren van een ander achterdempertje. Die meestal ook niks voorstellen, tenzij je (hele) dure Malossi/Paioli of Bitubo's hebt.