nieuwe zuiger gelijk gebarsten. wat kan de oorzaak zijn geweest?

onetrickpony

New Member
beste iedereen,

dit is mijn eerste post na een hoop te hebben gelezen zonder een account te hebben gehad.
ik heb niet een hoop ervaring met scooters onder handen nemen dus er zit een flinke kans in dat ik iets verkeerd zal hebben gedaan,
maar omdat ik de manier van barsten van de zuiger wat te schoon? (als je het zo mag noemen) vind,
maak ik er een post van. en natuurlijk omdat het zonde van de cilinder en zuiger is.

het gaat om een yamaha aerox,
nieuwe dr50 zuigen plus cilinder,
nieuwe dellórtho 17.5,
sitoplus

ik heb hem een lange tijd niet op gereden en na dat ik erachter kwam dat deze niet stationair wou draaien ben ik zelf wat gaan prutsen.
voor ik het wist had ik de halve scooter uit elkaar en blok gespleten en alles vervangen wat er te vervangen viel,
maar kreeg hem niet stationair. zelfs een splinternieuwe dellorto gehaald, omdat er eerst een namaak onder zat en ik las dat dat allemaal wat slechter af te stellen was heb ik dat ook vervangen. wat wel wat beter was, het liep gelijk wat beter maar de stationair schroef deed nog steeds niks,
ik kon al die tijd alleen stationair laten draaien met spanning op de gaskabel. net als voor ie uitelkaar ging.
dus weer helemaal uitelkaar en ik trof dit aan. nu is mijn vraag,

komt dit door te arm mengsel en hitte? waardoor de zuiger beschadigd is, of kan dit door iets anders zijn gekomen. de zuiger is nl. precies boven de zuigerveer eraf gebarsten, alsof de zuigerveer is blijven hangen in de uitlaatpoort. de uitlaatpoort zelf is ook beschadigd.
ik heb een hoop opgezocht over wat het zou kunnen zijn en de meeste foto's die ik voorbij heb zien komen waar de oorzaak arm mengsel en hitte was,
zag het er meer uit alsof de zuiger ingebrand was. dit ziet eruit als een schone breuk.

als iemand ooit iets vergelijkbaars heeft gezien of een iedee heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn ben ik wel beniewd,
moet dit niet te vaak hebben natuurlijk. i heb aardig wat foto's gemaakt, hoop dat het wat te zien is.
 

Attachments

  • IMG_5463.jpg
    IMG_5463.jpg
    125.7 KB · Views: 24
  • IMG_5467.jpg
    IMG_5467.jpg
    130.6 KB · Views: 25
  • IMG_5469.jpg
    IMG_5469.jpg
    153.8 KB · Views: 25
  • IMG_5470.jpg
    IMG_5470.jpg
    126.6 KB · Views: 24
  • IMG_5471.jpg
    IMG_5471.jpg
    161.4 KB · Views: 23
  • IMG_5472.jpg
    IMG_5472.jpg
    145.7 KB · Views: 23
Advertisement - register to remove this

Zat die zuiger er wel goed in want het lijkt er inderdaad op, dat er op de bovenste zuigerveer een enorme kracht heeft gestaan.
alsof de zuigerveer is blijven hangen in de uitlaatpoort. de uitlaatpoort zelf is ook beschadigd.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, als de zuiger namelijk verkeertom gemonteerd zit kan dit gebeuren.
 
nou, ik heb even gekeken en dat zal het inderdaad zijn geweest. had op een of andere manier bedacht dat die poorten achter de zuigerveren naar de uitlaat moesten staan. op naar cilinder nr 3 dan maar. gaat in ieder geval niet weer gebeuren haha.
thnx voor de reactie.
 
gaat dat niet ten koste van hoe het draait? of valt dat wel wat mee.

zal even kijken wat ik ga doen losse zuigers zijn ook wel aan de prijs als je vergelijkt met wat een hele set kost.
en losse cilinders verkopen ze niet zover ik zo snel vinden kan.
 
gaat dat niet ten koste van hoe het draait? of valt dat wel wat mee.
nee, niet ten koste van de prestatie, misschien zelfs ietsje beter

verder wat je kan doen is de randen van de poorten "rond" maken
dit doe je dmv een kleine fijne vijl pakken en van binnen (waar je zuiger normaal zit) naar buiten te bewegen, dus in de richting van de inlaat en de uitlaat
doe je dit andersom dan bestaat er een kans dat je bramen aan de cilinderwand krijg of dat de "beschermlaag" (nicacyl) gaat afbrokkelen
 
zal ik dat even doen, thnx voor de tip.

ik heb nog wel een goedkope dmp zuiger liggen die ik eerder bij de vorige cil zou gebruiken voor ik deze set haalde,
nadat ik de zuiger daarvan per ongeluk sloopte bij het loshalen.
werkt dat ook gewoon prima? de poorten aan de onderkant van de zuiger, (onder de zuigerveren) zijn wel kleiner dan de zuiger die bij de dr50 zat,
en ziet er allemaal wel echt goedkoper uit dan de zuiger bij de dr set. die dmp koste ook 20 euro ofzo.

is het een aanrader om toch originele zuiger die bij de set hoort er weer bij te kopen voor iets meer of maakt dat in de praktijk ook niet zoveel uit.
 
nou, ik heb even gekeken en dat zal het inderdaad zijn geweest. had op een of andere manier bedacht dat die poorten achter de zuigerveren naar de uitlaat moesten staan. op naar cilinder nr 3 dan maar. gaat in ieder geval niet weer gebeuren haha.
thnx voor de reactie.

Staat een dikke pijl op de kop van zuiger. Die moet altijd richting de uitlaatpoort staan. Nooit iets monteren als je niet zeker bent, altijd even opzoeken.
 
nee, niet ten koste van de prestatie, misschien zelfs ietsje beter

verder wat je kan doen is de randen van de poorten "rond" maken
dit doe je dmv een kleine fijne vijl pakken en van binnen (waar je zuiger normaal zit) naar buiten te bewegen, dus in de richting van de inlaat en de uitlaat
doe je dit andersom dan bestaat er een kans dat je bramen aan de cilinderwand krijg of dat de "beschermlaag" (nicacyl) gaat afbrokkelen
als je ze alleen afbraamt om de zuigerveer niet te pakken (wat hier gebeurd is omdat het "slot" erin greep en straks niet meer kan) niet, maar als je de poort echt afrondt naar de richting van de kop, kost het wel degelijk prestatie: je vlakt je gaspuls naar de uitlaat af, die nodig is voor de spoeling. (ik heb dit ooit geprobeerd, om later van meervoudig wereldkampioen 50 cc Jan de Vries (waar ik van leerde tweetakt tuingereedschap te repareren) persoonlijk te horen dat dat dus fout was..)
 
Met krukas wordt bedoeld:
Drijfstang
Krukas
Krukaslagers

Ga na of je de drijfstang radiaal kan bewegen
Hoe? Verwijder de cylinder en de zuiger (heb je al gedaan) en zorg ervoor dat je drijfstang in het hoogste punt staat. Hierna blokkeer je krukas zodat deze niet draait en controleer je de op en neergaande speling
 
Back
Top