Filmpje van raar motorgeluid Piaggio Zip

Ingemar

New Member
Beste mensen, ik heb hier van mijn zoon een Piaggio Zip 2014 brom,
15000+ km (?), 6,5gram rolletjes, 50cc ontgrensde cdi, sproeier 82,
standard uitlaat en luchtfilter. Loopt max 60 met wind mee.

Het lager van eindoverbrenging en het lager van de koppeling is net vervangen. Het geluid in het filmpje is desondanks niet weg.
Zijn het toch de krukaslagers?
Alvast dank voor het meedenken.


Groet, Ingemar
 
Advertisement - register to remove this

Geleiders zijn oke, maar wat bedoel je lagers aan vario zijde. Krukas lager aan variozijde, bedoel je die?
ja stationair moet wat hoger.
 
lijkt wel verdomd veel op mijn geluid. Ik ga zo snel mogelijk de vario eraf halen. En nog eens extra goed controleren op speling.
Ik weet overigens dat er zijwaartse speling de krukas op zit, 2-3mm.
Post automatically merged:

Als ik vragen mag, heb je op jouw Zip ook tegelijkertijd nog andere dingen vervangen, zoals de krukas?
 
Dan ga ik het blok er maar onderuit halen. Bedankt tot zover rank1 ! Fijn om foto's bij het verhaal te zien.
Ik zal kijken of ik ook iets nuttigs kan toevoegen in beeld als ik het blok op de werkbank heb.
 
rank1, hoe heb jij dit lager eruit gekregen?
Twede vraag heb jij dit rubberen "kettingspannertje"omgedraaid naar de verse kant, zonder sporen?
 

Attachments

  • 20230818_193208.jpg
    20230818_193208.jpg
    228.5 KB · Views: 39
  • 20230818_183609.jpg
    20230818_183609.jpg
    161.9 KB · Views: 41
Ja inderdaad rank1, ging er best moeilijk in. Lager in de vriezer 24uur, carter verhitten tot 100 graden, moest wel even tikken met een kunststof hamer het laatste stukje.
Rubbertje heb ik omgerdraaid.
Kleine krukas lager was klote. Zonder een lager trekker waagde ik ik het om hem eraf te slijpen, maar dat moet heeeeel voorzichtig hoor.
Dubbelchekc op de timing, dus Vliegwiel op sensor, zuiger BDP en nokkenas tandwiel MOETEN kloppen anders gaat het fout!
En ja het klopt grote lager was niet goed meer.
 

Attachments

  • 20230820_182339.jpg
    20230820_182339.jpg
    415.7 KB · Views: 29
  • 20230820_132215.jpg
    20230820_132215.jpg
    206.1 KB · Views: 28
  • 20230819_200904.jpg
    20230819_200904.jpg
    188.3 KB · Views: 28
Het geluid van de filmpjes in de begin post is inderdaad weg. Krukaslagers waren het probleem.
Deze lagertrekker was wel ERG handig geweest. Ik ga hem nu wel kopen voor de volgende keer.
Goed gereedschap is het halve werk.

Bedankt voor de ondersteuning rank1!
krukas-lagertrekker-tomos_1.jpg
 
Nuttig topic. Ik loop nu tegen precies hetzelfde probleem aan. Ik ga het ook zelf doen want bij de brommer dealer ben je zo 300 Euro kwijt zelfs als je het blok kaal aanlevert.

Dank dat jullie alle info hier hebben gedeeld.
 
Thanks. Ja schoon werk is essentieel. Jij hebt de mazzel dat je over een goede bankschroef beschikt. Helaas heb ik geen werkbank tot m' n beschikking met zo'n ding. Heb je een link waar je die lagertrekker hebt gekocht?
 
Vraag me af waarom jullie allemaal dat lager af hebben? Doen jullie nooit de olie niveau peilen / olie op tijd vervangen?

Want dat lijkt mij het enigste wat er gebeurd zou kunnen zijn als dat lager kapot is gelopen.
 
Ik vrees dat dit bij ons inderdaad het geval is geweest. Ik kwam erachter toen ik de klepspeling ging controleren. Zip heeft nooit olie verbruikt en dan wordt de berijder (zoon) nonchalant. Nu kunnen we op de blaren zitten.
 
Daar weet ik niks van dat oude olie zuur word..

Maar het is wel zo dat de smeer eigen schappen (die stofjes die daar in zitten) naar lagere tijd mindere werking hebben.
Plus dat koolafzetting van wat in de motor in de olie kan komen (wat verontreiniging van de olie is) er voor kan zorgen dat je die troep steeds door het hele systeem word gepompt inclusief je krukas lagers.. Daarom is het wel nodig om bij tijd je oude olie af te tappen en te vervangen voor schone nieuwe olie.
 
Dat is een heel fijn ding rank1! Die gaat op mijn wenslijstje.
Post automatically merged:

Uiteindelijk de uitlaat erafgehaald anders was het niet te doen. Beter nog; een kale motor monteren, geen luchfilter, carb en uitlaat.
Mijn manier was niet handig. Heel onstabiel. niet lachen :rolleyes:
 

Attachments

  • 20230823_114957.jpg
    20230823_114957.jpg
    322.7 KB · Views: 18
Last edited:
Ik zou de kleppen en de distributieketting checken en beslist niet verder aanzetten. Misschien tikt er een klepje tegen de zuiger? Beter het zekere tegen het onzekere.
 
Back
Top