Dit zijn gewoon de overtoeren, je moet zorgen dat de motor zelf ook geremd word, door bijv weer een orginele cdi erin te zetten.Ik heb mijn scooter (peugeot v-clic 2013) begrensd door de gladde variobus die erin zat te vervangen met een originele variobus van peugeot, zo eentje met een randje.
Het probleem is echter dat de motor nu enorme overtoeren maakt. Het klinkt als een bladblazer, en het voelt aan alsof het eenieder moment kan ontploffen. tot ca. 20km/uur valt het geluid wel mee, maar daarboven tot 30 gaat dat ding compleet loco.
Wat kan ik doen om de overtoeren aan te pakken? Er zitten 5.5gr rolletjes in, volgens mij zijn die origineel. CDI is ook origineel volgens een ander forumlid.
Woensdag is de keuring bij de RDW, hopelijk kan ik dit probleem voordien oplossen, ale suggesties zijn welkom!
Ik heb geen idee of de originele CDI erin zit. Zie mijn draadje hier over de CDI, volgens een ander forumlid is het een origineel snor exemplaar.Dit zijn gewoon de overtoeren, je moet zorgen dat de motor zelf ook geremd word, door bijv weer een orginele cdi erin te zetten.
Het is vreemd dat hij dan nogsteeds zulke overtoeren draait. Heeft dit gy6 blok niet een sensor in de carters die de rotaties van het koppelingshuis meet om te begrenzen? Dit: https://www.zandri.nl/toeren-begren...7rmN0vPiCwCFq7mozjIBuFSwzQC45pCRoCnMIQAvD_BwEIk heb geen idee of de originele CDI erin zit. Zie mijn draadje hier over de CDI, volgens een ander forumlid is het een origineel snor exemplaar.
https://scooterforum.net/threads/cdi-v-clic-origineel-of-niet.209938/#post-3517911
Edit: Deze CDI zit erin: https://www.scooteronderdelenshop.com/elektrische-delen/cdi/cdi-peugeot-v-clic-origineel-759299
Uit mijn ervaring zit er niet een losse stekker voor op de cdi, maar is deze verwerkt in de kabelboom.Deze sensor hoort toch aangesloten te zijn op de CDI middels een apart draadje? De CDI heeft daar geen aparte aansluting voor.
In mijn ervaring zit deze toerentalsensor in de carterkap bij het koppelingshuis (achterkant). Hier meet hij de omwentelingen van de koppeling, dit is ook hoe de cdi weet hoe hard je rijd. https://www.chinascooteronderdelen.nl/product/toerentalsensor-pulsgever-gy6-china-scooters/Tot zover heb ik drie theorieen gehoord waarom de scooter zoveel overtoeren maakt.
1. Te lichte rolletjes
2. CDI niet origineel of lus doorgeknipt
3. Toerental sensor niet aangesloten
De 5.5gr rolletjes heb ik vervangen voor 7.5gr. rolletjes en dat heeft het probleem niet verholpen, het maakt nog evenveel overtoeren.
Ik heb een aantal webwinkels gemailt en allen gaven het advies om er zwaardere rolletjes in te doen, lekker dan, niet te vertrouwen.
Dus blijft de CDI of toerental sensor over.
De CDI blijkt origineel te zijn, snormodel, en de lus is nog intact.
Het meest logische zou dan de toerentalsensor zijn toch? Dat deze niet is aangesloten?
Misschien een domme vraag, maar waar zit deze sensor precies? Ik heb niets in de carterkap gezien.
De volgende video "replace ignition Gy6 engine" van zandri laat zien dat de toerental sensor achter het vliegwiel gemonteerd zit, en niet in de carterkap. Kan iemand met een Gy6 scooter dat bevestigen?
Nu zal ik dus weer 25 ~ 30 euro moeten investeren in de juiste vliegwiel-tools.
Toerental sensor zit niet achter je vliegwiel dus die trekker heb je niet nodig.
Of de V-click uberhaupt een cartersensor heeft, geen idee, ik kan geen fatsoenlijk elektrisch schema van deze scooter vinden.
Feit is wel dat als er een cartersensor zou opgezeten hebben er een draadje van de cdi moet loshangen, bovendien scooters met een carterbegrenzer heeft normaliter geen draadloopje, deze zit er normaal op om door te knippen en hiermee de cdi te ontgrenzen. (verkooptruc van het verleden)
Wat ik wel vreemd vind is dat de scooter extreme overtoeren maakt, normaliter worden de originele cdi's van een 4-takt begrensd rond de 7000 a 8000 RPM.
Ik heb een aantal foto's van carburateurs bekeken maar geen van allen hebben zo'n schroef gemonteerd.
Bovendien lijkt het er op te zijn gelast, een soort een toevoeging, niet origineel.
Dit is wat ik bedoelde in mijn bijdrage #4 van je andere draadje
"V-clic afvoeren, alternatieven?"
Dit heeft de vorige eigenaar er zelf op geknutseld om zo te voorkomen dat het gas helemaal open kan.