Extreme overtoeren na vervangen variobus

Ik heb mijn scooter (peugeot v-clic 2013) begrensd door de gladde variobus die erin zat te vervangen met een originele variobus van peugeot, zo eentje met een randje.
Het probleem is echter dat de motor nu enorme overtoeren maakt. Het klinkt als een bladblazer, en het voelt aan alsof het eenieder moment kan ontploffen. tot ca. 20km/uur valt het geluid wel mee, maar daarboven tot 30 gaat dat ding compleet loco.

Wat kan ik doen om de overtoeren aan te pakken? Er zitten 5.5gr rolletjes in, volgens mij zijn die origineel. CDI is ook origineel volgens een ander forumlid.

Woensdag is de keuring bij de RDW, hopelijk kan ik dit probleem voordien oplossen, ale suggesties zijn welkom!
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb mijn scooter (peugeot v-clic 2013) begrensd door de gladde variobus die erin zat te vervangen met een originele variobus van peugeot, zo eentje met een randje.
Het probleem is echter dat de motor nu enorme overtoeren maakt. Het klinkt als een bladblazer, en het voelt aan alsof het eenieder moment kan ontploffen. tot ca. 20km/uur valt het geluid wel mee, maar daarboven tot 30 gaat dat ding compleet loco.

Wat kan ik doen om de overtoeren aan te pakken? Er zitten 5.5gr rolletjes in, volgens mij zijn die origineel. CDI is ook origineel volgens een ander forumlid.

Woensdag is de keuring bij de RDW, hopelijk kan ik dit probleem voordien oplossen, ale suggesties zijn welkom!
Dit zijn gewoon de overtoeren, je moet zorgen dat de motor zelf ook geremd word, door bijv weer een orginele cdi erin te zetten.
 
Dit zijn gewoon de overtoeren, je moet zorgen dat de motor zelf ook geremd word, door bijv weer een orginele cdi erin te zetten.
Ik heb geen idee of de originele CDI erin zit. Zie mijn draadje hier over de CDI, volgens een ander forumlid is het een origineel snor exemplaar.

https://scooterforum.net/threads/cdi-v-clic-origineel-of-niet.209938/#post-3517911

Edit: Deze CDI zit erin: https://www.scooteronderdelenshop.com/elektrische-delen/cdi/cdi-peugeot-v-clic-origineel-759299
 
Ik heb geen idee of de originele CDI erin zit. Zie mijn draadje hier over de CDI, volgens een ander forumlid is het een origineel snor exemplaar.

https://scooterforum.net/threads/cdi-v-clic-origineel-of-niet.209938/#post-3517911

Edit: Deze CDI zit erin: https://www.scooteronderdelenshop.com/elektrische-delen/cdi/cdi-peugeot-v-clic-origineel-759299
Het is vreemd dat hij dan nogsteeds zulke overtoeren draait. Heeft dit gy6 blok niet een sensor in de carters die de rotaties van het koppelingshuis meet om te begrenzen? Dit: https://www.zandri.nl/toeren-begren...7rmN0vPiCwCFq7mozjIBuFSwzQC45pCRoCnMIQAvD_BwE

Kijk of deze nog aanwezig is en anders of deze nog aangesloten is.
 
Tot zover heb ik drie theorieen gehoord waarom de scooter zoveel overtoeren maakt.
1. Te lichte rolletjes
2. CDI niet origineel of lus doorgeknipt
3. Toerental sensor niet aangesloten

De 5.5gr rolletjes heb ik vervangen voor 7.5gr. rolletjes en dat heeft het probleem niet verholpen, het maakt nog evenveel overtoeren.
Ik heb een aantal webwinkels gemailt en allen gaven het advies om er zwaardere rolletjes in te doen, lekker dan, niet te vertrouwen.

Dus blijft de CDI of toerental sensor over.
De CDI blijkt origineel te zijn, snormodel, en de lus is nog intact.
Het meest logische zou dan de toerentalsensor zijn toch? Dat deze niet is aangesloten?
Misschien een domme vraag, maar waar zit deze sensor precies? Ik heb niets in de carterkap gezien.

De volgende video "replace ignition Gy6 engine" van zandri laat zien dat de toerental sensor achter het vliegwiel gemonteerd zit, en niet in de carterkap. Kan iemand met een Gy6 scooter dat bevestigen?

Nu zal ik dus weer 25 ~ 30 euro moeten investeren in de juiste vliegwiel-tools.:expressionless:
 
Tot zover heb ik drie theorieen gehoord waarom de scooter zoveel overtoeren maakt.
1. Te lichte rolletjes
2. CDI niet origineel of lus doorgeknipt
3. Toerental sensor niet aangesloten

De 5.5gr rolletjes heb ik vervangen voor 7.5gr. rolletjes en dat heeft het probleem niet verholpen, het maakt nog evenveel overtoeren.
Ik heb een aantal webwinkels gemailt en allen gaven het advies om er zwaardere rolletjes in te doen, lekker dan, niet te vertrouwen.

Dus blijft de CDI of toerental sensor over.
De CDI blijkt origineel te zijn, snormodel, en de lus is nog intact.
Het meest logische zou dan de toerentalsensor zijn toch? Dat deze niet is aangesloten?
Misschien een domme vraag, maar waar zit deze sensor precies? Ik heb niets in de carterkap gezien.

De volgende video "replace ignition Gy6 engine" van zandri laat zien dat de toerental sensor achter het vliegwiel gemonteerd zit, en niet in de carterkap. Kan iemand met een Gy6 scooter dat bevestigen?

Nu zal ik dus weer 25 ~ 30 euro moeten investeren in de juiste vliegwiel-tools.:expressionless:
In mijn ervaring zit deze toerentalsensor in de carterkap bij het koppelingshuis (achterkant). Hier meet hij de omwentelingen van de koppeling, dit is ook hoe de cdi weet hoe hard je rijd. https://www.chinascooteronderdelen.nl/product/toerentalsensor-pulsgever-gy6-china-scooters/
Dit is de sensor.
 
Toerental sensor zit niet achter je vliegwiel dus die trekker heb je niet nodig.
Of de V-click uberhaupt een cartersensor heeft, geen idee, ik kan geen fatsoenlijk elektrisch schema van deze scooter vinden.
Feit is wel dat als er een cartersensor zou opgezeten hebben er een draadje van de cdi moet loshangen, bovendien scooters met een carterbegrenzer heeft normaliter geen draadloopje, deze zit er normaal op om door te knippen en hiermee de cdi te ontgrenzen. (verkooptruc van het verleden)

Wat ik wel vreemd vind is dat de scooter extreme overtoeren maakt, normaliter worden de originele cdi's van een 4-takt begrensd rond de 7000 a 8000 RPM.
 
Toerental sensor zit niet achter je vliegwiel dus die trekker heb je niet nodig.
Of de V-click uberhaupt een cartersensor heeft, geen idee, ik kan geen fatsoenlijk elektrisch schema van deze scooter vinden.
Feit is wel dat als er een cartersensor zou opgezeten hebben er een draadje van de cdi moet loshangen, bovendien scooters met een carterbegrenzer heeft normaliter geen draadloopje, deze zit er normaal op om door te knippen en hiermee de cdi te ontgrenzen. (verkooptruc van het verleden)

Wat ik wel vreemd vind is dat de scooter extreme overtoeren maakt, normaliter worden de originele cdi's van een 4-takt begrensd rond de 7000 a 8000 RPM.

Blijkbaar zit deze bij de v-clic wel boven het vliegviel gemonteerd, net zoals in de video van Zandri.
Ik heb de bedrading van de toerental begrenzer / pick-up bekeken en nergens is het doorgeknipt, het loopt mooi door via de boom tot aan de CDI.

Dus ik weet het nu ook niet meer. Defecte CDI of defecte toerentalbegrenzer?

- Originele 25km CDI
- Toerental begrenzer / pick-up aangesloten
- Originele variobus peugeot v-clic 25km (met rand)
- Rolletjes 7.5 gr

En toch extreme overtoeren... ik vrees dat ik 'm toch maar naar de monteur moet brengen. Wat denken jullie?
 
Dat is idd het laatste wat ik wil proberen, nog zwaardere rolletjes. Dan gooi ik er meteen 14gr. in, dan weten we meteen of het aan de rolletjes ligt of niet.
Maar zou het? Het klinkt alsof de motor ieder moment uit elkaar kan knallen wanneer het de maximale toeren behaald.
 
Na mijn weten wel, ik had zelf voor mijn huidige Vespa een andere Vespa.
Toen ik deze kocht en ik reed ermee naar huis kon ik mijn gas helemaal open draaien en hij maakte ontzettend veel toeren, en ik ging gewoon 34. Wanneer ik tijdens het rijden me gas half terugdraaide reed ik 34 met minder toeren.
Kwam er thuis dus achter dat er 6gr rollen in waren gezet door een hobbyist (moet bij de starterkrans zat gewoon los) toen ik dit dus origineel maakte (10gr rollen) reed ie een stuk lekkerder (had ook de varioring eruit gehaald).

Dat was mijn ervaring met overtoeren. Ik denk als je zwaardere rollen erin doet dat al veel scheelt.
De sproeier maatje kleiner erin zetten doet ook geen kwaad.
 
Ok, ja het valt te proberen. Morgen eens zwaardere rolletjes erin doen.

Ik heb zojuist gemerkt dat er een verstelbare schroef vastzit aan de hendel dat de gaskabel verbind met de carburateur. Deze stelt dus in hoe ver het gas opengedraaid kan worden. Misschien omschrijf ik het niet duidelijk genoeg dus hierbij twee foto's.
1 met gas dicht en 1 met gas open.

Deze schroef zou ik dus verder aan kunnen draaien waardoor het gas niet helemaal open kan, waarmee ik de max/ snelheid kan aanpassen, ook in opgevoerde staat. Klopt dat?
 

Attachments

  • IMG_2132.JPG
    IMG_2132.JPG
    220.5 KB · Views: 40
  • IMG_2133.JPG
    IMG_2133.JPG
    250.7 KB · Views: 41
Ik snap zeker wat je bedoelt, maar dit betekent niet dat je zachter of harder rijdt.

Hoe meer gas jij geeft hoe meer benzine in je spruitstuk wordt gespoten. Je kan evt wel proberen beetje bij beetje dit ook te aan te passen. Maar ik zal dit niet teveel gaan doen.
 
Ik heb een aantal foto's van carburateurs bekeken maar geen van allen hebben zo'n schroef gemonteerd.
Bovendien lijkt het er op te zijn gelast, een soort een toevoeging, niet origineel.

Dit is wat ik bedoelde in mijn bijdrage #4 van je andere draadje
"V-clic afvoeren, alternatieven?"
Dit heeft de vorige eigenaar er zelf op geknutseld om zo te voorkomen dat het gas helemaal open kan.
 
Dit is wat ik bedoelde in mijn bijdrage #4 van je andere draadje
"V-clic afvoeren, alternatieven?"
Dit heeft de vorige eigenaar er zelf op geknutseld om zo te voorkomen dat het gas helemaal open kan.


Ja, scheelt mij weer werk :)

De schroef zit wel vastgeroest dus ik spuit er zo wat WD-40 op, hopelijk krijg ik er daarna beweging in.
 
Ik heb de schroef helemaal aangedraaid en nu is de snelheid 38km/uur, max. 40 met wind mee.
Er is helaas wel een probleem ontstaan, hij start nu moeizaam vanwege een vermindering in benzinetoevoer.

Als ik er een nog langere schroef in doe dan vrees ik dat hij helemaal niet meer start. Iemand enig idee hoe ik er nog +/- 6 km/uur eraf krijg?
(zonder de variobus te vervangen of een varioring op de "gladde" bus te monteren vanwege extreme overtoeren)
 
Back
Top