Extra stuurslot. Is dit wat...???

gcs100

Well-Known Member
Beste forumleden,

Onderstaand slot kom ik al geruime tijd tegen.
Lijkt mij zeer handig in gebruik.
Zie dat deze geen ART sterren/keuring heeft.
Hoeft op zich geen probleem te zijn, aangezien het een extra slot betreft.
Mijn vragen zijn simpel:

- Is dit een beetje kwaliteit?
- Iemand ervaring hiermee?
- Kopen of niet?

Graag jullie mening/advies...

 
Advertisement - register to remove this

Ik heb er geen ervaring mee maar wel leuk dat ze het volgende aangeven:

Even snel een slot erop zonder te hoeven prutsen met een schijfremslot, dan is dit handige massieve slot waarmee je je handrem vastzet aan je gashendel perfect. Muurvast en snel klaar. Daarbij vergeet je hem ook nooit en voorkom je schade doordat je hem meteen ziet en voelt als je je gashendel vastpakt.

Eigenlijk is het een remschijfslot en beide zijn eigenlijk nogal ondingen eerlijk gezegd en ook verschilt de onderlinge kwaliteit enorm.
Ik heb wel ervaring met een remschijfslot en het type welke ik had, had ook een geïntegreerd alarm en een herinneringskabel die je aan het stuur bevestigde dus die vergat ik ook nooit. Maar goed zoals Kristan ook al aangaf is een stukje extra beveiliging altijd goed voor de gemoedstoestand natuurlijk.

Er zijn in ieder geval betere varianten verkrijgbaar maar daarmee gaat ook automatisch de prijs omhoog!
Het enige is dat je dit soort sloten goed schoon moet houden en regelmatig moet inspuiten met bijvoorbeeld WD40.
Als je de scooter ook in de koudere periode gebruikt met alle bijbehorende weer en wegelementen is het verstandig om de boel te smeren anders gaat het al vrij snel oxideren van binnen in het slotmechanisme waardoor het slot een minder soepele werking krijgt.
 
Buiten de vraag of dit slot van goede kwatiteit is denk ik er zo over.

Het is een extra beveiliging maar Ik zou zo'n slot niet als enige beveiliging gebruiken.
Een remschijfslot zit er misschiennog wel sneller op dan dit slot om je handvat en remhevel knutselen.
Een remhevel is van aluminium even slijptolletje op batterij of zelfs een simpel ijzerzaagje heb je de remhevel in minder dan een minuut afgezaagd.
Wat als je het boutje bij het scharnierpunt van de remhevel losdraait?
Ik denk dat de meeste scooters worden gestolen omdat ze nergen aan vast hangen en zo op een aanhanger of busje worden getild dus dit slot op z'n minst in combinatie met een goed kettingslot gebruiken.

Edit: Oh ja, wat dacht je van een zijkniptang in de remleiding of een steeksleuteltje om de ontluchtingsnippel los te draaien om zo de druk van het systeem te halen.
 
Last edited:
Zoals ik het lees is het dus niet echt een handig/veilig systeem.
Bedenk mij net dat het remsysteem continu onder druk staat tijdens het parkeren.
Lijkt mij ook niet echt goed dacht ik zo.
Was ook als extra beveiliging bedoeld, maar zie nu de meerwaarde hiervan niet meer in.
Ik blijf mijn ART-4 kettingslot wel gewoon gebruiken.
In ieder geval dank voor jullie antwoorden. @Kristan, @Floris van bommelstijn en @Sparky.
 
Misschien kun je even uitleggen wat een anti-rooibos slot is want rooibos groeit oa in Zuid Afrika en men maakt er thee van door er met een tractor over te crossen en de gekneusde bladeren te laten fermenteren en drogen.
In feite is rooibos geen theeplant maar dit ter zijde.

Maar ik ben wel nieuwsgierig wat een anti rooibos slot is. :)
 
Ik heb zo'n anti-rooibos slot, werkt prima voor boodschappen e.d

Dan heb je tot nu toe geluk gehad. Dit is ongeveer even veilig als een spaak met een ty wrap aan je voorvork vastbinden. Extreem makkelijk en snel te omzijlen. Als vastzetten geen optie is zou ik veel liever voor een schijfremslot gaan. Voordat je deze opengebroken/geslepen hebt ben je een aardige tijd verder. Maakt ook een stuk meer lawaai dan even een remhevel of leiding doorknippen
 
Maar ik ben wel nieuwsgierig wat een anti rooibos slot is. :)

Ik poste met m'n telefoon, ik bedoel een anti-robos slot, dan kunnen ze hem niet door je stuurslot heen trappen. :D
Post automatically merged:

Dan heb je tot nu toe geluk gehad. Dit is ongeveer even veilig als een spaak met een ty wrap aan je voorvork vastbinden. Extreem makkelijk en snel te omzijlen. Als vastzetten geen optie is zou ik veel liever voor een schijfremslot gaan. Voordat je deze opengebroken/geslepen hebt ben je een aardige tijd verder. Maakt ook een stuk meer lawaai dan even een remhevel of leiding doorknippen

Ik gebruik hem al een paar jaar, s'nachts zet ik hem binnen. M'n maatje gebruikt hem dag en nacht is ook nooit fout gegaan. Het ligt er misschien aan waar je woont, ik woon in Alkmaar lekker rustig hier.
 
Last edited:
Ook aan de brommer die je hebt. Heb een aantal keer mijn afgetrapte piaggio liberty van 150 euro in het centrum laten staan met sleutels erin. Is altijd goed gegaan :tearsofjoy:. Met een wat duurdere, zoals een vespa, zal ik geen slot nemen die ik met mn zakmes in 3 seconden tijd kan omzeilen
 
Ook aan de brommer die je hebt. Heb een aantal keer mijn afgetrapte piaggio liberty van 150 euro in het centrum laten staan met sleutels erin. Is altijd goed gegaan :tearsofjoy:. Met een wat duurdere, zoals een vespa, zal ik geen slot nemen die ik met mn zakmes in 3 seconden tijd kan omzeilen
Mijn Yamaha Neo's uit 2006 ziet er, ondanks haar respectabele leeftijd, nog heel netjes uit...
Is geen snelheidsduivel en er zijn geen speciale strepen, stoer uitlaatje of velgen aanwezig.
Deze heeft waarschijnlijk weinig tot geen waarde.
Maar ik moet er niet aan denken om zo'n betrouwbare/goede scooter kwijt te raken omdat een mafketel die het "leuk" vind om even te gaan crossen op mijn stalen ros....
Wat ik hiermee bedoel te zeggen:
Een goedkope, oude of afgetrapte scooter kan ook gestolen worden... :rolleyes:
 
ja, natuurlijk. Maar mensen, vooral dieven. Kijken een stuk minder snel om naar een afgetrapt ding waar alles van loshangt dan een full-option vespa.
Denk namelijk niet dat een vespa lang blijft staan als je hem in het centrum van een stad zet met de sleutels nog erin
Post automatically merged:

Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat het feit dat de scooter niet gestolen is waarschijnlijk niks met het slot te maken heeft.
Als iemand op pad was om een scooter te stelen lijkt het mij namelijk heel sterk dat hij zich tegen zou laten houden door dit ''slot''
 
Last edited:
Met een goede Slijptol op Accu , met de juiste Slijpschijf , slijp je in No Time elke ketting of slot zo door .
Met een hele bak lawaai. Daarom wordt dit zelden gedaan en gaan ze voor een scooter zonder goed slot of met een waardeloos slot zoals deze

Dit lukt trouwens ook wel met een zgn. (dubbel) heavy duty betonschaar.., enig geluid daarvan is ook niet te horen, behalve dan van degene die deze bedient en niet zo'n sterk bovenlichaam heeft. Het kreunen maakt meestal meer lawaai als het daadwerkelijke knippen :tonguewink:!

Maar goed het maakt wat dat betreft weinig uit hoor...
Het meest effectieve is natuurlijk een heel goed slot of sloten.
Ook is het verstandig om de scooter vast te snoeren om bijvoorbeeld straatmeubilair mits aanwezig!
Ander punt is een goed alarm wat niet zomaar uit te schakelen is...

In feite moet je het dievengilde het zo lastig als mogelijk maken om je trouwe tweewieler te kunnen behouden.
Maar ook met dit alles bied het geen zekerheid en kan het noodlot ook kan toeslaan bij jou en een ieder!

Heb het zelf meegemaakt met een Yamaha R1 waar een collega mee naar het werk kwam.
Goed slot en ook een goed alarm op het beestje, ding is gewoon overdag rechtstreeks van de parkeerplaats geplukt wat regelrecht t.o. het kantoorgedeelte zat waar zo'n beetje 40 personen werkzaam waren. Ondanks de vele ramen en verkeer van klanten en leveranciers, is de motor gewoonweg weggeplukt binnen een tijdsbestek van nog geen 5 minuten.

Dit was later terug te zien op camerabeelden die gericht stonden op de ingang, helaas niet gericht om kentekenplaten te kunnen lezen dus was er alleen een witte bestelbus te zien met 2 donker geklede mannen.., thats it! Echt niemand is dit opgevallen!
In dit geval een gewilde motorfiets maar ook simpele 50cc scooters verdwijnen op deze manier, binnen no time achterin het busje en men is de scooter kwijt!
 
Dit lukt trouwens ook wel met een zgn. (dubbel) heavy duty betonschaar.., enig geluid daarvan is ook niet te horen, behalve dan van degene die deze bedient en niet zo'n sterk bovenlichaam heeft. Het kreunen maakt meestal meer lawaai als het daadwerkelijke knippen :tonguewink:!
met een gehard stalen ketting zou dit niet moeten kunnen. Met een schijfremslot wordt dit al helemaal moeilijk
 
met een gehard stalen ketting zou dit niet moeten kunnen. Met een schijfremslot wordt dit al helemaal moeilijk
Met goede slijptol wel ... en vooral overdag , niemand verwacht dat , zeker niet als er werkkleding gedragen word , en als iemand scheef kijkt , word er netjes Hallooooo... gezegd , meeste mensen denken dan ... zal wel OK zijn .
 
met een gehard stalen ketting zou dit niet moeten kunnen. Met een schijfremslot wordt dit al helemaal moeilijk

Remschijfslot snap ik, maar die zgn. ketting sloten waar jij aan refereert zijn gewoon veel te duur (gemiddeld € 280,00) voor de gemiddelde scooterrijder. Je hebt ook de goedkopere van Abus welke ook aangeduid worden met een geharde ketting en/of slot.
Maar daar ga ik echter dwars doorheen met zo'n type betonschaar..

En eenmaal achterin het busje is het klusje zo geklaard!
 
Back
Top