Extra claxon bijzetten

Fransie01

New Member
Ik wilde op mijn scooter een 2e "fun"-claxon bijzetten. Hoe kan ik deze het beste aansluiten? En kan dat via een "switch" of het beste via een eigen schakelaar?
Het gaat om een Turbho RL50.
De originele en de fun claxon werken beide op 12v.
 
Advertisement - register to remove this

Ik wilde op mijn scooter een 2e "fun"-claxon bijzetten. Hoe kan ik deze het beste aansluiten? En kan dat via een "switch" of het beste via een eigen schakelaar?
Het gaat om een Turbho RL50.
De originele en de fun claxon werken beide op 12v.
Wat bedoel je precies met een switch? Een tuimelschakelaar zodat je beide claxons afhankelijk kan bedienen met de schakelaar die je al hebt?
Als je dat bedoelt is dat geen probleem, gewoon tusen de orginele schakelaars en de 2 claxons monteren. Een eigen schakelaar voor de 2e claxon of moeilijk doen met relais is niet nodig.
 
Ik heb zelf een Dubbel slakhuis van een Golf GTI er op gezet. 110 Db.
Dit is aangesloten via een Simpel Relais.
Mooie er van is ... als je achter een Groepje Wielrenners rijd met 5 man naast elkaar ... Schrikken ze zich de Pleuris als je op de Claxon drukt :D:D:D
Dat was ook stiekem bij mij het idee, die wielrenners dan
Post automatically merged:

Wat bedoel je precies met een switch? Een tuimelschakelaar zodat je beide claxons afhankelijk kan bedienen met de schakelaar die je al hebt?
Als je dat bedoelt is dat geen probleem, gewoon tusen de orginele schakelaars en de 2 claxons monteren. Een eigen schakelaar voor de 2e claxon of moeilijk doen met relais is niet nodig.
Als het met een tuimelschakelaar kan, dan dat liever.
 
Denk dat een Relais er tussen beter is , zodat bij een zwaardere Toeter je bedrading niet weg fikt ... maar denk dat Sparky dat beter kan uitleggen als ik .
 
Je hebt een relais en een schakelaartje nodig (Kan een tuimelschakelaar zijn of ieder ander laag spanning schakelaartje).

Vervolgens hoef je alleen maar die schakelaar, de accu en de toeter op de relais aan te sluiten. Als je wilt kan je er ook nog een zekering tussen stoppen.

Dat ziet er dan zo uit
 

Attachments

  • toeter schema.png
    toeter schema.png
    58.1 KB · Views: 10
van een normale 12 v toeter zal je bedrading echt niet wegfikken. maar ook al wil je een relais gebruiken dan zal je alsnog een tuimelaar schakelaar ertussen moeten zetten als je 1 schakelaar wilt gebruiken. De claxon van het filmpje si een claxon met compressor die 18A trekt, dan is een relais wel nodig. die zit er dan ook bij. voor een normale claxon waar ik vanuit ben gegaan is een relais niet nodig.
 
Ik denk niet dat er nog veel toe te voegen valt.
Het originele schakelaartje aan het stuur is ontoereikend voor een "Fun-claxon".
Vooral als er wat volume uit komt trekt deze toch wel wat stroom en is een relais echt nodig anders is het twee maal "fun" en daarna is het stuurschakelaartje verbrand.

Dus op de plaats waar nu de originele claxon zit zou ik de spoel van het relais zetten en met het contact van het relais de originele- en de fun-claxon aansturen met een wisselschakelaar ertussen om een keuze te maken tussen fun en origineel.

Ik ben zo vrij geweest @4slaf4life zijn schemaatje aan te passen.

toeter schema.png
 
Wel leuk zo'n 2e claxon, maar een scooterclaxon is duidelijk herkenbaar.
Fietsers reageren daar op, gaan meestal opzij, of kijken eerst om, zwieberen naar links en maken daarna ruimt zodat je kan passeren.
Ga je een autoclaxon gebruiken dan ben je niet direct herkenbaar dat je een scooteraar bent.
Houdt daar ook rekening mee.
 
Wel leuk zo'n 2e claxon, maar een scooterclaxon is duidelijk herkenbaar.
Fietsers reageren daar op, gaan meestal opzij, of kijken eerst om, zwieberen naar links en maken daarna ruimt zodat je kan passeren.
Ga je een autoclaxon gebruiken dan ben je niet direct herkenbaar dat je een scooteraar bent.
Houdt daar ook rekening mee.
Ik ben er iig HEEL Blij mee... iedereen schrikt zich het lazerus.
 
Back
Top