Extra lamp(grootlicht)

Bertjedoemawa

New Member
Ik wil op mijn peugeot kisbee van dit jaar een extra lamp zetten voor rijden in het donker in de polder. En wil graag jullie mening weten over het aansluiten ervan, kan hem namelijk bij het grootlicht mee schakelen of zouden jullie een aparte schakelaar en bedrading van af het contact pakken en dus opnieuw als losse schakeling opbouwen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik persoonlijk zou dit met een relais , en een schakelaar doen , dan kun je hem met je groot en dimlicht gebruiken , als je het relais op je achterlicht draad laat schakelen . Dan wordt je schakelaar ook niet overbelast , met inbranden van contactpuntjes tot gevolg.
 
Kies voor een LED lamp.
Die gebruik substantieel (veel) minder stroom, en dan kan je bedrading het prima aan. Zet in je normale koplamp eveneens een led-lampje.
Niks gedoe met relais en moeilijke technische verhalen.
Sorry, dat ik je lijk af te branden, zeker niet mijn bedoeling, maar het hoeft niet gecompliceerd.
 
Oh, dat is dan toch super simpel.
Je koplamp werkt met drie draden. 1 massa en 2 voor dim-/grootlicht.
Even je ledlamp erbij met draadjes aansluiten (effe tegenaanhouden) en dan zie je gelijk welke je moet hebben.
Je moet niet bang van dit soort stroom hebben.
Alleen zorgen dat je geen kortsluiting maakt, want dat kan je scooter niet goed hebben.
 
Ik wil op mijn peugeot kisbee van dit jaar
Ik heb een aantal schema's van de Kisbee bekeken en op alle schema's is te zien dat deze modellen werken met wisselspanning voor de verlichting.
Dus LED-verlichting gaat in ieder geval op deze modellen niet werken.

Ik weet niet hoe het zit met de modellen van 2021, het kan zijn dat hier de verlichting wel op gelijkspanning werkt.

Vraagje: Werkt de verlichting van jouw Kisbee ook wanneer de motor niet gestart is of alleen als de motor loopt?

Kies voor een LED lamp.
Die gebruik substantieel (veel) minder stroom, en dan kan je bedrading het prima aan.
Is dit zo dan?
Voorbeeldje?
 
E-jowan , voel dit ook niet als afbranden hoor , maar Bertjedoemawa vroeg hoe wij dit aan zouden pakken . Buiten het wisselstroom verhaal beschreven door Sparky , waardoor je haast wel genoodzaakt bent dit via de accu te doen in plaats van via je orginele verlichting , als hij dus op wissel spanning werkt. Of zo regelrecht van de accu te halen via het contact slot en gezekerd , maar dan werkt je achterlicht niet. Ik ga uit van mijn ervaring in de auto branch , en heb daar heel wat gekke dingen gezien, ook met deze spanning waar je niet bang van / voor hoeft te wezen komen de vlammen boven je dak uit.
 
Ik heb een aantal schema's van de Kisbee bekeken en op alle schema's is te zien dat deze modellen werken met wisselspanning voor de verlichting.
Dus LED-verlichting gaat in ieder geval op deze modellen niet werken.

Ik weet niet hoe het zit met de modellen van 2021, het kan zijn dat hier de verlichting wel op gelijkspanning werkt.

Vraagje: Werkt de verlichting van jouw Kisbee ook wanneer de motor niet gestart is of alleen als de motor loopt?


Is dit zo dan?
Voorbeeldje?
Zodra ik het contact aan zet werk mijn verlichting al (dimlicht) grootlicht alleen met bediening schakelaar
 
Oké, dan werkt je verlichting inderdaad via de accu en is een ledlamp in je koplamp een optie.
Misschien kun je hiermee eens beginnen en is de eventuele extra lichtopbrengst van LED al voldoende om er geen extra aparte lamp voor te monteren.

Wil je dan alsnog een aparte lamp, zou ik dit, zoals @trabiarie reeds opmerkte in z'n post #2, toch via een relais realiseren waarbij de diameter van de draad die de hoofdstroom geleidt op z'n minst 1,5 mm2 is en direct vanaf de accu voeden met uiteraard een zekering in serie.
Want als grootlicht en deze extra lamp gelijktijdig branden moet je toch rekenen met een stroom van circa 6 ampere en dit is te veel voor het schakelaartjes aan je handvat.

Waar zat je aan te denken als extra lamp en hoe wil je die aan en uitschakelen?

Met dit laatste bedoel ik:
  • Samen met je grootlicht.
  • Of een aparte schakelaar zodat je kunt kiezen waneer je deze extra lamp aan- en uitschakelt.
Wil je hier hulp bij, ik wil je wel een schemaatje maken en even op gang helpen om dit te realiseren zoals jij dit wilt.

Edit: Denk er wel aan dat de garantie van je scooter vervalt als je er zelf aan gaat knutselen!
 
Last edited:
Dan zal ik nog even uitleggen hoe het zit met het opgenomen vermogen van LED t.o.v. conventionele lampen.

Zo heeft een standaard koplamp 35/35 Watt als dim-/groot licht.
Op google staan omrekentabellen. Lichtopbrengst wordt uitgedrukt in Lumen.
Zo geeft een 40 watt koplamp 450 lumen. Zoek je daarbij LED lamp kom je uit op 6 watt.
Dus een 6 watt led is ruim voldoende in een koplamp en geeft evenveel (eigenlijk iets meer) licht.
Wil je meer licht, kun je nogmaals 6 watt led nemen (wat dus feitelijk jouw vraag was)
OF
Je neemt een led koplamp met meer vermogen, bijvoorbeeld 12 watt, dan heb je helemaal geen extra lichtbron nodig.

Of er een 12 watt led lamp is met de juiste fitting, weet ik even niet. Dat is zoeken in de berg alibaba lampen.
De meest gemaakte fout -door ondeskundigheid- is dat men een 35 watt led lamp zoekt op alibaba en daarmee een veel te grote lichtopbrengst hebben. Mag niet, want je hebt een gigantische berg strooilicht en dat is sowieso al een doorn in het oog bij gebruik van led-lampen uit china. Want die hebben zomaar wat specificaties op een hoop gegooid en daarmee knutselen ze van alles in elkaar wat absoluut niet voldoet aan de Europese en Nederlandse wetgeving.
 
Back
Top