Euro 4 scooter te rijk

Advertisement - register to remove this

Heb er zelf ook weinig verstand van,
dat is duidelijk. dan hòef je niet te reageren.
Post automatically merged:

Ik heb een kymco agility van 2019
Met een e-carbu
En hij loopt te rijk
Wat kan dot zijn?
dat is knap.. want dat ECS doet zijn best om er "valse" lucht bij te doen. Hoe merk je dat ie te rijk loopt dan?
mijn zelfde Kymco Agility E4 van 2019 loopt te arm en ik maak me hoofdbrekens om dat te veranderen..
hoe is de verdere staat van het apparaat? kilometers, beurtjes, opgevoerd of niet?
misschien zijn de ECS-luchtventielen afgeblind (ik heb gelezen dat ze daar heel fijn van rijden en heb het zelf ook even geprobeerd, maar kreeg foutmeldingen via m'n motorstoringslampje dus heb ze weer aangesloten vóórdat m'n lambdasonde of Katalysator eraan gaat) of staat je stationaire mengselschroef tè ver open? (mijne staat al op 3,5)
of blijft je regelschuif hoog hangen? de mijne bleef eerst onderin of halverwege steken, na goed oppoetsen liep ie weer soepel.
vanmiddag heb ik de veer die de regelschuif omlaag moet drukken iets ingekort en dat had een positief effect op de driveability (soepeler wegrijden, vooral met passagier achterop)
 
Last edited:
Mijn bougi ziet zwart en mijn benzine verbruik is hoog en stutert prc of hij in een noodloop zit
De kilometers ongeveer 31k
Altijd optijd onderhout gehad
Sneller laten lopen met een gladde vario bus
Wat zijn die ecs lucht ventielen?
(Mijn motor storing lampje knippert 4 keer)
Mijn stationaire schroef staat op 3
wat is een regel schuif?
(Sorry voor de vragen)

Ik heb een teidje geleden en nieuwe cilinder en zuiger gestoken sins dien is da eigenlijk begonnen
dat is duidelijk. dan hòef je niet te reageren.
Post automatically merged:


dat is knap.. want dat ECS doet zijn best om er "valse" lucht bij te doen. Hoe merk je dat ie te rijk loopt dan?
mijn zelfde Kymco Agility E4 van 2019 loopt te arm en ik maak me hoofdbrekens om dat te veranderen..
hoe is de verdere staat van het apparaat? kilometers, beurtjes, opgevoerd of niet?
misschien zijn de ECS-luchtventielen afgeblind (ik heb gelezen dat ze daar heel fijn van rijden en heb het zelf ook even geprobeerd, maar kreeg foutmeldingen via m'n motorstoringslampje dus heb ze weer aangesloten vóórdat m'n lambdasonde of Katalysator eraan gaat) of staat je stationaire mengselschroef tè ver open? (mijne staat al op 3,5)
of blijft je regelschuif hoog hangen? de mijne bleef eerst onderin of halverwege steken, na goed oppoetsen liep ie weer soepel.
vanmiddag heb ik de veer die de regelschuif omlaag moet drukken iets ingekort en dat had een positief effect op de driveability (soepeler wegrijden, vooral met passagier achterop)
Post automatically merged:

Zijn de filtertjes op de luchtklepjes niet vervuild of verstopt?
Die heb ik proper gemaakt
 
Wat zijn die ecs lucht ventielen?
Die heb ik proper gemaakt
Beetje vreemd, je kent ze niet en toch heb je ze schoongemaakt???

De lijken vallen weer langzaam uit de kast merk ik alweer, waarom schrijf je dit alles niet in je begin post?

Motormamagement 4x knipperen, betekent O2-sensor of te wel de lambda-sensor fout.
Heb je die weer goed aangesloten na het vervangen van de cilinder?
De O2-sensor vind je op de bocht van de uitlaat.

Errorcodes Dellorto ecu clc Euro4.jpg
 
Beetje vreemd, je kent ze niet en toch heb je ze schoongemaakt???
Soms ben ik beetje in de war met die technise namen of zo
Heb je die weer goed aangesloten na het vervangen van de cilinder?
Ja die zit vast en het stekertje zit goed ineen
Kan dat die mss is doorgebrand is met de cilinder en zuiger in te smeren met olie voor te monteren aleja ik denk da e want als je die sensor aanraakt met je vingers brand die door had ik gehoord ?
Post automatically merged:

ECS-luchtventielen afgeblind
Afge blind?
 
ik heb die 4 x knipperen ook gehad toen ik (1 van) de ECS-ventielen afgedopt (afgeblind) had (dus het slangetje naar de carburateur bij het ventiel losgemaakt, daar een schroef ingedraaid zodat er geen lucht naar de carburateur kan). dan méét de ECU via de lambdasonde terecht dat hij wat rijk loopt, maar dat wil niet zeggen dat de sonde defect is.
olie op de lambdasonde is echter niet bevorderlijk: een lambdasonde vergelijkt altijd de buitenlucht met het uitlaatgas en als dat buitendeel vervuild raakt meet hij niet meer zuiver.
als je per ongeluk de twee ECS ventielen op elkaars stekkers hebt aangesloten regelt het systeem natuurlijk ook van geen kant. kun je dit uitsluiten?
regelschuif met membraan.
vreetsporen regelschuif.jpg

luchtklepje.jpg

waar ik dat gele lijntje heb getekend hoort een slangetje, dit loopt van dat zeskantige "zilveren" ECS-ventiel naar de carburateur, onder zie je ook nog een roestige (dit is bij de GTS-Toscana van mijn schoonpa, maar principe is eender). haaks op het bovenste, glimmende ventiel zie je ook een stukje slang met aan het einde een filtertje.
 
ik heb die 4 x knipperen ook gehad toen ik (1 van) de ECS-ventielen afgedopt (afgeblind) had (dus het slangetje naar de carburateur bij het ventiel losgemaakt, daar een schroef ingedraaid zodat er geen lucht naar de carburateur kan). dan méét de ECU via de lambdasonde terecht dat hij wat rijk loopt, maar dat wil niet zeggen dat de sonde defect is.
olie op de lambdasonde is echter niet bevorderlijk: een lambdasonde vergelijkt altijd de buitenlucht met het uitlaatgas en als dat buitendeel vervuild raakt meet hij niet meer zuiver.
als je per ongeluk de twee ECS ventielen op elkaars stekkers hebt aangesloten regelt het systeem natuurlijk ook van geen kant. kun je dit uitsluiten?
regelschuif met membraan.
View attachment 69625

View attachment 69626

waar ik dat gele lijntje heb getekend hoort een slangetje, dit loopt van dat zeskantige "zilveren" ECS-ventiel naar de carburateur, onder zie je ook nog een roestige (dit is bij de GTS-Toscana van mijn schoonpa, maar principe is eender). haaks op het bovenste, glimmende ventiel zie je ook een stukje slang met aan het einde een filtertje.
Dus wat kan ik nu het best doen regel schuif is bekijken of die ecs ventiel afsluiten
 
nee, niet die ECS ventielen afsluiten, de vraag was of dat zo was, en of je ze goed om hebt aangesloten: als je ze afsluit gáát je motor rijk lopen, dat probleem hèb je al.
dus regelschuif bekijken, kijken hoe je stationiar mengselschroef staat?
stationair.png
deze eerst helemaal indraaien en het aantal omwentelingen of halve slagen tellen (makkelijker tellen) liefst ook tot de kwart nauwkeurig.
deze waarde hier melden: mijn Brom Agility staat op 3,5 en draait dus niet te rijk.. verder open maakt een rijker (stationair) mengsel. verder indraaien maakt een armer mengsel.
 
Aa top dan zal ik dat is morge bekijken op wat op hoeveel toeren die staat



Dit is dan men regel schuif zijn die krassen oke of hebben die er meschien ietset te maken?

(Sorry dat deze foto zo laat kwam deze stond op een andere telefoon)
Screenshot_20230329_210814_Gallery.jpg
 
kan ik zo niet zien of beoordelen, ziet er niet optimaal uit, maar het beste haal je hem er even uit via de bovenkant. (het membraan dat deze schuif omhoogtrekt, kan ook vuil zijn van onder)
(in deze stand staat hij in ieder geval niet omhoog.)
 
kan ik zo niet zien of beoordelen, ziet er niet optimaal uit, maar het beste haal je hem er even uit via de bovenkant. (het membraan dat deze schuif omhoogtrekt, kan ook vuil zijn van onder)
(in deze stand staat hij in ieder geval niet omhoog.)
Dat zal voor morge zijn dan stuur ik wat meer foto,s.
 
kan ik zo niet zien of beoordelen, ziet er niet optimaal uit, maar het beste haal je hem er even uit via de bovenkant. (het membraan dat deze schuif omhoogtrekt, kan ook vuil zijn van onder)
(in deze stand staat hij in ieder geval niet omhoog.)
Hier zohn de foto,s
20230330_161512.jpg20230330_161551.jpg20230330_161605.jpg
 
heb je nog vuil van de onderkant van dat membraan af gehaald? je zou die schuif fijn kunnen polijsten met waterproof 1000 ofzo.
en heb je nog de stand van je mengselschroef geteld? zat er wel een veer boven je schuif?
 
Alles gedaan en loopt nog steeds te rijk dus ik denk dat dan tog men lamda sensor is
heb je nog vuil van de onderkant van dat membraan af gehaald? je zou die schuif fijn kunnen polijsten met waterproof 1000 ofzo.
en heb je nog de stand van je mengselschroef geteld? zat er wel een veer boven je schuif?
Alles gedaan en loopt nog steeds te rijk dus ik denk dat dan tog men lamda sensor is
En ja er zat een veer boven de schuif
 
ik heb niet gezegd dat ie op 3,5 hoort hè!
ga eens kijken of jij met 2,5 toe kan (waarschijnlijk stijgt dan je stationair toerental, wat je dan weer knijpt met die schroef waar je gasklep tegenaan leunt (rechts, veer erom)
ook ziet je bougie er oud uit, met die roest aan de onderste schroefdraadgangen..
 
Last edited:
ik heb niet gezegd dat ie op 3,5 hoort hè!
ga eens kijken of jij met 2,5 toe kan (waarschijnlijk stijgt dan je stationair toerental, wat je dan weer knijpt met die schroef waar je gasklep tegenaan leunt (rechts, veer erom)
ook ziet je bougie er oud uit, met die roest aan de onderste schroefdraadgangen..
Op 2.5 valt hij uit en gaat hij lager in toeren heel gek vind ik persoonlijk maar die bougi is van vorige maand nieuw dus is geen roest maar gwn vuil
 
Back
Top