Ervaringen met vervroegingsspie pros en cons

Folkert@MinaRally

Freude Am Fahren
Ik zou wel een willen weten of er mensen zijn die (voordat ze binnerotor hadden) met een vervroegingsspie hebben rondgereden. (of grondplaat verdraait)

Zo ja, ervaringen? Cilinder snel in stront/liep beter/merkte niks/etc.
 
Advertisement - register to remove this

Ik had @ evo grond plaat verdraait, kreeg meer koppel.
@ speed alleen spie. liep ook gewoon goed, maar je krijgt dan het probleem dat je niet lang op top kan rijden dan krijg je zo'n leuk gaatje in je zuiger:p
 
een binnenrotor vervroegt aan het begin en zal gaan verlaten aan het einde.

Bij een spie vervroeg je hem alleen aan het begin en zal dus zo gaan blijven niet verlaten oid
 
ja psies. een binnerotor vervroegt hem en gaat hem vervolgens verlaten, maar zal uiteindelijk op ze laatst toch nog vervroegen t.o.v. van het standaard ontstekingstijdstip.

Aangezien een scooter meestal toch volgas draait, dacht ik dus een een lichte vervroeging op zo op top rpm mooier te laten lopen.

Ik heb me grondplaat al aangepast dat ik hem iets kan verdraaien, maar Xander af al te kennen dat het link is.

Dus ik wilde ff de meningen/ervaringen peilen.
 
Fout.

Een vervroeginsspie geeft juist een winst ONDERIN/ bij lage toeren.

Zoals hier al gezegd wordt, staat de standaard ontsteking vast, i.p.v. te verlaten naarmate je dichter bij het topvermogen komt.

Een eventuele vervroeging in de curve komt pas NA topvermogen.

Omdat de onsteking vast staat zal er een veilig "gemiddelde" moeten worden genomen waardoor je bij lage toeren te laat, en bij hoge toeren te vroeg ontsteekt.

Bij hoogtoerige setups (12000+ rpm) dus een directe afrader, aangezien je op het topvermogen dan veel te vroeg ontsteekt, met alle ellende van dien.

Bij minder brute setups geinig om een wat fellere gasreactie te krijgen, maar altijd riskant.
Beetje vergelijkbaar met een wat kleine sproeier monteren, lekker fel maar minder (niet) stabiel...
 
Ik heb de grondplaat van m'n Aerox zo'n 5mm verdraaid. Ding is er wel feller op geworden. De topsnelheid is net als met orgineel ontstekingstijdstip. Tevens blaas ik best wel lange stukken volgas, dikke 100 km/h, zonder dat de boel kapot gaat. En stationair draaid ie ook als een zonnetje. No probs at all !!
 
heb op mijn scoot onsteking ook vervroegd.
Optrekken is veel beter (vanuit stilstand toch). Je voelt het wel duidelijk.
Maar bij mij is de topsnelheid wel minder nu. (+-10 km/u op teller)

Voor de rest nog geen problemen mee gehad.

Let wel op dat je ze niet teveel verdraaid, anders kan je wel eens problemen hebben na een tijdje :p
 
Ik ga er eigenlijk vanuit dat de rest op de grens staat, dus compressie, mengsel en koeling.
Dan is het riskant.

Is het zo dat 1 of meer van die factoren heel veilig staat, tsja, dan kun je altijd wat meer vervroeging pakken.

Het gaat om het totaalplaatje...
 
OK blijkbaar had ik een verkeerd idee van het verhaal, ik heb het er nog uitgebreid met Xander over gehad. (?)

Maar wat me nog als vraag rest. Op setups die 12.500+ draaien, dan is het beste om gewoon te onsteken op BDP?
Dus eigenlijk hoeveel vervroeging/verlating t.o.v. BDP/standaard vaste ontstekingtijdstip is goed/gewenst bij een hoog (12.500+) toerental?
 
Ik weet gewoonweg dat je ontsteking moet vervroegd worden als je veel toeren maakt, dit mag al vanaf 10k tr/min gebeuren hoor.
En het beste is dat je je grondplaat verdraaid, niet die vervroegings spie steken...

Laterzzz
 
Originally posted by LowFlyer
Ik weet gewoonweg dat je ontsteking moet vervroegd worden als je veel toeren maakt, dit mag al vanaf 10k tr/min gebeuren hoor.
En het beste is dat je je grondplaat verdraaid, niet die vervroegings spie steken...

Laterzzz

jahoor jij weet et allemaal wel weer beter|( :|
 
Je kan het zo bekijken:

Je mengsel heeft een bepaalde tijd nodig om te ontbranden, als het mengsel perfect is is deze tijd het kortst.
Op topvermogen is de vulling/werking van je blok optimaal, dus ook je mengsel, je hebt dus het minste voorontsteking nodig.

Bij lagere en hogere toeren is de vulling/werking van het blok minder optimaal dus heb je meer voorontsteking nodig.

Te veel vooronsteking betekend dat je de ontploffing van het mengsel plaats vind als de zuiger nog naar het BDP toe beweegt. De zuiger zal dan als het ware meer moeite hebben om naa boven te raken.
Te weinig vooronsteking is als iemand een duw geven met een gestrekte arm, de kracht van de ontploffing werkt in op een al naar beneden bewegende zuiger.
 
Juist sprinter en standaard staat het tijdstip toch als zuiger precies op BDP staat? Als dan de verbranding "pas" begint is de zuiger al lang weer naar beneden aan het gaan op het moment dat deze het hefigst is en dus verlies van vermogen. En daarom is het op toptoerental (hier moet toch ook het topvermogen liggen??) beter om de ontsteking al iets van de voren laten te beginnen.
De zuiger zal dan niet tegen een zware kracht inmoeten, maar krijgt dan als ie precies bovenaan staat -en dus de meeste kracht kan geven- de grootst mogelijke push naar beneden, als de verbranding dan op ze hevigst is.

toch?
 
Daar zit je nu net mis, een standaard ontsteking heeft bij elke toerental dezelfde voorontsteking.
Ik geloof dat dat rond de 15° is.

Een goede ontsteking zal de voorontsteking varieren over het toerental. bv 27° bij 2000 toeren, 15° bij 10000 toeren.

Bij hoge toerentallen maakt het dus qua voorontsteking weinig uit of je binnenrotor hebt of niet.
Op weg naar die hogere toerentallen maakt het wel veel uit.
Vooral als je het gewonnen gewicht op de krukas erbij rekent.

Het is zoals joel het al aangaf een kunst van geven en nemen:)
 
Ow ok. Ja ik wist idd niet dat de standaard ontsteking al vervroegt. Ik d8 dat die op BDP ontstak.

Dan snap ik ook waarom Joël zei dat je de ontsteking eigenlijk moet verlaten om hem op top RPM goed/beter te laten ontsteken.

Ok thx voor de input.
 
Back
Top