Elektronische ontsteking te vroeg (of veel te laat)

Cipher

Well-Known Member
Ik ben door al mijn theorieën heen dus toch hier eens proberen; als ik mijn blok probeer te starten slaat de kickstart hard terug, of de startmotor een tik terug. Hier lijdt ik uit af dat het mengsel te vroeg ontsteekt.

Echter, ik heb een electronische ontsteking. Geen conractpuntjes noch hal-sensor met CDI. Er valt niets af te stellen.

De stator kan er maar op 1 manier op en zo zit hij, zoals in het werkplaats handboek staat.

Ik heb het probleem zowel als ik probeer te starten op benzine als op remreiniger en wd40.

Het blok staat nu ruim 16 jaar stil en ik ben bezig alles weer in orde te maken. Sinds hij voor de laatste keer liep is de standaard krukas vervangen voor een Rito-as, maar de vliegwiel spie lijkt op exact dezelfde plek (TDC) te zitten en de slag is hetzelfde. Dit zou dus niet van invloed mogen zijn op het ontstekingstijdstip.

De massa heb ik nu tijdelijk met 1,5mm² massief tussen stator grondplaat, bobine en cilinderkop.
Ik test het blok los, zonder frame en contactslot.

De compressie lijkt goed, in ieder geval niet te hoog.

Het allerlaatste dat ik nog kan bedenken is dat er iets mis is met de bobine, en hij niet veel te vroeg vonkt maar veel te laat. Maar dat vind ik erg onwaarschijnlijk, en kan in theorie helemaal niet.

Heeft iemand nog een theorie wat het zou kunnen zijn. Of ervaring met een soortgelijk probleem?




Het betrefr de standaard ontsteking van Morini met 4 spoelen.
 
Advertisement - register to remove this

Er gaat 1 draad van de onstekingsspoel naar de bobine. De bobine heeft in totaal 2 aansluitingen, de andere is massa.

Het is een ontsteking zonder externe pickup.
 
Omdat ik niets anders meer kon bedenken heb ik maar een nieuwe bobine/cdi gekocht. Een imitatie kost maar €13 dus dat is het gokje wel waard.

Na aansluiten deed hij echter exact hetzelfde als mijn vorige.
Bij deze nieuwe bobine is niet duidelijk hoe de stekker er op moet. Die eens omgedraaid; en blok loopt direct.
Oude bobine er terug op met stekker andersom; en die loopt ook :eek:

Voel me ontzettend stom, stekker zat dus gewoon verkeerd om. Ik had het al getest met stekker andersom en toen had ik überhaupt geen vonk, maar dat moet dan aan iets anders hebben gelegen.
 
Back
Top