Elektrische problemen Suzuki Katana 50CC 1997

AshleyHughes

New Member
Omdat mijn Katana al heel wat kilometers heeft doorstaan heeft heb ik besloten deze te reviseren, het blok is volledig gereviseerd en dus alles is nieuw. Nu heb ik het achterlicht, de koplamp en wijzerplaten vernieuwd alles werkte prima heb enkele kilometers gereden tot opeens de lichten sprongen, het remlicht niet meer werkt en mijn meter van de brandstof op en af lijkt te gaan met de gas.

Heb de lampoelen vervangen maar de koplamp lampoelen blijven springen en heb zeker al een lamp of 10 geprobeerd in het achterlicht daar blijkt enkel het achterlicht van te werken, heb de 3 kabels doorgemeten nu blijkt dat er maar 1 is waar 12V opstaat waarvan ik dus uitga dat dit de kabel van mijn achterlicht is maar kan iemand mij misschien zeggen welke van de 2 andere kabels de massa is en welk de kabel van het remlicht. De kabel waar ik 12V op meet is een zwarte kabel met een wit lijntje dan heb ik een grijze kabel en een witte met dun zwart lijntje enkel heb ik dus geen flauw benul welk van die 2 mijn remlicht doet werken.

Heb de remhevels vernieuwd dus er is geen roest aanwezig en heb 4 remsensoren gekocht 2 om te plaatsen en 2 reserve maar geen van de 4 lijkt mijn remlicht te doen laten branden, mijn zekering is in orde en Ik meet 12V op de 2 kabels aan beide remhevels. Zet Ik mijn licht af staat mijn benzinemeter op 0 van zodra ik het licht dan opzet stijgt de meter naar half en durf ik iets wat gas te geven stijgt deze naar vol wat dan weer afzakt naar 0 als ik het licht terug uitschakel alsook springen mijn koplampen iedere keer van zodra ik deze inschakel.

Mijn bekabeling is origineel en er is niet aan gepruts geweest, CDI is nieuw en omdat ik de scooter gereviseerd heb heeft deze dus ook een nieuwe batterij gekregen waardoor ik dus ten einde raadde ben omdat ik geen flauw benul heb van wat dit kan vooroorzaken.

Kent iemand de oorzaak en kan iemand mij zeggen wat te doen om dit op te lossen want het probleem doet zich nog erger voor als ik de oude onderdelen plaats zoals ronddraaiende benzinenaald, flikkerend licht koplamp met springen tot gevolg, flikkerend achterlicht (remlicht werkt totaal niet) en het lijkt dat in mijn snelheidsmeter 1 helft altijd sterker gaat branden dan de andere helft maar wat ik vreemd vind is dat dit afwisselend is van kant.

Heb een begrenzer geplaatst volgens de instructie die meegeleverd is maar nu is mijn vraag als hier het probleem aan zou kunnen liggen of als het probleem elders gezocht moet worden want ik vind het nog steeds een raar probleem die zich voortdoet terwijl alles vernieuwd is.

Heb de scooter 10 jaar deze heeft altijd als een klok gewerkt tot op vandaag ik deze problemen ermee heb en absoluut geen flauw benul heb hoe ik deze kan opgelost krijgen. Het zou fijn zijn als iemand mij zou kunnen verder helpen
 
Advertisement - register to remove this

Het lijkt er sterk op dat er ergens sluiting wordt gemaakt tussen een plus en minleiding.
Zonder om nou alles te gaan benoemen staan er ook vele hulp how-to's op het forum gepost waar je wel wat aan hebt!

Moet je zelf even opzoeken...
Aan de andere kant is ook de service manual beschikbaar van de Katana waar ongetwijfeld ook het e.e.a. wordt beschreven voor wat betreft storingen in het elektrische systeem.

Zie hiervoor: https://scooterforum.net/resources/suzuki-katana-ay50.373/

Even downloaden en je kunt van start gaan wat dat betreft...
Kom je er dan nog niet uit, kun je alsnog een vraag stellen welke wat gerichter is en voorzien van wat zelfonderzoek.
Je moet ook niet vergeten dat dit beestje best wel oud is, en dat dit ook effect heeft op aansluitingen, stekkerverbindingen van de bekabeling... et cetera. Slechte geleiding is daarbij ook niet uitgesloten!
 
Op bladzijde 24 van deel 2 in de link die @Floris van bommelstijn aangaf zie je een goed leesbaar schema.
Zwart/wit wordt bij Suzuki blijkbaar gebruikt als kleur voor de massabedrading.
De witte draad met het zwarte lijntje is je remlicht, bruin is je achterlicht, licht groen is een knipperlicht en het andere knipperlicht is een geheel zwarte draad.
Een grijze draad kan ik bij je achterlicht niet terug vinden.
Maar het feit datt je op de zwart/witte draad spanning meet is op z'n minst curieus te noemen en duidt wellicht op een massaprobleem.
 
Het lijkt er sterk op dat er ergens sluiting wordt gemaakt tussen een plus en minleiding.
Zonder om nou alles te gaan benoemen staan er ook vele hulp how-to's op het forum gepost waar je wel wat aan hebt!

Moet je zelf even opzoeken...
Aan de andere kant is ook de service manual beschikbaar van de Katana waar ongetwijfeld ook het e.e.a. wordt beschreven voor wat betreft storingen in het elektrische systeem.

Zie hiervoor: https://scooterforum.net/resources/suzuki-katana-ay50.373/

Even downloaden en je kunt van start gaan wat dat betreft...
Kom je er dan nog niet uit, kun je alsnog een vraag stellen welke wat gerichter is en voorzien van wat zelfonderzoek.
Je moet ook niet vergeten dat dit beestje best wel oud is, en dat dit ook effect heeft op aansluitingen, stekkerverbindingen van de bekabeling... et cetera. Slechte geleiding is daarbij ook niet uitgesloten!

U bent van harte bedankt en met de kabelboom na te gaan ben ik erop uit gekomen dat men in de scooterwinkel een foutieve remhevel heeft geplaatst. Ik zit met aan de gashendel met een uitwendig contact die afgedekt word met de remhevel, knijp ik deze dicht gaat mijn remlicht aan. De hevel die geplaatst is is voor een inwendig contact wat dus verklaart dat mijn remlicht bleef branden alsook hebben deze slimmeriken lampoelen geplaatst die dubbel zo sterk zijn waardoor dus mijn spanningsregelaar overbelast raaktte. Deze overbelasting moet ergens weg kunnen en dit werkte zich dus blijkbaar uit op de meters.

Het enigste probleem waar ik nu nog mee zit is dat ik de originele lampen erin heb gestoken maar van zodra ik deze opzet gaat de verlichting van de meters zwakker branden en zelfs bijna uit, trek ik de stekker dan van de koplampen uit brandt alles weer normaal. Het weerstandje is nieuw en de regelaar heb ik ook maar na die hele smodder voor alle zekerheid vervangen maar kan het zijn dat de weerstand van de lichten te zwak is en het van 1 plaats moet wegnemen om het te kunnen geven aan de andere. Ik ken het een en ander van scooters af maar zoveel van het elektrisch deel weet ik nu ook weer niet
 
De verlichting van het dashboard werkt op wisselspanning welke afkomstig is van de stator als de motor in werking is.
Uitzonderingen zijn de div. waarschuwing lampjes zoals bijv. die van de mengolie of blinkers welke via de 12V bron (accu/batterij) voorzien worden.

Het is eigenlijk vrij normaal dat dergelijke verlichting vrij zwak lijkt als de motor draait op stationair toerental.
Na mate het toerental toeneemt wordt automatisch ook het licht wat feller in de behuizing.

Is de zekering nog in orde en ook van het juiste ampère?
Toerental niet te laag als de (middels) warme motor op stationair revs draait/loopt?
 
Back
Top