Electrische start?

Manu76

Burn and rise...
Hoi,

Yamaha neos 2 takt brom...2005,

Zo goed als alles klaar inclusief een beurt.

Het electrisch starten daarentegen werkt niet naar behoren. Hij start niet! Je hoort wel iets maar dat was het dan ook.

Met de kick geen enkel probleem.

Ik heb de start motor vernieuwd en de start relais. Het lijkt wel of die niet rondgaat om zo te starten.

Ik ga er niet te veel meer aan doen maar iemand een idee hoe dat kan?

Moet er wel bij zeggen dat zelfs de vario tekenen van roest heeft en nog van alles. Misschien is het dat? En wat moet ik nog meer smeren/ schoonmaken?

Ik hoor het graag...
 
Advertisement - register to remove this

Slechte accu of de startkoppeling werkt niet goed meer...
Nieuwe startmotor goed geplaatst en ook aangesloten?

Massa aansluiting even kaal gemaakt en/of roestvrij?

Dankje @Floris van bommelstijn voor je reactie,

Ja start motor goed aangesloten. Ook de plekjes blank gemaakt. Massa aansluiting ook kaal en bevestigd.

En wat bedoel je met start koppeling? Het start knopje?
Toen ik hem kocht had hij dit probleem al. Toen was de startmotor helemaal verroest. Dus ik dacht, een nieuwe zal het doen...

De accu heb ik gewisseld met een andere. Die eerste had maar 8,7V de andere die er nu inzit zit ruim boven de 13V dus dat is genoeg.

Maar kan goed dat het de accu is, maar ja de financiën laten niet toe om een nieuwe aan te schaffen.

Wel hoor ik, net als bij de andere start relais een hoop gepiep en gekraak uit deze relais en dan houd het op...

Beide zijn nieuw (start motor en start relais) dus dat lijkt me sterk dat het daar door komt.

Lijkt echt of de startmotor niet kan draaien, de kick is veel sterker dus daar zit ook geen probleem
 
Meet de spanning eens op het start relais als je start.
Dus op de spoel van het relais.
Zakt die helemaal in elkaar of gaat hij flink op en neer?
En de spanning van het contact van het relais eens meten.

Of koppel de startmotor eens los van het relais, en meet dan de spanning op de spoel en het contact.
 
En wat bedoel je met start koppeling? Het start knopje?

De startkoppeling zit achter de gradenplaat van de vario gemonteerd, samen met het tandwiel (bendix) van de startmotor. Zie ook bestand hieronder:

H2CHfnh.png


Aan de binnenkant zit een grote kunststof naaldlager en binnen in het grote tandwiel zitten ook nog 9 onderdelen opgenomen. Dit zijn 3 kleine tonnetjes, pennetjes en 3 drukveertjes, deze zitten binnenin de startkoppeling.
Is een beetje lastig uit te leggen, maar als er iets mankeert en/of ontbreekt zal de motor met elek start niet aanslaan!

Gaat dus om de: naaldlager: nr16, starterkrans: nr19
en de startkoppeling nr20.

De flens nr18 is al (voor)-gemonteerd als het goed is.

Edit: De volgende onderdelen zie je niet op de tekening maar zijn echter wel van belang!

KFgxygy.jpg
HXieOPU.jpg


Dit zijn de 3 kleine tonnetjes, pennetjes en 3 drukveertjes wat ik al eerder noemde....
Deze onderdelen, als ook de rest maakt onderdeel uit van het elektrisch kunnen starten van de motor en zitten in de startkoppeling zelf gemonteerd.

En een startrelais piept, en/of kraakt niet, deze maakt een klik en/of tik geluid.
Startkoppeling echter is een mechanisch onding welke wel piept en/of kraakt als het e.e.a. ontbreekt en/of niet correct in elkaar gezet is. Roest en vuil is uiteraard in het geheel niet goed, krukas kan wel maar op de rest van de startkoppeling wil je geen roest hebben.
 
Last edited:
Back
Top