o0SMòôKE0o
Well-Known Member
Omdat ik €250,- toh iets teveel geld vind voor een onsteking, ben ik aan het overwegen om ZELF }) een onsteking in elkaar te zetten.
Door op het WereldWijdeWeb te neuzen ben ik al het een en ander tegengekomen. Maar de precieze informatie afgestemd op een scooter ben ik nog niet tegengekomen, vandaar mijn vraag op het PRO Forum.
Wat ik in gedachte heb is het volgende:
Gehele originele onsteking verdwijnt, wat ik overhoud is een grondplaat meer niet.
Hierop monteer ik een lichtspoel die max. 12V / 55W kan afgeven, kan ik tenminste zonder problemen eens een keer halogeen Fish-Eyes monteren in mijn Firefox 8).
Om ervoor te zorgen dat de lichtspoel ook echt STROOM opwekt, moet er natuurlijk een rotor gemonteerd worden, deze wil ik laten draaien uit bijv. Aluminium of kunstof o.i.d. met daarin natuurlijk de magneet die voor de stroomvoorziening zorgt.
Moment van onsteking wil ik bepalen d.m.v. een lichtsensor, die de bobine afvuurt zodra de lichtstraal doorbroken wordt (uitsteeksel op de rotor 180 graden verdraaid tenopzichte van magneet) :W
Dit moet allemaal wel redelijk makkelijk te maken zijn (hopelijk )
Volgende stap is de CDI, het enigste wat dit ding eigenlijk doet is d.m.v. het toerental bepalen hoeveel graden je onsteking vervroegd en op dat tijdstip je bougie laten vonken. Maar hoe bepaal je de juiste CURVE voor jouw setup ?
Ik zou er bijv. klakkeloos een Malossi TC Unit onder kunnen gooien, maar ik kan een programmeerbare CDI bouwen zodat ik ZELF kan bepalen WANNEER en HOEVEEL er vervroegd wordt. En zonder dat dit me veel aan €€€ zal kosten.
Dan de bobine. Standaard bobine wordt opgeladen d.m.v. de spoelen in je onsteking. Aangezien ik die niet heb, wil ik hetzelfde principe aanhouden als die van een AUTO. Bobine wordt continue onder spanning gehouden d.m.v. ACCU, i.p.v. dat deze elke keer "opgeladen" moet worden voor de spoelen. Zodat je vonkspanning niet afhankelijk is van je toerental.
Voordeel, veel constantere vonkspanning, hogere vonkspanning
Wat voor mij op dit moment het interessanste en moeilijkste deel is, is de programering van de onstekingscurve. Hoe kan ik deze bepalen? Is er een ideale onstekingscurve ? Kan ik deze globaal berekenen? Of moet dit bepaald worden a.d.h.v. testbank runs ?
Wie zou hier mij wat meer info over kunnen geven ???
Door op het WereldWijdeWeb te neuzen ben ik al het een en ander tegengekomen. Maar de precieze informatie afgestemd op een scooter ben ik nog niet tegengekomen, vandaar mijn vraag op het PRO Forum.
Wat ik in gedachte heb is het volgende:
Gehele originele onsteking verdwijnt, wat ik overhoud is een grondplaat meer niet.
Hierop monteer ik een lichtspoel die max. 12V / 55W kan afgeven, kan ik tenminste zonder problemen eens een keer halogeen Fish-Eyes monteren in mijn Firefox 8).
Om ervoor te zorgen dat de lichtspoel ook echt STROOM opwekt, moet er natuurlijk een rotor gemonteerd worden, deze wil ik laten draaien uit bijv. Aluminium of kunstof o.i.d. met daarin natuurlijk de magneet die voor de stroomvoorziening zorgt.
Moment van onsteking wil ik bepalen d.m.v. een lichtsensor, die de bobine afvuurt zodra de lichtstraal doorbroken wordt (uitsteeksel op de rotor 180 graden verdraaid tenopzichte van magneet) :W
Dit moet allemaal wel redelijk makkelijk te maken zijn (hopelijk
Volgende stap is de CDI, het enigste wat dit ding eigenlijk doet is d.m.v. het toerental bepalen hoeveel graden je onsteking vervroegd en op dat tijdstip je bougie laten vonken. Maar hoe bepaal je de juiste CURVE voor jouw setup ?
Ik zou er bijv. klakkeloos een Malossi TC Unit onder kunnen gooien, maar ik kan een programmeerbare CDI bouwen zodat ik ZELF kan bepalen WANNEER en HOEVEEL er vervroegd wordt. En zonder dat dit me veel aan €€€ zal kosten.
Dan de bobine. Standaard bobine wordt opgeladen d.m.v. de spoelen in je onsteking. Aangezien ik die niet heb, wil ik hetzelfde principe aanhouden als die van een AUTO. Bobine wordt continue onder spanning gehouden d.m.v. ACCU, i.p.v. dat deze elke keer "opgeladen" moet worden voor de spoelen. Zodat je vonkspanning niet afhankelijk is van je toerental.
Voordeel, veel constantere vonkspanning, hogere vonkspanning
Wat voor mij op dit moment het interessanste en moeilijkste deel is, is de programering van de onstekingscurve. Hoe kan ik deze bepalen? Is er een ideale onstekingscurve ? Kan ik deze globaal berekenen? Of moet dit bepaald worden a.d.h.v. testbank runs ?
Wie zou hier mij wat meer info over kunnen geven ???