Eigenbouw onsteking met programeerbare curve.

o0SMòôKE0o

Well-Known Member
Omdat ik €250,- toh iets teveel geld vind voor een onsteking, ben ik aan het overwegen om ZELF }) een onsteking in elkaar te zetten.

Door op het WereldWijdeWeb te neuzen ben ik al het een en ander tegengekomen. Maar de precieze informatie afgestemd op een scooter ben ik nog niet tegengekomen, vandaar mijn vraag op het PRO Forum.

Wat ik in gedachte heb is het volgende:

Gehele originele onsteking verdwijnt, wat ik overhoud is een grondplaat meer niet.

Hierop monteer ik een lichtspoel die max. 12V / 55W kan afgeven, kan ik tenminste zonder problemen eens een keer halogeen Fish-Eyes monteren in mijn Firefox 8).
Om ervoor te zorgen dat de lichtspoel ook echt STROOM opwekt, moet er natuurlijk een rotor gemonteerd worden, deze wil ik laten draaien uit bijv. Aluminium of kunstof o.i.d. met daarin natuurlijk de magneet die voor de stroomvoorziening zorgt.

Moment van onsteking wil ik bepalen d.m.v. een lichtsensor, die de bobine afvuurt zodra de lichtstraal doorbroken wordt (uitsteeksel op de rotor 180 graden verdraaid tenopzichte van magneet) :W

Dit moet allemaal wel redelijk makkelijk te maken zijn (hopelijk :p)

Volgende stap is de CDI, het enigste wat dit ding eigenlijk doet is d.m.v. het toerental bepalen hoeveel graden je onsteking vervroegd en op dat tijdstip je bougie laten vonken. Maar hoe bepaal je de juiste CURVE voor jouw setup ?

Ik zou er bijv. klakkeloos een Malossi TC Unit onder kunnen gooien, maar ik kan een programmeerbare CDI bouwen zodat ik ZELF kan bepalen WANNEER en HOEVEEL er vervroegd wordt. En zonder dat dit me veel aan €€€ zal kosten.

Dan de bobine. Standaard bobine wordt opgeladen d.m.v. de spoelen in je onsteking. Aangezien ik die niet heb, wil ik hetzelfde principe aanhouden als die van een AUTO. Bobine wordt continue onder spanning gehouden d.m.v. ACCU, i.p.v. dat deze elke keer "opgeladen" moet worden voor de spoelen. Zodat je vonkspanning niet afhankelijk is van je toerental.

Voordeel, veel constantere vonkspanning, hogere vonkspanning :D

Wat voor mij op dit moment het interessanste en moeilijkste deel is, is de programering van de onstekingscurve. Hoe kan ik deze bepalen? Is er een ideale onstekingscurve ? Kan ik deze globaal berekenen? Of moet dit bepaald worden a.d.h.v. testbank runs ?

Wie zou hier mij wat meer info over kunnen geven ???
 
Advertisement - register to remove this

Voor wat betreft die curve, ik zou eerst gaan testen met, zoals je zelf al zei, een Malossi bobine. Meteen met een programmeerbare CDI gaan klooien lijkt me iets te ver gaan in de beginfase van zo'n project.

Ik weet niet of je het principe van een Krober ontsteking kent, maar je zou iets dergelijks kunnen maken...
 
Wat is er tegen klooien :p...

Wat ik bedoel, tis gewoon een projektje. En aangezien er zoveel documentatie op het net te vinden is, moet het volgens mij wel te doen zijn.

Kheb op dit moment puur intresse voor de ontstekingscurve, kijk ik kan er willekeurige curve in programeren die je wilt.

Bijv. zoiets :
timing1.gif

lees voor het aantal toeren maar x 3 (13.000 toeren en hoger)

Nadeel van een "merk" CDI is, dat je niet weet HOE je ontstekingscurve zal zijn, zodat je misschien niet altijd een vaste vervroeging moet hebben. Bijvoorbeeld omdat de combinatie vaste vervroeging + onstekingscurve CDI teveel of te weinig is.


Soortgelijke kitjes van Malossi kosten al gauw een dikke portomonnee, en ik wil dit gewoon doen met 2e hands / sloop onderdelen, van motor, auto, scooter.

Wat ik me wel afvraag hoe licht je een rotor maximaal mag maken, zonder dat deze gaat "zwabberen" als dat uberhaupt al kan. Waterpomp wordt electrisch omdat mijn accu gevoed wordt door de lichtspoel. Nu alleen nog een lichtspoel zien te vinden die 55W kan leveren :D

Dan nog volronde krukas en mijn gasreactie moet dan toh een stuk feller zijn.
 
wij hebben eens een keer een Ontsteking van een Citroen GSA op een Zundapp gehad, min of meer ook zelf gemaakt.

Dit bestond uit een plaatje met een groef erin op de krukas en een sensor, elke keer als de groef langs de sensor kwam gaf hij een vonk

voordeel: erg licht, dus minimale belasting, ultrafelle reactie op het gas, veel power.
nadelen: met accu rijden en dus niet zelf stroom opwekkend, onbalans vd krukas.

ik zal het spul eens opzoeken en een pic van de constructie maken.

was ook het binnenrotor idee zegmaar.
 
Kijk, zulke informatie heb ik dus nodig :D

Onbalans zou eventueel op te heffen zijn door mijn rotor te laten balanceren. Dit moet makkelijk te doen zijn, aangezien ik het gewicht van de magneet in de rotor zo goed mogelijk te verdelen. Bijv. 2 magneetjes 180 graden van elkaar "verdraaid" zeg maar.

Maar was het onbalans op de krukas door de "rotor" waardoor deze begon te "zwabberen" of omdat je links en rechts van de krukas niet evenveel gewicht hebt ?

Het probleem met de accu wil ik dus oplossen door mijn accu onder het rijden op te laden met behulp van de lichtspoel die er gemonteerd is.

Wat voor type CDI hadden jullie gebruikt, eigenbouw of een standaard / race CDI voor kreidler ?

Ik weet niet of je het principe van een Krober ontsteking kent, maar je zou iets dergelijks kunnen maken...
Wat ik er zo van gezien heb, lijkt dit inderdaad op de onsteking die ik wil gaan bouwen.
 
Originally posted by o0SMòôKE0o
Onbalans zou eventueel op te heffen zijn door mijn rotor te laten balanceren. Dit moet makkelijk te doen zijn, aangezien ik het gewicht van de magneet in de rotor zo goed mogelijk te verdelen. Bijv. 2 magneetjes 180 graden van elkaar "verdraaid" zeg maar.
JA DAT ZULLEN WE OOK DOEN BIJ DE VOLGENDE POGING :P

Maar was het onbalans op de krukas door de "rotor" waardoor deze begon te "zwabberen" of omdat je links en rechts van de krukas niet evenveel gewicht hebt ?
LINKS WAS GEWOON TE ZWAAR DUS DRAAIDE HET BIGEND IN DE SOEP NA 45 KILOMETER

Het probleem met de accu wil ik dus oplossen door mijn accu onder het rijden op te laden met behulp van de lichtspoel die er gemonteerd is.
LICHTSPOELCONSTRUCTIE MOET OPZICH WEL MOGELIJK ZIJN, IK ZOU ZELF EERDER GEWOON EEN ACCU ERIN BOUWEN EN DAN MET EEN OPLADER, DAT JE EM SNACHTS AAN DE DRUPPELLADER HANGT.

Wat voor type CDI hadden jullie gebruikt, eigenbouw of een standaard / race CDI voor kreidler ?
WAS DE CDI DIE BIJ DE ONTSTEKING ZAT, DUS 1TJE VAN EEN AUTO. EEN VETTE DIKKE BUS WAS DAT... IK ZOEK DE PICS VOOR JE OP.

Wat ik er zo van gezien heb, lijkt dit inderdaad op de onsteking die ik wil gaan bouwen.
ertussen in CAPS
 
Originally posted by Boeie
......

In andere woorden, dingen waar ik rekening mee moet houden.

- Rotor minimaal even zwaar maken als mijn vario :?

Durf jij iets te zeggen over de onstekingscurve? Jullie maakten gebruik van een CDI van een auto en deze zal waarschijnlijk maximaal maar 8.000 toeren hoeven te lopen of zo...

Ik ga uit van een maximum van 15.000 toeren, waar dus die onstekingscurve tussen moet zitten.

Reden waarom ik een lichtspoel wil hebben, is ook omdat ik mijn verlichting wil "verzwaren" van 20w naar 55W halogeen. Dit d.m.v. "streetfighter" lampenset voor een motor. En het voordeel dat ik mijn accu niet hoef bij te houden en ik zo ook en constante spanning kan genereren naar mijn bobine toe.
 
ik had geen idee over hoe en wat met die onstekingscurve maar het draaide echt wel meer dan 8.000 rpm ;)

als je met een 50snel bijgewerkt op dat ding reed dan moest je tussen de 13.000 en 14.000 rpm blijven anders haddie geen kracht :) oftewel, dat kon de ontsteking makkelijk aan...
 
Hier heb ik enkele foto's van gelijkaardige ontstekingen, dus alleen picup aan de krukas en voeding voor de bobine aan de batterij.
binnenrotor1.jpg

binnenrotor2.jpg


En hier kan je zien hoeveel een HPI vervroegt(sorry voor slechte kwaliteit):
courbhpi.jpg
 
idd koen zo'n constructie hadden wij ook...

het kan wel maar of het voor lange stukken echt bevordelijk zal zijn... denk het niet...
 
Originally posted by o0SMòôKE0o


In andere woorden, dingen waar ik rekening mee moet houden.

- Rotor minimaal even zwaar maken als mijn vario :?


Tuurlijk niet...een binnenrotor is toch ook niet even zwaar als al je vario zooi bij elkaar?
 
Originally posted by o0SMòôKE0o
Omdat ik €250,- toh iets teveel geld vind voor een onsteking, ben ik aan het overwegen om ZELF }) een onsteking in elkaar te zetten.

Door op het WereldWijdeWeb te neuzen ben ik al het een en ander tegengekomen. Maar de precieze informatie afgestemd op een scooter ben ik nog niet tegengekomen, vandaar mijn vraag op het PRO Forum.

Wat ik in gedachte heb is het volgende:

Gehele originele onsteking verdwijnt, wat ik overhoud is een grondplaat meer niet.

Hierop monteer ik een lichtspoel die max. 12V / 55W kan afgeven, kan ik tenminste zonder problemen eens een keer halogeen Fish-Eyes monteren in mijn Firefox 8).
Om ervoor te zorgen dat de lichtspoel ook echt STROOM opwekt, moet er natuurlijk een rotor gemonteerd worden, deze wil ik laten draaien uit bijv. Aluminium of kunstof o.i.d. met daarin natuurlijk de magneet die voor de stroomvoorziening zorgt.

DENK ERAAN DAT DE MAGNEET OVER HET HELE VLIEGWIEL MOET ZITTEN EN DAN TELKENS METAFWISSELENDE NOORD EN ZUIDPOOL, ANDERS KUN JE NOOIT 55W UIT JE SPOEL HALEN.

Moment van onsteking wil ik bepalen d.m.v. een lichtsensor, die de bobine afvuurt zodra de lichtstraal doorbroken wordt (uitsteeksel op de rotor 180 graden verdraaid tenopzichte van magneet) :W

EEN LICHTSENSOR IS NIET ERG PRAKTISCH IVM VUIL WAT VOOR DE LENS KAN GAAN ZITTEN. EEN HALL SENSOR IS EEN BETER ALTERNATIEF.

Dit moet allemaal wel redelijk makkelijk te maken zijn (hopelijk :p)

Volgende stap is de CDI, het enigste wat dit ding eigenlijk doet is d.m.v. het toerental bepalen hoeveel graden je onsteking vervroegd en op dat tijdstip je bougie laten vonken. Maar hoe bepaal je de juiste CURVE voor jouw setup ?

TESTEN.

Ik zou er bijv. klakkeloos een Malossi TC Unit onder kunnen gooien, maar ik kan een programmeerbare CDI bouwen zodat ik ZELF kan bepalen WANNEER en HOEVEEL er vervroegd wordt. En zonder dat dit me veel aan €€€ zal kosten.

JE KAN OOK JE ORGINELE CDI BLIJVEN GEBRUIKEN EN DAN EEN LOSSE SCHAKELING ERVOOR DIE VOOR DE 'VERVROEGING' ZORGT.

Dan de bobine. Standaard bobine wordt opgeladen d.m.v. de spoelen in je onsteking. Aangezien ik die niet heb, wil ik hetzelfde principe aanhouden als die van een AUTO. Bobine wordt continue onder spanning gehouden d.m.v. ACCU, i.p.v. dat deze elke keer "opgeladen" moet worden voor de spoelen. Zodat je vonkspanning niet afhankelijk is van je toerental.

DE SPOEL VAN DE ONTSTEKING LAAD DE CONDENSATOR IN DE CDI OP, DIE OP ZIJN BEURT OP HET JUISTE TIJDSTIP ONTLADEN WORDT OVER DE BOBINE. HOUD ER WEL EVEN REKENING MEE, DAT DE CONDENSATOR BIJ HELE HOGE TOERENTALLEN EEN SPANNING HEEFT DIE TEGEN DE 400 VOLT AAN ZIT.

Voordeel, veel constantere vonkspanning, hogere vonkspanning :D

DAS WAAR. :)

Wat voor mij op dit moment het interessanste en moeilijkste deel is, is de programering van de onstekingscurve. Hoe kan ik deze bepalen? Is er een ideale onstekingscurve ? Kan ik deze globaal berekenen? Of moet dit bepaald worden a.d.h.v. testbank runs ?

ZIE DE HPI CURVE IN DE REPLY VAN SPRINTER, MAAR DAN RAAD IK JE WEL AAN OM MET MINDER VOORONTSTEKING TE BEGINNEN.

Wie zou hier mij wat meer info over kunnen geven ???

Caps tussendoor.
 
Originally posted by o0SMòôKE0o
Wat is er tegen klooien :p...

Wat ik bedoel, tis gewoon een projektje. En aangezien er zoveel documentatie op het net te vinden is, moet het volgens mij wel te doen zijn.

Kheb op dit moment puur intresse voor de ontstekingscurve, kijk ik kan er willekeurige curve in programeren die je wilt.

Bijv. zoiets :
timing1.gif

lees voor het aantal toeren maar x 3 (13.000 toeren en hoger)

Nadeel van een "merk" CDI is, dat je niet weet HOE je ontstekingscurve zal zijn, zodat je misschien niet altijd een vaste vervroeging moet hebben. Bijvoorbeeld omdat de combinatie vaste vervroeging + onstekingscurve CDI teveel of te weinig is.


Soortgelijke kitjes van Malossi kosten al gauw een dikke portomonnee, en ik wil dit gewoon doen met 2e hands / sloop onderdelen, van motor, auto, scooter.

Wat ik me wel afvraag hoe licht je een rotor maximaal mag maken, zonder dat deze gaat "zwabberen" als dat uberhaupt al kan. Waterpomp wordt electrisch omdat mijn accu gevoed wordt door de lichtspoel. Nu alleen nog een lichtspoel zien te vinden die 55W kan leveren :D

Dan nog volronde krukas en mijn gasreactie moet dan toh een stuk feller zijn.
De curve die laat zien is voor een 4-takt. Bij een 2-takt moet je met een grote vervroeging beginnen en met een kleinere vervroeging eindigen. Zie de HPI curve

De lichtspoel zou je zelf kunnen wikkelen.

Als ik jou was, dan zou ik eerst een cdi maken die je op de orginele spoelen aansluit. De rest zelf maken kan altijd nog.
 
Originally posted by mhr#27

De curve die laat zien is voor een 4-takt. Bij een 2-takt moet je met een grote vervroeging beginnen en met een kleinere vervroeging eindigen. Zie de HPI curve

De lichtspoel zou je zelf kunnen wikkelen.

Als ik jou was, dan zou ik eerst een cdi maken die je op de orginele spoelen aansluit. De rest zelf maken kan altijd nog.

Doas waor :)

Denk dat in in ieder geval de eerste stap zal zijn in dit projektje. Je moet toh ergens beginnen.

CDI met daarin de vervroegins curve van de HPI. Maar dan wel daarin een te progammeren "ingebouwde" vaste vervroeging.

Hoef ik hem tenminste niet elke keer open te maken.

Ik laat wel horen hoever de vorderingen zijn....
 
Originally posted by o0SMòôKE0o


Doas waor :)

Denk dat in in ieder geval de eerste stap zal zijn in dit projektje. Je moet toh ergens beginnen.

CDI met daarin de vervroegins curve van de HPI. Maar dan wel daarin een te progammeren "ingebouwde" vaste vervroeging.

Hoef ik hem tenminste niet elke keer open te maken.

Ik laat wel horen hoever de vorderingen zijn....
Denk er wel aan dat je bij gebruik van de orginele spoelen, de pick up moet verschuiven, of de vonk voor de komende omwenteling moet gaan berekenen.
 
Als bobine moet je geen tc unit rpm control nemen, want die vervrvoegt niet, maar heeft een variabele vonkspanning (wat dus min of meer een dergelijk effect geeft).

Je kunt denk ik geld verdienen als je een bobine/cdi maakt die compatible is met malosso/hpi/pvl en precies de juiste curve heeft voor een bepaalde scooter.

Zo begint het vervrogen en verlaten veel te vroeg bij een std HPI cdi/bobine als je een zeer rbute setup hebt. EN die hebben nogal wat mensen ondertussen.
 
Originally posted by Ufo
Je kunt denk ik geld verdienen als je een bobine/cdi maakt die compatible is met malosso/hpi/pvl en precies de juiste curve heeft voor een bepaalde scooter.
De eerste ontwerpen/schema's liggen hier al voor me. ;)
 
Toch snap ik niet waarom jullie de curve van een ontsteking zo belangrijk vinden voor een scooter. Enige dat je in de praktijk doet is stationair draaien en zodra je het gas open draait zit je (met een binnendraaier tenminste) nagenoeg direct op toerental van je topvermogen en met het juiste variogebeuren (en afstelling :) ) blijf je dit toerental constant draaien...Naar top toe stijgt dit misschien een keer 1000 rpm.

Eigenlijk is toch alleen het ontstekingstijdstip op topvermogen van belang (en misschien nog 1000rpm daarboven) ??
 
Originally posted by Ufo
Je kunt denk ik geld verdienen als je een bobine/cdi maakt die compatible is met malosso/hpi/pvl en precies de juiste curve heeft voor een bepaalde scooter.

Die EPROM van malossi met toch te herprogrammeren zijn, weet iemand de juiste specificaties van die chip?
 
Back
Top