Duidelijkheid.

ik reageer even vanuit de stichting SBO :)
De leeftijd dat je kan deelnemen staat hierboven al uitgelegd zie ik. Verder kan je best even gewoon een keertje komen kijken naar een wedstrijd (volgende race is 22 juli op het circuit Lelystad) en een beetje rondkijken bij scooters en rijders.

Als je gaat racen moet je met een aantal dingen sowieso rekening houden :
- vervoer : elke wedstrijd busje of aanhanger + chauffeur
- neem voldoende tijd om je scooter op te bouwen. Een racescooter netjes en goed in elkaar zetten bespaard je erg veel ergernis ! Tenslotte wil je racen en niet de hele dagen alleen maar sleutelen en dingen die stukgelopen zijn vervangen.
- De beste instapklasse bij de scooters is de Stage6 Cup. Het onderhoud is makkelijk en ook de aankoop van de onderdelen valt best mee.
- Bespaar niet op een goede vering en banden ! Ga op zoek naar een leuk setjes Malossi vering, Bitubo's of andere echte instelbare veren en niet de cheap ass stuff. Hetzelfde voor banden. Met vermogen alleen kom je er niet en kan je nooit écht racen, goede banden en vering zijn een 'must'.

Maar zoals ik meteen zei, kom een keertje kijken hoe het allemaal gaat, kijk goed naar de scooters hoe ze gebouwd zijn (borging, dashboards, vering, banden) en stel desnoods een paar vragen. Niemand die je zal opvreten als je dat doet :)

ivm de scooters kan je het makkelijkste voor een scooter met een Minarelli of piaggio blok kiezen. Daar zijn voldoende onderdelen voor te krijgen en ook de dealer bij je in de buurt heeft wellicht de nodige afstelspullen op voorraad.

De basisscooter kan je even rondkijken op het forum of bijv. op marktplaats. Zorg er wel voor dat je een frame koopt waar niet aan gelast of geslepen is, dit moet namelijk origineel blijven ! (veel projecten of ex-sprinters hebben een hoop eraf geslepen, dat mag dus niet).

De uiteindelijke keuze wordt ook vaak bepaald of je al bepaalde onderdelen hebt liggen (bijv. van piaggio of minarelli) en het nodige gereedschap ervoor. Je moet je er natuurlijk ook wel 'lekker' op voelen op de scooter. Zit het niet naar je zin of vind je het niet lekker sturen, kijk dan uit naar een ander model... Bij het racen moet je natuurlijk wel een goed gevoel kunnen hebben bij het insturen, remmen nemen en de algemene controle. Koop dus niet zomaar meteen het eerste beste ding dat je tegenkomt.

Hopelijk zien we je volgend jaar alvast bij de trainingen ! ;)
 
Last edited:
Ja, ik ben ook wel een keer van plan om te komen. Maar dan op 12 aug. (als ik dan kan) als de wedstrijd in Veldhoven is. Gaat dat eigenlijk nog wel door, er staat op de site dat, dat onder voorbehoud is.
 
Het is zeker dat er die dag een wedstrijd zal zijn, wellicht ook Veldhoven, zoniet een andere baan, maar racen zullen we die dag ;)
 
Welke baan zal het anders dan zijn?

En nog over dat vering.
In de regels staat: S6C 12 ACHTERVERING
Het principe (monovering of stereovering) moet zijn als bij het gehomologeerde model.

Betekent dat niet dat het een standaard ding moet zijn?
 
Last edited:
Berghem (bij Oss)

Het principe moet hetzelfde zijn, niet de vering zelf :)
Principe betekent dat de vering op dezelfde plek moet blijven zitten, dus dat je niet de ophangpunten mag verplaatsen oid. Natuurlijk mag je de vering zelf wel vervangen door een ander merk/type
 
O ok, dat is dan duidelijk. Ehh, als ik op 12 aug. wil gaan kijken, moet ik dan gewoon daar naar toe gaan, kaartje kopen en dan gewoon rondkijken?

En als ik naar de wedstrijd kalender kijk, zie ik dat er 2 keer op een baan wordt gereden. Waarom schrappen jullie niet eentje en plannen Oss erin (Als veldhoven doorgaat).
 
Dus ik kan gewoon rustig rond lopen in de pit straat etc... Maar nog even ee opmerking. Er staat dat er ook met vivacities worden gereden. Maar welke set moet je dan kopen. Want peugeot heeft een eigen motorblok.
 
de peugeot set he er is ook voor peugeot cilinder gemaakt bij stage 6 maar tegenwoordig doet die vivacity niet meer mee, er stond wel een peugeot ludix op de planning geloof ik maar die ben ik nog niet tegen gekomen

ene je kunt niet echt in de pitstraat rond lopen maar wel in het renners kwartier en daar ben je van harte welkom dus stel je zelf eens voor

Paul
Stage 6 cup rijder #19
 
Last edited:
Hmm... als je nou een Stage6 Peugeot set wil, waar moet je dan zijn? Of moet je dan gewoon alles los kopen voor een peugeot motorblok?
 
Een zip is toch (tegenwoordig) 4-takt? Is een Stage6-set van Piaggio ook gewoon daarop te zetten?

Je gaat waarschijnlijk toch geen nieuwe zip kopen dus dat is niet van toepassing.

Als ik jou was zou ik gewoon een zip sp kopen dit is het model met mono-arm vóór en vloeistofkoeling.

Voor de rest heeft het dan ook weinig zin om ergens anders naar te gaan kijken.
 
Nee, tuurlijk past het niet op een zip4t :D
Beste zoek je een complete SP 98 of 2000, nieuw type blok etc...

Niet mijn zaak btw, maar hoe denk je dit te betalen als je 13 bent oid? Als student is het eigenlijk net niet te bekostigen, vooral de eerste jaren zijn duur...
 
Back
Top