ik reageer even vanuit de stichting SBO
De leeftijd dat je kan deelnemen staat hierboven al uitgelegd zie ik. Verder kan je best even gewoon een keertje komen kijken naar een wedstrijd (volgende race is 22 juli op het circuit Lelystad) en een beetje rondkijken bij scooters en rijders.
Als je gaat racen moet je met een aantal dingen sowieso rekening houden :
- vervoer : elke wedstrijd busje of aanhanger + chauffeur
- neem voldoende tijd om je scooter op te bouwen. Een racescooter netjes en goed in elkaar zetten bespaard je erg veel ergernis ! Tenslotte wil je racen en niet de hele dagen alleen maar sleutelen en dingen die stukgelopen zijn vervangen.
- De beste instapklasse bij de scooters is de Stage6 Cup. Het onderhoud is makkelijk en ook de aankoop van de onderdelen valt best mee.
- Bespaar niet op een goede vering en banden ! Ga op zoek naar een leuk setjes Malossi vering, Bitubo's of andere echte instelbare veren en niet de cheap ass stuff. Hetzelfde voor banden. Met vermogen alleen kom je er niet en kan je nooit écht racen, goede banden en vering zijn een 'must'.
Maar zoals ik meteen zei, kom een keertje kijken hoe het allemaal gaat, kijk goed naar de scooters hoe ze gebouwd zijn (borging, dashboards, vering, banden) en stel desnoods een paar vragen. Niemand die je zal opvreten als je dat doet
ivm de scooters kan je het makkelijkste voor een scooter met een Minarelli of piaggio blok kiezen. Daar zijn voldoende onderdelen voor te krijgen en ook de dealer bij je in de buurt heeft wellicht de nodige afstelspullen op voorraad.
De basisscooter kan je even rondkijken op het forum of bijv. op marktplaats. Zorg er wel voor dat je een frame koopt waar niet aan gelast of geslepen is, dit moet namelijk origineel blijven ! (veel projecten of ex-sprinters hebben een hoop eraf geslepen, dat mag dus niet).
De uiteindelijke keuze wordt ook vaak bepaald of je al bepaalde onderdelen hebt liggen (bijv. van piaggio of minarelli) en het nodige gereedschap ervoor. Je moet je er natuurlijk ook wel 'lekker' op voelen op de scooter. Zit het niet naar je zin of vind je het niet lekker sturen, kijk dan uit naar een ander model... Bij het racen moet je natuurlijk wel een goed gevoel kunnen hebben bij het insturen, remmen nemen en de algemene controle. Koop dus niet zomaar meteen het eerste beste ding dat je tegenkomt.
Hopelijk zien we je volgend jaar alvast bij de trainingen !