Draaden worden super heet

Jbonit

Member
Hallo ik heb een probleem met deze scooter (kymco super 8
26000km
4t
2008)
Want waneer ik op de start knop druk wordt de draadje bij de minpool van de accu. En de draadje voor de startmotor zo heet. Dat er rook ervan af komt. En de startmotor draait wel maar heel langzaam waardoor de scooter ook niet start. En ook soms waneer ik op start knop druk valt alles uit.
 
Advertisement - register to remove this

Kymco super 8 4 takt toch!?

Alle zekeringen (1 x 10A en 2 x 7A) en ook de bedrading en aansluitingen gecontroleerd?
Er zit ook nog een weerstand tussen de elektrische choke en de CDI geplaatst.

Ik vermoed ook dat er ergens sluiting wordt gemaakt.
 
@trabiarie ja bedankt ik zal dat proberen met een volle batterij. Kan het zijn dat de sluiting komt door dat ik 1x10A en 1x7A heb er is 1 kabel met aansluiting voor zekering maar dat is gewoon tegen elkaar gezet. Helaas heb ik geen 7A zekering wel 5A en 10A. Welke kan ik gebruiken?
 
Zou beginnen met 5 als hij heel blijft , als alles aan staat moet dat genoeg zijn. Een 10 amp zekering bij 12 v accu , dan kun je bv een verbruiker (s) zekeren van 120watt . Ga je daar overheen gaat je zekering stuk , zo kun je zelf een beetje je amperage van je zekering uit rekenen . Je moet er dus onder blijven. Voorlicht is b.v 35 Watt en achterlicht 10 watt , dus voor je verl heb je aan 5 amp zat.
 
Dit probleem van heet worden, heeft niks te maken met zekeringen, zekeringen zitten dus niet in het hoofdcircuit van de startmotor.

Vanuit de accu loopt een rechtstreekse dikkere rode draad naar de ene zijde van het startrelaiscontact.
De andere zijde van het startrelaiscontact loopt naar de startmotor, de min zijde (massa) van de startmotor is de behuizing van de startmotor die op zijn beurt tegen het motorblok gebout zit.
Het motorblok is middels de groene draad verbonden met de min-pool van de accu.
Het circuit is nu rond, nogmaals zonder opgenomen zekering!

Ik zie trouwens geen fatsoenlijke kabelschoen op de rode draad bij de accu die op de pluspool hoort aangesloten te zitten en de kabelschoen aan de groene draad die op de min-pool van de accu hoort, is niet bepaald schoon.

049C4570-B416-49B3-99F3-BAF584CB118E.jpeg
 
Kan het zijn dat de sluiting komt door dat ik 1x10A en 1x7A heb er is 1 kabel met aansluiting voor zekering maar dat is gewoon tegen elkaar gezet. Helaas heb ik geen 7A zekering wel 5A en 10A. Welke kan ik gebruiken?

Draden aan elkaar aansluiten zonder een zekering er tussen geplaatst, is af stevenen op een binnenbrandje!
Er zitten niet voor niets 3 zekeringen opgenomen in het cirquit.
 
Floris,

ik zou je willen uitnodigen het elektrisch schema erbij te nemen en je te overtuigen.
De zekeringen waar jij het over hebt zitten in het boordspanningcircuit en dus in het stuurstroomgedeelte van het startrelais.
Dit is niet het hoofdstroomgedeelte waarvan de draden heet worden en staan te roken.
Post automatically merged:

Hier even het schemaatje wat in het servicemanual staat.
Ik heb met rode lijnen aangegeven hoe de hoofdstroom loopt.

Er zit dus geen zekering in.

super 8.png
 
Last edited:
Wat je kunt doen is de plus van je startmotor losmaken en goed isoleren. Dat hij geen sluiting kan maken. Dan vervolgens je accu opgeladen en je verlichting aanzetten. Wanneer je nu de startknop in druk dan moet hij het normaal blijven doen. Als hij normaal blijft dan is waarschijnlijk je startmotor kortgesloten (inwendig en dus defect) Doet hij dit niet dan zit t in iets anders.
 
Hallo Sparky
Dat stukje over de zekering bedoelde ik ook niet mee dat er een zekering in het hoofdstroom circuit zit , J.Bonit gaf aan dat er een zekering houder in het boord circuit zit , die is door verbonden. En dat is toch wel vragen om problemen bij kortsluiting.
 
Floris,

ik zou je willen uitnodigen het elektrisch schema erbij te nemen en je te overtuigen.
De zekeringen waar jij het over hebt zitten in het boordspanningcircuit en dus in het stuurstroomgedeelte van het startrelais.
Dit is niet het hoofdstroomgedeelte waarvan de draden heet worden en staan te roken.

Niet vergeten dat het hier een Super 8 betreft!

Hallo Sparky
Dat stukje over de zekering bedoelde ik ook niet mee dat er een zekering in het hoofdstroom circuit zit , J.Bonit gaf aan dat er een zekering houder in het boord circuit zit , die is door verbonden. En dat is toch wel vragen om problemen bij kortsluiting.
Draden aan elkaar aansluiten zonder een zekering er tussen geplaatst, is af stevenen op een binnenbrandje!
Er zitten niet voor niets 3 zekeringen opgenomen in het cirquit.

Dit is ook de reden dat ik reageerde, sluiting is er sowieso, en in post #5 is ook goed te zien waar het te heet geworden is vanwege het gesmolten materiaal. En er zit wel een zekering tussen, in dit geval via de startschakelaar.

PjHWARl.png


Meest logische wat de TS kan doen is, is om de stekkerverbinding te vervangen voor een nieuw exemplaar!
Bedrading controleren en zo nodig vervangen.
En ook om alle zekeringen terug te plaatsen in de daar voor bestemde originele houders en aansluitingen.
Nogmaals. Ze zitten er niet voor niets!
 

Attachments

  • super 8 4T start.png
    super 8 4T start.png
    96.1 KB · Views: 12
Niet vergeten dat het hier een Super 8 betreft!
Dat schemaatje van mijn post #26 is uit het servicemanual van de Super 8.
Hier zit dus geen zekering in het hoofdcircuit waarvan de draden heet worden.

Sterker nog, in het schemaatje in jouw post #31 zit ook geen zekering in het hoofdcircuit waarvan de draden heet worden.
Dit is trouwens identiek met het mijne van post#26.
Hieronder jouw schema maar dan ontdaan van alles wat niet met dit hoofdstroom circuit te maken heeft.
Ik zie geen zekering!

PjHWARl.png
 
Super 8 is een schemerzone wat dat betreft...
En kijk, zoals je het schetst klopt wel, maar iets moet het relais en de startmotor op gang brengen via de accu en dit gaat middels de startschakelaar!

Het is ook niet zo dat de 7 en 10A zekering op het zelfde bekabeling cirquit zitten.
In post #1 staat dit:
Want waneer ik op de start knop druk wordt de draadje bij de minpool van de accu. En de draadje voor de startmotor zo heet.

Het staat wel weer gegeven op het schema, maar kan me niet voorstellen dat er 2 zekeringen op zijn genomen in hetzelfde bekabeling of start cirquit. Wat wel duidelijk is, is dat er een sluiting is!

U2BPinx.png
 

Attachments

Dat is natuurlijk mooi, maar een 5A zekering hoort er van origine niet in thuis!
2X 7A , en 1X 10A volgens het schema??

Maar goed dit is geen verplichting (zolang je maar geen zwaardere plaatst) uiteraard...

Thanks voor het terugkoppelen!
 
Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat een nieuwe batterij dit heeft opgelost?

Dit lijkt bijna hetzelfde als het probleem wat ik vanavond met mijn new dink tegenkwam.
Ik weet niet of ik het hier kan plaatsen of beter in een nieuw topic?
(basisinfo: newdink 50, 2013, 12000km, net geinstall. 90 cc cil+kop van Naraku, 24mm carb van Naraku).
1637189831198.jpeg
Rechtsboven is de roodwitte draad die naar de startmotor gaat en linksboven de massadraad.
linksonder zitten beide aan een stekkerblokje. Beide zekeringen zijn nog goed.
Bij het testen en paar korte ritjes (nog met de standaard carb) is de nieuwe 8 ah accu helemaal leeggetrokken.
Elke keer dat ik terugkwam van een ritje rook ik wel wat plastic smeul geur, maar kon niet ontdekken waar het vandaan kwam.
Vandaag de nieuwe accu aan de lader en de oude 5 ah weer aangesloten.
Weer proberen te starten, startmotor draaide, bougie had vonk, maar starten deed de scoot niet.
Nog een paar keer doorstarten en ik zag een beetje rook bij het stekkertje aan de startmotor vandaan komen en was ook de oude accu leeg.
Ook aan de andere kant van de roodwitte draad was deze behoorlijk heet.
De lichten gingen wel telkens aan als ik probeerde te starten (doen het alleen als de motor draait, behalve het remlicht die werkt altijd).

ps
Om de 8 ah accu te kunnen plaatsen heb ik de accukabels moeten verlengen, zodat ze elk naar de andere zijde geleid konden worden (+ en - zitten bij grotere accu's andersom).
De verlengkabels zijn dikker dan de gewone en had ik met een boutje en moertje aan de gewone accukabels gemonteerd. Daaromheen had ik een stuk krimpkous gedaan om het te isoleren.
Bij het wegwerken van de kabels is de krimpkous blijkbaar beschadigd. Ik dacht dat wat tape het probleem op zou lossen, maar het hitteprobleem bleef bestaan.
 
Last edited:
Nieuwe batterij batterij was al eigenlijk niet zo oud maar toch een nieuwe Die der op gedaan en nieuwe zekering 5A. En hij doet het weer. Prima
Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat een nieuwe batterij dit heeft opgelost?
Ik kan het in ieder geval niet verklaren dat een slechte accu zorgt voor het heet worden van de bedrading.
In tegendeel een slechte accu kan geen grote stroom meer leveren en is gelijk naar de minste of geringste belasting weer leeg.

Hitte ontstaat in een kabel als:
  1. De stroom door de kabel te hoog is voor de diameter van de kabel.
  2. Er zich een overgangsweerstand bevindt in de kabel zelf of de connectoren/kabelschoenen/verbindingen en er wordt een stroom door de kabel gestuurd.
 
De stroom door de kabel te hoog is voor de diameter van de kabel.
Deze is me bekend. Daar gedijt mijn andere hobby (dampen) bij en is er zelfs een voorwaarde voor.

Er zich een overgangsweerstand bevindt in de kabel zelf of de connectoren/kabelschoenen/verbindingen
Bedoel je weerstand in de vorm van een knik, corrosie, andere schade?
Dan ga ik even verder speuren. In de kabel op de foto kan ik niets ontdekken, behalve in de connector naar de startmotor. Die ziet er een beetje krakkemikkig uit.
Ik had ,toen ik de scooter net had, ook wel eens startproblemen, maar toen ik even tegen het kabeltje duwde deed hij het weer. Ik heb er toen contactspray op gespoten en het probleem was weg.
Het hitteprobleem is er echter nog steeds en doet zich aan beide zijden van de kabel voor (de rood/witte draad).
Met de multimeter geeft hij geen gekke dingen aan (weerstand 0,5 hetzelfde als wanneer je de 2 pennen tegen elkaar houdt), al weet ik niet of dit de juiste manier is?
 
Mijn vermoeden is dat het een tweestrijd wordt wie wint, of beter gezegd wie eerder verliest. De startmotor of de vernieuwde accu.

Zoveel warmte als dat uw kabel heeft, is ongewoon en ongewenst.

Houd u ons op de hoogte van continuiteit startmotor en accu om in de toekomst dit probleem eerder te tackelen?
Groet,
 
Ik vermoed de nieuwe accu:
1637230195561.jpeg

Ik zag vandaag bij daglicht dat er een zwart/bruinige waas over de voorkant zat.
Hij doet het wel, maar is mogelijk toch beschadigd als gevolg van een val tijdens de eerste montage (minpool is iets gedeukt).
Zou dat de oorzaak kunnen zijn van de hitte-ontwikkeling?

PS
Je hoeft geen u te zeggen hoor. Ben vanaf a.s. zondag pas 55.
Werd vorige maand tijdens een verkeersruzie ook al uitgescholden voor ouwe lul. Moest er wel keihard om lachen. :D


Edit:
Nee, denk toch niet dat het de nieuwe accu is, al lijkt deze me niet normaal.
De hitte doet zich namelijk ook voor met de oude accu en de rook zag ik juist toen die erin zat.

Edit2:
Het lukt me overigens ook niet om het ding aan te trappen.

Wat kan toch de oorzaak/oplossing zijn?
Dan kan ik er wat aan doen.
 
Last edited:
Back
Top