DR70 zuiger

minaracers

=> minaPrutsers...
Ik heb onlangs een DR70 tuned gekocht voor mina hor lc.
De zuiger die erbij zat was pen 10, maar ik heb een pen12 krukas, dus heb ik een nieuwe zuiger moeten kopen. De zuiger was exact even hoog en breed (D=47,0mm) maarrrr.... na montage bleek dat de squish ipv 0,65 1,74 was (met een voetpakking van 0,08 ). Bij nadere inspectie van de zuiger blijkt dat het 'centrum' van de pistonpen (dus het piston-pen-gat door de zuiger) bij de nieuwe zuiger 1 mm hoger ligt tov. de oude zuiger.

Dit is best wel een probleem, aangezien er vrij weinig zuigers te krijgen zijn met de juiste afmetingen, voorzien zijn van een pen12 én ook nog eens de pistonpen op de zelfde hoogte hebben zitten.

Nu zit ik aan 3 oplossingen te denken.
1) ik laat de kop afvlakken, maar daarbij gaat dus de juiste timing van de cilinder naar de kl*te.
2) ik laat de cilinder afvlakken aan de onderkant, waardoor de squish goed zou moeten zijn, en met behoud van de timing. Alleen: is dit uberhaupt mogelijk?
3) weet iemand wat voor zuiger ik er wél in kan zetten?

Iemand een idee?

groeten!
 
Advertisement - register to remove this

Originally posted by minaracers

Nu zit ik aan 3 oplossingen te denken.
1) ik laat de kop afvlakken, maar daarbij gaat dus de juiste timing van de cilinder naar de kl*te.
2) ik laat de cilinder afvlakken aan de onderkant, waardoor de squish goed zou moeten zijn, en met behoud van de timing. Alleen: is dit uberhaupt mogelijk?
3) weet iemand wat voor zuiger ik er wél in kan zetten?

1) Als je de kop afvlakt gebeurd er niks aan de timing...?
2) Nu juist wel...
3) Nope

Ik vind het vaag dat het niet klopt, beide goede zuigers?
 
Re: Re: DR70 zuiger

Originally posted by Sjoerdyo


1) Als je de kop afvlakt gebeurd er niks aan de timing...?
2) Nu juist wel...
3) Nope

Ik vind het vaag dat het niet klopt, beide goede zuigers?

1) Timing is door nieuwe zuiger veranderd! Kop afvlakken veranderd daar idd niks aan en dus nog steeds verkeerde timing!

2) Cilinder afvlakken aan onderkant (net zoveel als het nieuwe zuiger lager in de cilinder komt dan het oude) zorgt dat je de 'oude' timing weer krijgt

3) Gewoon 2) doen!

Iemand met een draaibank kan de cilinder wel afdraaien voor je. Wel lastig in te spannen, waarschijnlijk hulpstuk nodig.

Waar woon je? Weet wel mensen die het voor je kunnen doen. (ik o.a.)
 
Je kunt dezelfde zuiger halen van vertex, is bijna gelijk aan de zuiger die in een due plus zit, alleen dan pen12 :). Scootparts heeft die zuigertjes wel...
 
Originally posted by Erik
Je kunt dezelfde zuiger halen van vertex, is bijna gelijk aan de zuiger die in een due plus zit, alleen dan pen12 :). Scootparts heeft die zuigertjes wel...

klopt, kosten 40 Euro.
 
bedankt voor de reacties.

Zo'n vertex zuiger heeft dus wel exact de zelfde hoogte qua pistonpen als de originele zuiger? ik weet deze hoogte zo niet uit mijn hoofd, maar ik kan hem wel morgen even meten.
Ik denk trouwens dat ik liever voor een nieuwe zuiger ga, dan hoef ik die cil tenminste niet te laten aanpassen.
 
ik zie het probleem niet, jij koopt een nieuwe zuiger en ze geven je niet de goede mee, dan ga je ff terug en dan zorg dat je dan wel de goeie mee krijgt
 
Originally posted by Gijshouwen
ik zie het probleem niet, jij koopt een nieuwe zuiger en ze geven je niet de goede mee, dan ga je ff terug en dan zorg dat je dan wel de goeie mee krijgt

Alleen jammer dat ze maar één 47,0mm zuiger hebben (de rest van de zaken heeft niets :|) en ik er al in heb zitten dremelen, stom, verkeerde volgorde... Had er nooit bij stil gestaan dat een zelfde maat zuiger toch niet zou 'passen'.
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
47,0mm? Ik weet wel dat de Piaggio-zuiger voor DR 48,0mm is... Verder is het een vaag probleem...

Ja, 47,0 voor mina. Vind dat de 'vaagheid' nogal meevalt, maar vervelend is het wel. Het centrum van het pistonpengat in de zuiger zit op verschillende hoogte, dat is het probleem. Maar goed, heb een Vertex zuiger besteld, hoop dat die wel goed is...
 
Back
Top