Motor kan ook onzuinig lopen als de kleppen niet op de juiste waarde is afgesteld.
De dicht is niet goed, want dan zal de motor eerder smoren of gewoon afslaan of niet willen starten..
Als de inlaat te open staat, dan kan er teveel mengsel het blok in.. En bij een te open uitlaat klep kan die verbranden, maar houd ook het mengsel niet goed binnen en dan vliegt dat de uitlaat in.
De kleppen moet zo afgesteld staan dat;
Je geen compressie verlies per slag hebt ( gaat wel om beetjes compressie verlies) (dit gebeurd als een klep iets te open staan.
Compressie verlies is vermogen verlies.
Als de inlaat klep goed zou staan, dan verbruikt hij op de carburateur normaal. Als die te open staan, gaat er per slag teveel eruit (slecht gedoseerd)
Bij te dicht dan komt er te weinig mengsel in het blok en wilt die niet starten op lopen.
Dus de kleppen heb je nodig om tijdelijk een poort te blokkeren. Timing is dan wel van belang.
Ik heb zelf een peugeot kisbee 4t.. En gebruik momenteel 0.07 voor de inlaat klep en 0.10 voor de uitlaat klep.
Ik merk onder het rijden een rare trilling.. En verneem dat dit een van de kleppen zijn..
In een handleiding ben ik erachter gekomen dat 0.06 inlaat en 0.08 voor de uitlaat beter is.