Kilometer kabel kapot wel of geen garantie

JV_010

Member
Ik heb een nieuwe piaggio zip uit september 2021 met nu bijna 6000 km er op. Bleek dat mijn snelheids/kilometer kabel kapot is. Mijn vader vind dit erg raar ondanks het slijtage producten zijn. Na gesproken te hebben met de dealer bleek dit niet onder garantie te vallen ondanks de levensduur van geen 6000 km.
 
Advertisement - register to remove this

Google:
Nieuwe scooters of brommers hebben standaard 2 jaar garantie of tot 6.000 kilometer. De garantie is alleen van toepassing op fabrieksfouten en niet op slijtage gevoelige onderdelen.
 
Slijtage onderdelen vallen daar idd niet onder
En stel een onderdeel hoort 20.000km mee te gaan en is kapot bij 5000km valt dit onder garantie toch.
Post automatically merged:

Google:
Nieuwe scooters of brommers hebben standaard 2 jaar garantie of tot 6.000 kilometer. De garantie is alleen van toepassing op fabrieksfouten en niet op slijtage gevoelige onderdelen.
En stel een onderdeel hoort 20.000km mee te gaan en is kapot bij 5000km valt dit onder garantie toch.
 
En stel een onderdeel hoort 20.000km mee te gaan en is kapot bij 5000km valt dit onder garantie toch.
Post automatically merged:


En stel een onderdeel hoort 20.000km mee te gaan en is kapot bij 5000km valt dit onder garantie toch.
Ligt er nog maar aan, een slijtage onderdeel kan vroegtijdig kapot gaan als de eigenaar er onfatsoenlijk mee omgaat, dan is er natuurlijk geen sprake van garantie. Als jij bijvoorbeeld uit gekkigheid gaat rijden zonder olie (om maar echt iets heel raar te noemen) en valt dat niet onder garantie.

Maar stel er is na montage / onderhoud iets kapot loopt waarbij je kan aantonen dat het de fout van de monteur is mag je daar wel compensatie voor verwachten. Ook voor een fabrieksfout zoals je zelf zegt, daar bestaat de garantie tenslotte voor.

Ligt dus maar een de situatie
 
Gelukkig is het geen duur onderdeel en redelijk eenvoudig zelf te vervangen.
Ja heb t laten doen 50,45 kwijt. Dus vandaar de ophef bij mijn vader. Zeker omdat er nog geen 6000km op staat.
Post automatically merged:

Ligt er nog maar aan, een slijtage onderdeel kan vroegtijdig kapot gaan als de eigenaar er onfatsoenlijk mee omgaat, dan is er natuurlijk geen sprake van garantie. Als jij bijvoorbeeld uit gekkigheid gaat rijden zonder olie (om maar echt iets heel raar te noemen) en valt dat niet onder garantie.

Maar stel er is na montage / onderhoud iets kapot loopt waarbij je kan aantonen dat het de fout van de monteur is mag je daar wel compensatie voor verwachten. Ook voor een fabrieksfout zoals je zelf zegt, daar bestaat de garantie tenslotte voor.

Ligt dus maar een de situatie
Snap ik idd ik heb t laten doen 50,45 kwijt. Dus vandaar de ophef bij mijn vader. Zeker omdat er nog geen 6000km op staat. Weet u ook de duur van zo’n gemiddelde kilometer kabel?
 
EEN BEETJE Scooterzaak had gezegd ... Gezien de Km stand krijg je de kabel gratis , alleen arbeid moet je betalen .
Of.... 50 % ... 50%.


Soms gaan kabels kapot door bijv het op slot zetten / weg halen van het ketting slot .
 
Het kan inderdaad slijtage zijn en de kabel zelf beschouwd wordt als een slijtageonderdeel.
Dit zou men uit de kleine lettertjes moeten kunnen halen.
Dan nog, vind ik 6000 kilometer wel heel erg weinig om dan al versleten te zijn, vooral bij een nieuwe scooter waar alles gesmeerd en perfect zou moeten lopen.

MAW, ik zie dit persoonlijk als montage- of materiaalfout af fabriek.
 
Last edited:
EEN BEETJE Scooterzaak had gezegd ... Gezien de Km stand krijg je de kabel gratis , alleen arbeid moet je betalen .
Of.... 50 % ... 50%.
Als ik de dealer was, had ik dit geheel gratis gedaan.
Goede reclame voor het bedrijf en zorg je ervoor dat je je klant behoud.

Natuurlijk kan een dealer zich beroepen op de garantiebepalingen en hoeft dit dus niet, kosteloos, te repareren.
Persoonlijk vind ik dit wel een beetje kinderachtig wanneer ze dit doen.

TS is hiermee wel met de voorwaarden van de desbetreffende dealer akkoord gegaan door de reparatie te betalen.
Dus dat is helaas niet meer terug te draaien...
 
Staat de scooter binnen gestald ?
Ja staat in de garage.
Post automatically merged:

Als ik de dealer was, had ik dit geheel gratis gedaan.
Goede reclame voor het bedrijf en zorg je ervoor dat je je klant behoud.

Natuurlijk kan een dealer zich beroepen op de garantiebepalingen en hoeft dit dus niet, kosteloos, te repareren.
Persoonlijk vind ik dit wel een beetje kinderachtig wanneer ze dit doen.

TS is hiermee wel met de voorwaarden van de desbetreffende dealer akkoord gegaan door de reparatie te betalen.
Dus dat is helaas niet meer terug te draaien...
Ja het is een gloednieuwe scooter daarom gaat mijn vader bellen naar piaggo zelf om daar helderheid over te krijgen. Dankjewel allemaal voor het reageren.
 
Back
Top