DJ Kymco opvoeren maar toch undercover blijven, advies en help gevraagd

Reg-Edit

Well-Known Member
Beste ScooterfreakzZz

Nou ben ik al enige tijd uit de scooters aangezien ik er vroeger nogal veel gezeik mee gehad heb, en bijna me rijbewijs niet mocht halen als ik 18 zou zijn.

Gelukkig is dat nu weer 7 jaar geleden, en heb ik weer een scooter aangeschaft!

Het betreft hier weer een DJ Kymco Y50, welke ik vroeger nogal erg veel gehad heb 8P

Ik ben van plan de scooter op te voeren .. lijkt me duidelijk! Maar heb nogal een vragen over ervaringen en bedenkingen van jullie kant af.

Ik wil het eigenlijk weer serieus gaan aanpakken, maar toch wil ik niet opvallen.

Ik zit nog zelf te twijfelen aan de 70cc Mallosie Sport of MHR Cilinder, MHR gaat me voorkeur wel naar uit, echter als je door leest denk ik dat de Sport versie beter bij me past.

Dit omdat ik de scooter voor dagelijks gebruik wil gebruiken, ik ik waarschijnlijk de MHR toch niet volledig ga kunnen gebruiken met de setup die ik in gedachte heb.

Nu heb ik het volgende bedacht, zo een soortgelijke stille setup heb ik ook al eerder in het verleden gehad.

Malossie Sport cilinder Inc kop, pakkingen en membraam

19 mm carb die achter een originele spruitstuk past, welke uitgeboord is tot 20mm
Hierop komt dan gewoon een originele filter welke wel extra lucht gaten krijgt, maar zo wordt het mooie en brute geluid gedempt (alhoewel ik daar eigenlijk van baal, maar tis niet anders!)

Als uitlaat had ik de Turbokit STD in gedachte, die zit er zo uit:
turbokit%20vertikaal%20std.jpg

Ik heb zo een vermoeden dat die niet gek veel onder zal doen dan een snelle sport uitlaat, zal uiteraard wel wat schelen, maar met zo een uitlaat lijkt de scooter al snel standaard en zal die hopelijk niet al te gek veel geluid maken.
Dit aangezien de mondstuk toch aardig dik is en de pijp in zijn geheel toch mooi dik loopt ?

Want dat is uit eindelijk waar het om draait, snel, stil, undercover, en een standaard look behouden.

Dan wil ik er een Mallosi Vario, rollen, drukveer , koppeling en vsnaar op hebben

Ik zit ook aan de vertanding te denken en heb een Malossi vertanding gezien met een verhouding 16/32, wie kan mij daar iets over vertellen ?
Ik weet niet welke verhouding kymco standaard heeft, en of ik met deze Malossi vertanding nou sneller op trek of een hogere top krijg ?

Alvast bedankt voor het lezen en mee denken !
 
Advertisement - register to remove this

Aan je vertanding kloote met een dergelijke setup die jij wilt is zonde van je tijd en geld.
Een 19mm is ook zonde van je geld.
Luchtfilter ook niet mee knoeien, geen gaten erin maken oid, gewoon lekker standaard laten, dempt je geluid ook meer..

Gewoon een DR70 pakken (indentiek aan de Malossi Sport 70), 17.5mm carbje (groot zat voor op straat) en de uitlaat van het plaatje zal goed lopen met een DR70.
Dan nog een Hebo/Stage 6 koppelingetje en een P1 Vario.

Undercover, stil, snel zat voor op straat.

Ow, en we zijn een Scooter FORUM jah!
Voor Freaks zit je op de verkeerde site. :p
 
Waarom zonde van me tijd en geld .. ? Ik trek toch het hele blok eerst uit mekaar en reviseer alle pakkingen, keringen en laters ;)

Overigens moet ik je ff laten weten dat me vorige setup een MHR was, met een 21 carb en spruitstuk, Omgelasde Malossie uitlaat, ding ging ziekelijk hard :winner:

Wil wel het uiterste eruit trekken, en voor als het nodig is, een andere uitlaat en filter erop, mocht ik weer een tik in me hoofd krijgen :+
Vandaar dat de rest wel gelijk goed moet, want wil niet te vaak te veel willen aanpassen ..

En eeh .. zitten er hier op de scooter forum geen scooter freaks ? haha 9||6

Edit: Lees net dat de DR70 voor middel toerig bedoeld is .. ik rij altijd hoog toeren ?
 
Tja, wil je gaan racen op straat, heb je een doodswens, of wil je gewoon lekker undercover en stil rijden, maar toch snel voor zo min mogelijk geld en tijd?
Vertandingen worden vaak langer gemaakt op setupjes die echt niet te houden zijn vanuit stilstand.

Langere vertanding is hogere top.
Kortere vertanding is sneller optrekken.

Kijk maar naar bijvoorbeeld een Zipje SP, heeft een erg korte vertanding en heeft weinig nodig om hem op te laten trekken als een malle.

Maar je moet je echt voor jezelf afvragen wat je nu wilt.
Want nu zeggen, ja misschien later dit en dit erop doen schiet je natuurlijk niks mee op, dan kan je dat beter gelijk doen.
En met de uitlaat wie jij laat zien, zul je nergens het maximale uit halen, wel zal het erg leuk kunnen rijden.

Met de setup die ik je net voorschotel zal je erg lekker optrekken en 90/100 rijden.

Kijk een MHR, 21mm, etc, etc, dat is natuurlijk hele andere koek.
En op ZO setup is het ook leuk om je vertanding aan te passen.
Er zijn in elk geval zat andere dingen die je eerst zou kunnen doen, voordat je met je vertanding in de weer gaat.

Zie het maar als bij een crosser, doe ook eerst je cillinder en carbje etc, en dan ga je is FIJN TUNEN met verschillende tandwielen.
 
Oke ik snap je verhaal .. maar ik rij en stel hem altijd af dat ik op zijn maximale toeren kan optrekken en kan doortrekken, dat zijn vaak erg hoge toeren ..
Overigens rijd ik er ook lange afstanden mee .. dus een hogere top vind ik net iets belangrijker als trek kracht, want trek kracht zal ik sowieso wel hebben met zo een dergelijke setup.

Maar ik weet nu alleen niet welke vertanding er standaard in een kymco zit, en of de Malossi vertanding hier dus bedoeld is voor snellere trekken of hogere top ..

En eeh .. racen op straat ? Haha, nee ik kan me goed inhouden wat dat betreft, hoe sneller me scooter rijdt, des te langzamer ik zelf eigenlijk rij op straat, echter wanneer het nodig is, moet ik wel de power kunnen hebben en zal ik die power ook zeker gebruiken ;)
 
Allereerst is het mogelijk om de vertanding van je scooter te vergelijken met de versnellingen van je fiets.
Stel je hebt een fiets met 3 versnellingen, als je stil staat kom je in de eerste versnelling (korte vertanding) het vlotste van je plaats, je zult echter ook vrij snel de vertanding 'uitlopen'.
Hoe hard je ook trapt, je stopt met dooraccelereren.
Bij de derde versnelling kom je wat moeizamer van je plaats, maar accelereer je ook langer door.
In principe heb je dat ook met een langere vertanding, een hogere topsnelheid en kom je wat minder snel van je plek.

Je vertanding bestaat uit een aantal asjes en tandwielen, het begint bij je primaire as (ingaande as).
Dit is het asje waar je poulies en koppeling op zitten.
Dit deel van je vertanding zit geperst in je vertandingsdeksel en bevat 1 tandwiel, het kleine primaire tandwiel:

pictures%20162.jpg


Dit tandwiel loopt over in het grote primaire tandwiel, deze zit op het secundaire asje (tussenasje) geperst.
Verder verklapt de naam van dit asje al dat dit asje ook een secundair tandwiel bevat, het kleine secundaire tandwiel:

pictures%20161.jpg


Het kleine secundaire tandwiel loopt over in het grote secundaire tandwiel, dat ofwel op de achteras (uitgaande as) zit geperst of erop zit geschoven d.m.v. spiebanen en op z'n plek wordt gehouden door een borgclipje.

pictures%20163.jpg


Op de achteras komt uiteindelijk je achterwiel of adapter te zitten.

pictures%20164.jpg


1 & 2 vormen je primaire vertanding.
3 & 4 vormen je secundaire vertanding.

PS: De vertandingen op de foto zijn afkomstig uit een Piaggio blok!

Als je het aantal tandjes van je vertandingen weet kun je de zogenoemde reductie factor berekenen, ook wel RF genoemd.
Hoe hoger de RF, hoe korter je vertanding.

Het berekenen van de RF gaat als volgt:

(primair groot / primair klein) x (secundair groot / secundair klein) = RF

Bijvoorbeeld: (39/14) x (47/14) = 9.35

Verder heeft de diameter van je achterwiel invloed op de keuze van de vertanding.
Bij kleinere inch achtervelgen (bijv. Zip SP / 10") heb je in principe een lagere RF nodig dan bij grotere inch achtervelgen (bijv. Runner / 12").
 
Bedankt voor de uitleg, ik wist wel hoe de werking ervan was, maar niet de berekeningen, dus als ik het goed heb, heb ik een hoge RF nodig om een hogere top te krijgen ?

Dan zou ik eerst even moeten kijken in hoeverre mijn standaard RF is, en de tandjes moeten tellen om er achter te komen ..

Denk dat ik de Malossi Sport maar alvast bestel, dan kan ik voor de rest later nog even kijken hoe ik dat verder ga doen.
 
op een kymco dj kun je gewoon het standaard spul laten zitten op de cilinder na , een std Dj rijdt al zon 90 op de teller , ga je er een 70cc op zetten zal ie net wat sneller lopen alleen een berg meer koppel.. met de std uitlaat dus , waar een DJ erg goed op loopt..

verder , je luchtfilter moet je gewoon standaard laten , niks aan doen!!

ik heb verschillende cilinders gehad op een Kymco DJ , en ben van mening dat de 70cc van Polini , gietijzer met kop , 47mm (niet de corsa) het mooiste loopt zo uit de doos , met std uitlaat.

een snelle uitlaat loopt zo'n 10 km sneller en geeft iets meer vermogen met de std vertanding , echter is deze wel te kort met een snelle pijp , met een std uitlaat kan het net.

de MHR cilinder is gewoon zonde ,aangezien daar wel de juiste uitlaat op moet o.a. om echt wat vermogen te kunnen geven..

dus , gewoon standaard carburateur , spruitstuk , filter etc. en alleen een 70cc van polini en klaar , je scooter rijdt dan harstikke mooi..
 
Back
Top