Hallo allemaal,
Piaggio Zip 4t - 2016
16.200 km op de teller
Zie foto's toegevoegd.
Doordat er een tik uit het motorblok komt, ben ik begonnen met het verhelpen ervan. Hetgeen wat ik tot nu toe gedaan heb is het volgeden:
Nog steeds liep de motor nog niet lekker, dus verder gegaan met het demonteren van de carterkap en de rolletjes ect bekijken. Bij het halen van nieuwe rolletjes bij de scooter dealer zei hij me dat die bijna zeker wist dat de distributieketting versleten was waardoor er een tik uit het blok komt. Dus die ook gekocht en begonnen met de onderdelen te vervangen.
Tot daar ging het goed, dan het volgende. Alles losgehaald en aanbelandt bij de distributieketting, de veer van de spanner losgehaald waardoor ik de distributieketting eraf kon draaien, en volgens mij is het daar fout gegaan. Ik had de as wel op tijd gesteld maar omdat ik de ketting eraf gedraaid heb begin in nu te twijfelen of daardoor de afstelling ook niet verkeerd staat. Toen de distributieketting namelijk los was, kon ik het tandwiel aan de nokkenas gewoon draaien (duuhh). Vervolgens heb ik de nieuwe distributieketting erom gelegd, maar nu krijg ik de spanner niet meer op zijn plek en weet ik niet of de afstelling goed is (op tijd staat). Dus mijn vragen:
Zie de foto's, hopelijk is het te volgen.
Piaggio Zip 4t - 2016
16.200 km op de teller
Zie foto's toegevoegd.
Doordat er een tik uit het motorblok komt, ben ik begonnen met het verhelpen ervan. Hetgeen wat ik tot nu toe gedaan heb is het volgeden:
- Bougie vervangen
- Kleppen gesteld
- Motorblok olie vervangen
- CDI vervangen
- Spruitstuk vervangen (was gescheurd)
- Enkele slangen waren lek en dus vervangen
Nog steeds liep de motor nog niet lekker, dus verder gegaan met het demonteren van de carterkap en de rolletjes ect bekijken. Bij het halen van nieuwe rolletjes bij de scooter dealer zei hij me dat die bijna zeker wist dat de distributieketting versleten was waardoor er een tik uit het blok komt. Dus die ook gekocht en begonnen met de onderdelen te vervangen.
Tot daar ging het goed, dan het volgende. Alles losgehaald en aanbelandt bij de distributieketting, de veer van de spanner losgehaald waardoor ik de distributieketting eraf kon draaien, en volgens mij is het daar fout gegaan. Ik had de as wel op tijd gesteld maar omdat ik de ketting eraf gedraaid heb begin in nu te twijfelen of daardoor de afstelling ook niet verkeerd staat. Toen de distributieketting namelijk los was, kon ik het tandwiel aan de nokkenas gewoon draaien (duuhh). Vervolgens heb ik de nieuwe distributieketting erom gelegd, maar nu krijg ik de spanner niet meer op zijn plek en weet ik niet of de afstelling goed is (op tijd staat). Dus mijn vragen:
- Hoe kan ik de afstelling controleren zodat ik zeker weet of die goed staat? Of ben ik nu gewoon de sjaak en moet ik het hele blok openhalen?
- Hoe krijg ik de spanner weer op zijn plek?
Zie de foto's, hopelijk is het te volgen.