Distributie ketting piaggio zip 4t vervangen

Zippert94

New Member
Hallo allemaal,

Piaggio Zip 4t - 2016
16.200 km op de teller
Zie foto's toegevoegd.

Doordat er een tik uit het motorblok komt, ben ik begonnen met het verhelpen ervan. Hetgeen wat ik tot nu toe gedaan heb is het volgeden:
  • Bougie vervangen
  • Kleppen gesteld
  • Motorblok olie vervangen
  • CDI vervangen
  • Spruitstuk vervangen (was gescheurd)
  • Enkele slangen waren lek en dus vervangen

Nog steeds liep de motor nog niet lekker, dus verder gegaan met het demonteren van de carterkap en de rolletjes ect bekijken. Bij het halen van nieuwe rolletjes bij de scooter dealer zei hij me dat die bijna zeker wist dat de distributieketting versleten was waardoor er een tik uit het blok komt. Dus die ook gekocht en begonnen met de onderdelen te vervangen.

Tot daar ging het goed, dan het volgende. Alles losgehaald en aanbelandt bij de distributieketting, de veer van de spanner losgehaald waardoor ik de distributieketting eraf kon draaien, en volgens mij is het daar fout gegaan. Ik had de as wel op tijd gesteld maar omdat ik de ketting eraf gedraaid heb begin in nu te twijfelen of daardoor de afstelling ook niet verkeerd staat. Toen de distributieketting namelijk los was, kon ik het tandwiel aan de nokkenas gewoon draaien (duuhh). Vervolgens heb ik de nieuwe distributieketting erom gelegd, maar nu krijg ik de spanner niet meer op zijn plek en weet ik niet of de afstelling goed is (op tijd staat). Dus mijn vragen:
  1. Hoe kan ik de afstelling controleren zodat ik zeker weet of die goed staat? Of ben ik nu gewoon de sjaak en moet ik het hele blok openhalen?
  2. Hoe krijg ik de spanner weer op zijn plek?

Zie de foto's, hopelijk is het te volgen.
 

Attachments

  • IMG_20220514_180110.jpg
    IMG_20220514_180110.jpg
    178.7 KB · Views: 55
  • IMG_20220514_180114.jpg
    IMG_20220514_180114.jpg
    184.6 KB · Views: 45
  • IMG_20220514_180119.jpg
    IMG_20220514_180119.jpg
    147.9 KB · Views: 36
  • IMG_20220514_180124.jpg
    IMG_20220514_180124.jpg
    164.1 KB · Views: 37
  • IMG_20220514_180133.jpg
    IMG_20220514_180133.jpg
    254.8 KB · Views: 36
  • IMG_20220514_180138.jpg
    IMG_20220514_180138.jpg
    258.7 KB · Views: 39
Advertisement - register to remove this

Dan krijg ik hem er niet meer omheen? In dit filmpje is de hele cilinder eraf, ik heb mijne er nog op zitten en daardoor zit mijn tandwiel van de nokkenas er ook nog op.

Hoe bedoel je "leid de ketting op de juiste weg"?
Post automatically merged:

Op 29:10 zegt die dat de twee puntjes tussen de twee streepjes moet staan. Welke twee streepjes bedoelt die hiermee? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
 
Last edited:
Als je nu de complete ketting spanner verwijdert , kan je de geleider toch op zijn plaats zetten , de ketting hangt dan slap .
De twee puntjes staan op je koelvin en het merkteken staat op de koelkap die hier overheen gaat.
 
Dank voor de reactie.

Ik heb de complete ketting spanner verwijderd, maar ik krijg mijn ketting maar niet slap? De scooterdealer zei ook dat ik de ketting kon verwijderen zonder het tandwiel op mijn nokkenas los te maken, maar ik zie iets over het hoofd. Ik heb een video gemaakt, wat zou ik nog los moeten halen?
Distributieketting video
 
Last edited:
Inmiddels is het me gelukt :). Ik moest de spanner compleet loshalen (twee zeskantbouten). Nu heb ik hem op tijd afgesteld en probeer ik 1 rondje te draaien. Dat gaat goed tot op een bepaald punt waar het lijkt dat die vastloopt? Is dit het dode punt van de zuiger oid? Of heb ik iets verkeerd gedaan? Zie video:
1 rondje distributie ketting test
 
Inmiddels is het me gelukt :). Ik moest de spanner compleet loshalen (twee zeskantbouten). Nu heb ik hem op tijd afgesteld en probeer ik 1 rondje te draaien. Dat gaat goed tot op een bepaald punt waar het lijkt dat die vastloopt? Is dit het dode punt van de zuiger oid? Of heb ik iets verkeerd gedaan? Zie video:
1 rondje distributie ketting test
Deed je dat met de bougie erin ?
Zoja, probeer het eens zonder bougie.
 
Hij bedoeld denk ik het deksel dat je over je krukas schuift en vast zet..

Dat je zowel de keerring moet vervangen als de oring.
Als je dat niet doet, grote kans heb om olie in de vario kant te krijgen.
 
Ik denk dat er geen vaste waarde is voor wanneer dat vervangen dient te worden.

Maar misschien is het een goed advies dat als je merkt dat de ketting spanner zo ver moet aanspannen dat die niet meer goed meer wilt aanspannen dat je het dan moet vervangen.. En dan is het wellicht een goed idee om dan zowel de kettings gelijders als nokkenastandwiel en wellicht de ketting spanner ook mee te nemen in 1 vervangings termijn.
 
Dank jullie wel voor de respons. Betreft de O-ring en Keerring, weten jullie welke ik moet bestellen? Ik heb bijvoorbeeld bij Zandri gekeken, is het de "O-ring luchtcompressor"? O-ringen piaggio

De keerring is --> Keerring krukas ?
Post automatically merged:

Ik denk dat er geen vaste waarde is voor wanneer dat vervangen dient te worden.

De scooterdealer vertelde mij dat die kettingen behoorlijk snel gaan, na 6000 a 8000KM was geen uitzondering.
 
Dank jullie wel voor de respons. Betreft de O-ring en Keerring, weten jullie welke ik moet bestellen? Ik heb bijvoorbeeld bij Zandri gekeken, is het de "O-ring luchtcompressor"? O-ringen piaggio

De keerring is --> Keerring krukas ?
Post automatically merged:



De scooterdealer vertelde mij dat die kettingen behoorlijk snel gaan, na 6000 a 8000KM was geen uitzondering.

Dat is wellicht als je de kettingspanner niet goed aangespannen hebt staan.. Of je doet er te weinig olie in het carter, of je vult de carter olie niet aan. Een ketting die droog draait slijt altijd veel harder dan als die word ondergedompeld in de olie.

Op mijn piaggio 4t 2valve blok staat momenteel 12400km en ik heb totaal geen last van een ketting die te slap staat of ratelt.
Ik rijd er ook rustig mee met koude start, laat hem ook normaal warm worden ect.. Kwa belasting heeft het blokje eigenlijk weinig gezien.
 
Ik vond het ook erg weinig KM wat de dealer zei, zelf heb ik in het verleden ook makkelijk de 12.000 km gehaald zonder gekkigheden in het blok.


De dealer ziet je al aankomen $$$. Maar het ligt er ook aan hoe je er mee omgaat. Zijn genoeg mensen die alles kapot krijgen om de na bij de 5000km.
Post automatically merged:

op zandri is alles te koop


Gewoon even bij de technische tekeningen kijken op de site.. Of je van een zip neemt of fly zal denk ik weinig uitmaken..
 
Nu ook de O-ring en keerring vervangen, alles terug gemonteerd, olie erin en gestart. Ik schrok me kapot, de tik is alleen maar erger geworden....

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen, ik weet inmiddels niet meer waar ik moet zoeken. Ik heb even de volgende video's/foto's gemaakt en het volgende wat ik kan concluderen is dat de kleppen niet goed op 'tijd' staan. Ik heb de kleppen stand nogmaals gecontrolleerd (0.15 uitlaat, 0.10 inlaat). In de afbeeldingen probeer ik te laten zien hoe het nu afgesteld staat, volgens mij staat dit goed, of zie ik hier iets over het hoofd??

Er zit ook een klein beetje speling op de nokkenas, kan dit de oorzaak zijn?

Video waarin de tik te horen is:
Tik motorblok

Video waarin te zien is dat het lijkt alsof er een 'dood' punt zit:
Dood punt --> ±0:15 sec

Video waarin ik probeer te laten zien wat de kleppen stand is op het dode punt:
Dode punt kleppenstand

Speling op de nokkenas:
Speling nokkenas


Hoor graag van jullie!
 

Attachments

  • IMG_20220520_181700.jpg
    IMG_20220520_181700.jpg
    134.2 KB · Views: 24
  • IMG_20220520_181743.jpg
    IMG_20220520_181743.jpg
    57.6 KB · Views: 22
  • IMG_20220514_180133.jpg
    IMG_20220514_180133.jpg
    254.8 KB · Views: 21
Back
Top