Distributie ketting te kort?

Gijs139

Member
Ik heb een jinching dax brom.
Er kwam een krassend geluid uit de cilinder dus wou naar de zuiger kijken. Dus heb nieuwe zuiger erin gedaan alleen nu gaat de distributie ketting er niet meer op. Hij haalt het niet.

Weet iemand hoe dit komt?20220922_223552.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Altijd de schakels van de ketting tellen om te zien welke ketting je nodig hebt.

Als je de oude nog hebt liggen of nog ergens vandaan kan toveren, lijkt mij dat je deze eerst even met elkaar gaat vergelijken.

Dan kom je al snel achter of het de juiste is of wellicht toch te kort is.
 
Nou nou doe is lief tegen die jongen. Hij doet ook maar z'n best. Iedereen maakt wel eens een foutje.


Maar goed,
Gewoon kettingspanner losmaken. Op tijd zetten. Doormiddel van je vliegwiel (stator)
Op de T mark te zetten. En dan je nokkenas goed zetten. En dan pas je kettingspanner er weer strak op. Doe het wel nauwkeurig. Want je wilt t niet weer opnieuw doen.
 
Gijs,

voor je de ketting er gaat opzetten, ook vliegwiel en nokkenastandwiel op tijd zetten, dus met de markeringen op de juiste plaats!
Als je de nokkenas gemonteerd hebt en alles staat op de markeringen, dan de kettingspanner resetten en opnieuw monteren (ketting geleiders niet vergeten).
Heb je dit gedaan alles nog eens nakijken of de boel nog op tijd staat en daarna je klepspeling instellen.
Ennn voor je ook maar op de kick trapt of op de startknop drukt, de motor een aantal keren met de hand, voorzichtig aan het vliegwiel, rond draaien en luisteren en vooral voelen of de kleppen de zuiger niet raken.

Deze opmerkingen hierboven zijn overigens niet hatelijk bedoelt maar als je niet afweet van het bestaan van een kettingspanner is het waarschijnlijk de eerste keer dat je dit karwijtje klaart.
Kijk anders even op Youtube en zoek op "install gy6 big bore", meestal zie je dan ook de stappen om alles op tijd te zetten.

Want doe je bovenstaande stappen niet en de boel staat niet op tijd gaat het veel zakgeld kosten!!
 
Heb youtube gevolgd maar mijn cilinder en cilinderkop komen niet overeen met die van hem. Maar ook dat ik geen ketting spanner heb.
Post automatically merged:

16644565143299046737789222190113.jpg
Post automatically merged:

16644565500557712515342049950782.jpg
 
na even googelen gevonden dat het om een replica van de honda dax motor gaat , dus geen gy6.
Kun je de ketting niet spannen in het carter als je er een deksel afhaalt ? Als je van boven in het carter kijkt met een lamp kun je misschien iets zien wat daar op lijkt, ergens moet er toch een mogelijkheid zijn
De ketting geleiders heb je er wel uit denk ik , zit daar ergens een plek waar een spanner tegen aan drukt .
 
Screenshot_20220929-152707_Chrome.jpg
Post automatically merged:

Ja ik ga nog even goed zoeken. Heb wel deze schematische tekening gevonden. Lijkt mij de 6 tm 8 de spanner is maar k snap niet zo goed waar hij zit alsnog
Post automatically merged:

16644588334763085776270610305211.jpg
Post automatically merged:

Moet deze geleider tussen de ketting?
 
Last edited:
Ik heb zojuist een video op YT gevonden aangaande het samenbouwen van zo'n dax motor.
Deze is inderdaad compleet anders dan een GY6-achtige scootermotor.
rond 14:51 minuut zie je de monteur achter het vliegwiel en de stator iets erin frommelen dat lijkt op een drukrol.
Hiermee wordt volgens mij de ketting op spanning gehouden.

Post automatically merged:

Hier nog een detail screenshot van die scene met een pijltje bij die drukrol.

Naamloos.png.Maw die monteur legt eerst de ketting over de 3 tandwielen en zet de boel op tijd, haalt vervolgens het tijdelijk erop gestoken vliegwiel er weer af en zet de drukrol dan pas op zijn plaats.
Ik zie ook net dat er nog een tweede drukrol onder tegen de ketting drukt op de ketting.
Dit zijn dus component nummer 3 en componentnummer 11 op je tekening van post@18.
 
Last edited:
Back
Top