Discussie over boete kleur achterlicht

wir_rst

Well-Known Member
Hey mense, het volgende:

Een maand of 2 geleden werd ik samen met een vriend aangehouden voor een rollerbank controle. Na correctie hield ik 64 km/h over: Een boete van 40€; Gewoon geaccepteerd natuurlijk! Nadat de agent naar mijn scooter keek enz.(Gilera Runner Rst) zei hij opgegeven moment: "Je achterlicht voldoet niet aan de juiste keurmerk!". Heel raar aangezien ik de scooter precies zo in de winkel had gekocht en de kleur gewoon goed rood is(zoals een achterlicht hoort te zij
confused.gif
) Maargoed, de tweede agent had beloofd dat ik hier geen boete voor zou krijgen.

Een week of 4 verder krijg ik ineens 2 acceptgiro's thuis!
Één voor de rollerbank(€40,-) en één voor de achterlicht(€60,-)! Na de boete voor de achterlicht gelezen te hebben, was ik stom maar dan ook STOM verbaasd. Niet alleen omdat de agenten hadden gezegt er geen boete voor uit te schrijven, Maar ook de overtreding zoals vermeld op de boete-papier klopte niet! Als overtreding stond vermeld:
"Achterverlichting voldoet niet aan de juiste kleur" Terwijl mijn achterverlichting gewoon perfect rood is.

Ik heb toen gelijk ook een bezwaarschrift opgemaakt, met daarbij uiteraard een foto van mijn achterverlichting. Vandaag kreeg ik reactie op m'n bezwaarschrift & en deze werd gewoon afgewezen.

De officier van justitie heeft een verklaring van de verbalisant opgenomen(de agent in kwestie) en deze kon ik nauwelijks geloven !!:

De agent verklaarde: De betrokken licht straalde slechts wit licht uit
wow.gif
wow.gif
wow.gif
wow.gif


Eerst was het de keurmerk dat niet goed was(bij de controle), toen had ik niet de juiste kleur(boete papier), en nu zegt de agent dat ik witte achterlichten had!! Ik word hier zo ongelooflijk agressief van dat de agent gewoon keihard heeft gelogen..

Ik heb een getuige dat m'n achterlicht gewoon perfect rood was(vriend die bij me was). Ik ga sowieso in hoger beroep,
maak ik kans? En hebben jullie misschien tips voor me?

sorry voor de lange verhaal maar ik moest het ff kwijt man.

Groetjes,
Slachtoffer van het justitiële beraad
 
Advertisement - register to remove this

Hmm, dit klinkt niet best. Post eens een foto van je achterlicht.

Maargoed, in prinsiepe als twee agenten bevestigen dat jouw achterlicht wit uitgevoerd was dan sta je niet sterk.

Je moet:

1. Aan kunnen tonen met getuigen en bewijzen dat je licht op dat moment rood was.

2. Kunnen bewijzien dat het strafbaar feit wat zij jouw verwittigt hebben en schriftelijk jou is verteld niet overeenkomen met elkaar, en er dus eigenlijk geen snars van klopt.

Succes! Wel een naaistreek ja, en 60 euro vind ik best veel!
 
hier kan je best tegen in beroep gaan, achterlichtglas in kwestie meenemen en netjes uitleggen wat er aan de hand is :)
 
niks het glas meenemen, anders gaan ze weer bitchen dat je het verandert hebt.

Met je scooter ernaartoe gaan, en zeggen, kijk naar mijn licht, let op de schroefjes, die zijn zo goed als onaangeroerd. Zeker dat vermelden, want schroefjes van het licht zijn van lage kwaliteit. Eenmaal los gehaald, zie je dat eraan geprult is.
 
Vraag aan de scooterwinkel waar je die scooter hebt gekocht of die wilt getuigen. Je hebt hem daar gekocht met dat achterlicht en hij kan bevestigen dat het om hetzelfde achterlicht gaat. Dat een scooterdealer wel een goed achterlicht verkoopt dat voldoe aan de wettelijke eisen.
 
Het beste is wat kevinp zegt, een scooterdealer moet daar in principe niet moeilijk over doen als het zijn klant is.
Maar ik zou wel uitkijken met hoger beroep, want je kan dan zelfs nog een boete opgelegd krijgen, maar iig gewoon proberen want ze hebben je gewoon genaaid.
Heb het zelf ook gehad, we zouden geen boete krijgen omdat we ergens stond waar het niet mocht, 1 week later lag er toch een boete op de deurmat.
Niets meer aangedaan, kan die agent ook weer wat vertellen thuis aan zn kinderen wat die vandaag op het werk heeft gedaan
 
Topic titel aangepast.

On-topic, erg vervelend, maar ik zou je licht laten zitten en desnoods even langs het bureau gaan om verdere opheldering te vragen.
 
ik heb vanochtend ook een boete gehad, omdat mijn achterlicht geel/wit licht uitstraalde,

ik had carbon glaasjes erin gezet, inplaats van de standaard, en dat werd dus wit!

weer 90 euro armer.
 
das dan je eigen schuld...gewoon gevaarlijk ook!


Maar het gaat er hier om, dat het achterlicht van de TS wel gewoon rood licht gaf.
 
Last edited:
Had tijdje geleden een een scooter met blauw kapje over zodat het licht wit/blauw was
Heb een waarschuwing gekregen en moest de scoot kome tonen , heb toen zo'n goedkoop tnt achterlicht opgezet , straalde toen mooi rood en was oké
Dus vind ik het raar dat jij een boete krijgt
wouten zeiden tegen mij : zolang ie maar rood schijnt is het goed
 
Bij motorfietsen en auto´s moet je ook goedgekeurde verlichting hebben. Maar bij bromfietsen maakt dit volgens mij geen klap uit. Als die gewoon rood is dan moet het prima zijn.
 
Back
Top