Derbi Senda Xtreme 2003

Hoi,
Ik had mijn temperatuur meter veranderd en opeens werd ie heel heet. 112 graden op Koso teller. Rook vanuit cilinder. Maar zelf denk ik dus de kvs. Liep allemaal eruit tijdens het veranderen van sensor. Volgens de teller word mijn cilinder niet kouder dan 50 graden. Vind ik toch best raar. Maar hoe kan ik dit verhelpen ?

Mvg
 
Advertisement - register to remove this

Een sensor heeft niks te maken met de uiteindelijke temperatuur van je koelvloeistof.
Deze meet alleen maar of eigenlijk moet ik zeggen deze verandert alleen kwa weerstand en de koso meter zet deze weerstand om in een temperatuur.
Deze sensor heeft in koele toestand een hogere weerstand dan in warme toestand. (een NTC weerstand dus)
Ik had mijn temperatuur meter veranderd en opeens werd ie heel heet. 112 graden op Koso teller. Rook vanuit cilinder.
Dit hoeft niet te betekenen dat de cilinder te heet was, dit kan gemorste koelvloeistof zijn die verdampt/verbrandt.
Zaak is om te achterhalen of de scooter daadwerkelijk te heet wordt of dat de Koso meter dit verkeert aangeeft.

zelf denk ik dus de kvs. Liep allemaal eruit tijdens het veranderen van sensor.
Je hebt de sensor gewisseld dus ik denk dat dit niet de goeie is of deze is defect. (blijft te laag in weerstand)
Met name dat de koso meter 50 graden Celcius blijft aangeven in de afgekoelde toestand van het motorblok, tenminste dat begrijp ik uit jouw tekst.

Aan de andere kant, staat de Kosometer niet gewoon op graden Fahrenheit?
Want 50 graden Fahrenheit is ongeveer de huidige buiten temperatuur namelijk 10 graden Celcius en dan klopt ook de waarde van de sensor.
 
Een sensor heeft niks te maken met de uiteindelijke temperatuur van je koelvloeistof.
Deze meet alleen maar of eigenlijk moet ik zeggen deze verandert alleen kwa weerstand en de koso meter zet deze weerstand om in een temperatuur.
Deze sensor heeft in koele toestand een hogere weerstand dan in warme toestand. (een NTC weerstand dus)

Dit hoeft niet te betekenen dat de cilinder te heet was, dit kan gemorste koelvloeistof zijn die verdampt/verbrandt.
Zaak is om te achterhalen of de scooter daadwerkelijk te heet wordt of dat de Koso meter dit verkeert aangeeft.


Je hebt de sensor gewisseld dus ik denk dat dit niet de goeie is of deze is defect. (blijft te laag in weerstand)
Met name dat de koso meter 50 graden Celcius blijft aangeven in de afgekoelde toestand van het motorblok, tenminste dat begrijp ik uit jouw tekst.

Aan de andere kant, staat de Kosometer niet gewoon op graden Fahrenheit?
Want 50 graden Fahrenheit is ongeveer de huidige buiten temperatuur namelijk 10 graden Celcius en dan klopt ook de waarde van de sensor.
Hoi, het rook kwam echt vanuit de cilinder en was ook echt gloeiend heet.
 
Ik kan natuurlijk niets zeggen over de oorzaak hiervan echter 1 ding is dan zeker, het ligt zeer zeker niet aan de nieuwe sensor.
Deze temperatuursensor speelt geen rol in de mate van koeling of een regeling van koeling maar wordt enkel gebruikt voor een meting van de temperatuur.

Ik ga er overigens wel van uit dat de gelekte koelvloeistof, tijdens het wisselen van de sensor, weer voldoende is aangevuld en er zich geen lucht meer in het koelsysteem bevindt.
Ook ga ik ervan uit dat de nieuwe sensor dezelfde afmetingen heeft en niet langer is dan de originele.

Het eerste waar ik dan aan denk is dat wellicht de thermostaat het heeft begeven en deze niet meer open gaat op het moment dat de bedrijfstemperatuur bereikt is.
Dus de werking van deze thermostaat zou je kunnen testen in een pan met water die je langzaam aan de kook brengt en te meten met een thermometer bij welke watertemperatuur de thermostaat open gaat.

By the way ik ken de Senda niet in detail dus ik weet bijvoorbeeld niet waar de thermostaat en de temperatuursensor gemonteerd zit.
Maar mochten deze op dezelfde plaats bij elkaar in het systeem zitten, in het thermostaathuis bijvoorbeeld, zou het kunnen zijn dat als de koso-sensor een andere maat heeft (langer is), deze de thermostaat raakt en deze weerhoudt open te gaan.
 
Last edited:
Ik kan natuurlijk niets zeggen over de oorzaak hiervan echter 1 ding is dan zeker, het ligt zeer zeker niet aan de nieuwe sensor.
Deze temperatuursensor speelt geen rol in de mate van koeling of een regeling van koeling maar wordt enkel gebruikt voor een meting van de temperatuur.

Ik ga er overigens wel van uit dat de gelekte koelvloeistof, tijdens het wisselen van de sensor, weer voldoende is aangevuld en er zich geen lucht meer in het koelsysteem bevindt.
Ook ga ik ervan uit dat de nieuwe sensor dezelfde afmetingen heeft en niet langer is dan de originele.

Het eerste waar ik dan aan denk is dat wellicht de thermostaat het heeft begeven en deze niet meer open gaat op het moment dat de bedrijfstemperatuur bereikt is.
Dus de werking van deze thermostaat zou je kunnen testen in een pan met water die je langzaam aan de kook brengt en te meten met een thermometer bij welke watertemperatuur de thermostaat open gaat.

By the way ik ken de Senda niet in detail dus ik weet bijvoorbeeld niet waar de thermostaat en de temperatuursensor gemonteerd zit.
Maar mochten deze op dezelfde plaats bij elkaar in het systeem zitten, in het thermostaathuis bijvoorbeeld, zou het kunnen zijn dat als de koso-sensor een andere maat heeft (langer is), deze de thermostaat raakt en deze weerhoudt open te gaan.
Ik las over de thermostaat dat ik die er met zo goed af kan halen voor beter koeling?
 
Dit kun je even tijdelijk doen om de controleren of de thermostaat de oorzaak is van het te heet worden van je motorblok.
Echter deze continue te verwijderen is niet verstandig.
De thermostaat doet een aantal dingen namelijk:

  • De thermostaat is dicht als de motor koud is zodat de koelvloeistof niet kan circuleren in de radiator en dus de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komt zodat er zo min mogelijk slijtage optreedt.
  • De thermostaat zorgt voor een modulerende koeling en hiermee bedoel ik, als de motor heter wordt gaat de thermostaat verder open en zorgt ervoor dat meer koelvloeistof door de radiator gaat en er dus meer gekoeld wordt. Wordt de motor koeler, sluit de thermostaat meer en laat minder koelvloeitof circuleren door de radiator er is minder koeling en de motor temperatuur stijgt weer.
Dus de thermostaat zorgt ervoor dat de bedrijfstemperatuur redelijk constant blijft onder verschillende condities zoals weersomstandigheden en belastingen van het motorblok.
 
Back
Top