de weg kwijt, wie helpt me

dag jongens mijn speedfight is gejat door een of -edit taalgebruik- dus heb een viva gehaald voor 150€.

ik weet dat dit gezeik is natuurlijk maar ik had snel vervoer nodig voor weinig geld en deze reed prima

ik dacht laat me er een terugloper en 17.5 op schroeven, omdat er sws een te kleine sproeier in zat en hij 65 ging ofzo mocht van mij wat sneller, vooral optrek

dus ik de boel monteren, doet ie t slecht. geen zin om af te stellen en het leek me toch beter om met 12mm en std uitlaat te rijden voor dagelijks gebruik.

alles weer teruggezet, en hij kreeg opeens te weinig benzine ofzo (stotteren en wegvallen). dus heb ik de std 12mm met sproeier 54 ipv 50 gezet en standaard ontgrensde uitlaat. hiermee bleef dit benzine probleem, dus had ik een nieuwe vacuüm kraan geplaatst, slangen gecheckt en andere bougie. geen verbetering. verslechtering zelfs; hij startte helemaal niet meer.

geen idee meer wat het kan zijn, heb alles nu wel zo’n beetje gehad. kan er nog ur een over typen maar hier een opsomming:

nieuwe vacuüm kraan
nieuw membraan
carb schoongemaakt en andere geprobeerd
cilinder verwijderd en opnieuw geplaatst
kop schoongemaakt van binnen
ontsteking schoongemaakt
andere bougies
alle proppen op luchtfilter geprobeerd met/zonder

hij vonkt krijgt benzine en heeft compressie
luchtkelk zuigt als je hand erop houdt

start ook niet op remreiniger

kijk zelf maar:
Post automatically merged:

die video is dus na alles gecontroleerd te hebben incl cilinder
 
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

Geen zin om af te stellen, dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Wat een verhaal weer.

Ik zet in op warmloper door het "geen zin in afstellen".
nee, het is niet dat ik geen zin heb om af te stellen. alleen is het mij onduidelijk waarom hij zich gedraagt zoals hij doet.

die vorige speedfight was inmiddels perfect afgesteld, dus ik snap best hoe het werkt, alleen in dit geval zou een second opinion geen kwaad kunnen.
 
bij de cilinder als voetpakking gedaan
en bij de kop had ik die metalen pakking terug gezet die er origineel op zit
Tja dat is niet handig. Als t goed uitgehard is werkt t ff. Nu dus niet. Vervang de pakkingen van membraan en de cilinder en kop voor de juiste en kijk dan nog eens. Misschien lost dit probleem 1 en een mogelijk 2e wel op.1 tip: bespaar niet op pakkingen. Want vele fouten zijn pakking fouten/ valse lucht omdat oude/ verkeerde pakkingen gebruikt zijn of omdat oude pakkingen lek zijn. Als je oude pakkingen terug zet die al niet best waren en t spul weer op de zelfde manier met de zelfde pakkingen terug zet dan ga je geen reet opschieten. Er zijn er zat die er volhouden dat t niet aan de pakking ligt, en na t vervangen niet meer op t forum terug keren..
 
ik weet dat dit gezeik is natuurlijk maar ik had snel vervoer nodig voor weinig geld en deze reed prima

ik dacht laat me er een terugloper en 17.5 op schroeven, omdat er sws een te kleine sproeier in zat en hij 65 ging ofzo mocht van mij wat sneller, vooral optrek


Ik snap niet dat je snel vervoer nodig hebt en dan eraan gaat lopen prutsen.
Een 17,5 carb op dat ding zitten zou ik zelf nooit doen.. Loopt gewoon niet beter.

Je kan beter de originele carb laten zitten en eventueel voor een ander uitlaat gaan, leverd je meer op.




alles weer teruggezet, en hij kreeg opeens te weinig benzine ofzo (stotteren en wegvallen). dus heb ik de std 12mm met sproeier 54 ipv 50 gezet en standaard ontgrensde uitlaat. hiermee bleef dit benzine probleem, dus had ik een nieuwe vacuüm kraan geplaatst, slangen gecheckt en andere bougie. geen verbetering. verslechtering zelfs; hij startte helemaal niet meer.

Weet niet wat je stationair sproeier is die erin zit.. Maar voor hoofdsproeier zou ik zelf voor 58 gaan. En dan heb je een goed startpunt.

Als die sneller wilt optrekken moet je hem beter afstellen.. Meeste mensen kunnen dit niet eens en dat verlies je al een hoop vermogen wat het motorblok eerder wel had. Er is ook een mogelijkheid dat die uitlaat verstopt is, en dus geen goede flow meer heeft.
Luchtfilter verder helemaal standaard houden.
 
ik weet dat dit gezeik is natuurlijk maar ik had snel vervoer nodig voor weinig geld en deze reed prima

ik dacht laat me er een terugloper en 17.5 op schroeven, omdat er sws een te kleine sproeier in zat en hij 65 ging ofzo mocht van mij wat sneller, vooral optrek


Ik snap niet dat je snel vervoer nodig hebt en dan eraan gaat lopen prutsen.
Een 17,5 carb op dat ding zitten zou ik zelf nooit doen.. Loopt gewoon niet beter.

Je kan beter de originele carb laten zitten en eventueel voor een ander uitlaat gaan, leverd je meer op.




alles weer teruggezet, en hij kreeg opeens te weinig benzine ofzo (stotteren en wegvallen). dus heb ik de std 12mm met sproeier 54 ipv 50 gezet en standaard ontgrensde uitlaat. hiermee bleef dit benzine probleem, dus had ik een nieuwe vacuüm kraan geplaatst, slangen gecheckt en andere bougie. geen verbetering. verslechtering zelfs; hij startte helemaal niet meer.

Weet niet wat je stationair sproeier is die erin zit.. Maar voor hoofdsproeier zou ik zelf voor 58 gaan. En dan heb je een goed startpunt.

Als die sneller wilt optrekken moet je hem beter afstellen.. Meeste mensen kunnen dit niet eens en dat verlies je al een hoop vermogen wat het motorblok eerder wel had. Er is ook een mogelijkheid dat die uitlaat verstopt is, en dus geen goede flow meer heeft.
Luchtfilter verder helemaal standaard houden.
stationair sproeier heb ik niet gecheckt, zal wel std zijn wat er in zo’n gurtner zit. als het zo droog is zal ik m nog eens doorblazen voor de zekerheid, ondanks dat het me niet het probleem lijkt omdat dit op 2 andere carbs ook gebeurde

verder viel mij op toen ik bij die speedfight de 12mm verwisselde voor 17.5 dat ie echt aanzienlijk sneller liep, maar na nogmaals na te denken is het zeker wb het verbruik beter om die 12 te laten zitten

dus wat ik nu ga doen:
nieuwe pakkingen rondom cilinder
nieuwe zuiger
stationair sproeier schoonmaken

mocht een van deze dingen het fixen zal kk dit nog even terugkoppelen
 
"zal wel"
"lijkt
me (niet)"
start ook niet op remreiniger
als iets ook niet op remmenreiniger start, is het òfwel zwaar verzopen/aan het verzuipen/wordt de verbranding geblust door dooie benzine/water of heb je dus tòch geen compressie (mogen we daar een waarde bij? "hij drukt m'n vinger eruit" is 3 bar) of, als laatste: onder compressie (dus met bougie op zijn plaats) heb je toch géén vonk.
 
"zal wel"
"lijkt
me (niet)"

als iets ook niet op remmenreiniger start, is het òfwel zwaar verzopen/aan het verzuipen/wordt de verbranding geblust door dooie benzine/water of heb je dus tòch geen compressie (mogen we daar een waarde bij? "hij drukt m'n vinger eruit" is 3 bar) of, als laatste: onder compressie (dus met bougie op zijn plaats) heb je toch géén vonk.
dag C-Row bedankt voor je reactie. ingaand op je eerste punt, probleemoplossing gaat altijd uit van aannames toch? als ik wist waar ik het moest zoeken, zou het probleem er in eerste instantie niet zijn en kon dit forum worden opgeheven

ik denk inderdaad dat het mengel niet goed wordt aangestoken. ik zal morgen als het droog is een andere bobine en cdi proberen, kijken of dit helpt.

het leek me niet dat hij verzopen zou zijn gezien ik de cilinder opnieuw gemonteerd heb, en het er niet kletsnat uitzag ofzo. ik heb helaas geen drukmeter oid voor de compressie, zijn er andere manieren hoe ik dit effectief kan meten (of iig zo dat ik kan uitsluiten dat er geen compressie is)?
 
Compressie is helaas alleen te meten met een compressie meter , heb je misschien een garage bij jou in de buurt . als je van te voren de bougie eruit haalt , en zorgt dat ze er makkelijk bij kunnen , willen ze het misschien voor een paar centen doen , kun je in ieder geval dat uitsluiten
 
We weten niet of we een vonk hebben, dus we gaan er een nieuwe bobine en cdi tegenaan gooien. Wat dacht je van de bougie?

En wat dacht je er van om gewoon de bougie er uit te draaien, en te kijken of hij vonkt?

Zo sluit je problemen uit, en dat is inderdaad hoe het werkt. Dingen controleren, nakijken, en verifiëren. Diagnose is het tegenovergestelde van aannames doen.
 
nee, probleemoplossing is gebaseerd op logisch uitsluiten.
aannemen dat er wel een standaard sproeier in zit gaat daar dwars tegen in, je moet hem er uit schroeven en kijken.
ik heb de carb opengemaakt en de sproeier eruit gehaald en daar stond niks op. dus dan lijkt het mij dat het standaard is. in dit geval mag je AANNEMEN dat als ik de carb al heb nagelopen dat ik daar ook wel naar zou kijken, zelfde als met de hoofdsproeier

We weten niet of we een vonk hebben, dus we gaan er een nieuwe bobine en cdi tegenaan gooien. Wat dacht je van de bougie?

En wat dacht je er van om gewoon de bougie er uit te draaien, en te kijken of hij vonkt?

Zo sluit je problemen uit, en dat is inderdaad hoe het werkt. Dingen controleren, nakijken, en verifiëren. Diagnose is het tegenovergestelde van aannames doen.
zoals in eerder bericht vermeld vonkt hij wel en heb ik al andere bougies geprobeerd en de ontsteking schoongemaakt, dus dan is het niet raar om daar naar te kijken door een mogelijk te zwakke vonk?
 
ik heb de carb opengemaakt en de sproeier eruit gehaald en daar stond niks op. dus dan lijkt het mij dat het standaard is. in dit geval mag je AANNEMEN dat als ik de carb al heb nagelopen dat ik daar ook wel naar zou kijken, zelfde als met de hoofdsproeier


zoals in eerder bericht vermeld vonkt hij wel en heb ik al andere bougies geprobeerd en de ontsteking schoongemaakt, dus dan is het niet raar om daar naar te kijken door een mogelijk te zwakke vonk?
Helder blauwe vonk: krachtige ontsteking. Geel / klein geel vonkje: zwakke ontsteking
 
ik heb de carb opengemaakt en de sproeier eruit gehaald en daar stond niks op. dus dan lijkt het mij dat het standaard is. in dit geval mag je AANNEMEN dat als ik de carb al heb nagelopen dat ik daar ook wel naar zou kijken, zelfde als met de hoofdsproeier


zoals in eerder bericht vermeld vonkt hij wel en heb ik al andere bougies geprobeerd en de ontsteking schoongemaakt, dus dan is het niet raar om daar naar te kijken door een mogelijk te zwakke vonk?
dan neem ik maar aan dat je er wel uit komt.
 
ik heb de carb opengemaakt en de sproeier eruit gehaald en daar stond niks op. dus dan lijkt het mij dat het standaard is. in dit geval mag je AANNEMEN dat als ik de carb al heb nagelopen dat ik daar ook wel naar zou kijken, zelfde als met de hoofdsproeier


zoals in eerder bericht vermeld vonkt hij wel en heb ik al andere bougies geprobeerd en de ontsteking schoongemaakt, dus dan is het niet raar om daar naar te kijken door een mogelijk te zwakke vonk?
Feit is dat je je arrogantie moet laten varen en de tips welke je gegeven zijn in acht moet(beter gezegd:mag nemen Voor je daar weer over valt..). iedereen hier wil helpen en er zijn er een boel hier welke t naadje van de kous weten. Als je dat negeren gaat omdat je denkt dat JiJ het wel weet dan ga je flink naast de pot piesen.(zacht gezegd)
 
Back
Top