De nieuwe SBO 4-takt scooterklasse

Razma

Well-Known Member
Het zat er een beetje aan te komen, maar nu dus definitief. Komend seizoen zal er een aparte viertakt klasse zijn bij de SBO Races.

Eerst zal deze klasse gewoon bij de Yasuni 70cc Open Cup van start gaan, maar bij een groeiend aantal deelnemers gewoon gesplitst worden. Uiteraard wel vanaf de start een eigen puntentelling en kampioenschap.

SPECIFIEK TECHNISCH REGLEMENT 4 TAKT SCOOTER CUP
Als scooters worden uitsluitend aangemerkt machines die er ook zo uitzien, dus geen zogenaamde Fun bikes, Go bikes en Concept bikes, ook al zijn deze voorzien van een gelijke motor. Het gehomologeerde model moet treeplank(en) hebben. Raadpleeg bij twijfel het hoofd van de Technische Commissie of de TC-coördinator.

4TS 1 FRAME
het frame en subframe dienen te zijn zoals van het originele gehomologeerde model. Lassen en slijpen bijv. aan het frame en verwijderen van materiaal is niet toegestaan.

4TS 2 INLAATSYSTEEM en CARTERS
Het inlaatsysteem mag niet worden gewijzigd.
Het gebruik van bijv; defcon of andere vulmiddelen is niet toegestaan. Carters oplassen is verboden. brandstof injectie is niet toegestaan

4TS 3 CILINDERINHOUD
De maximale cilinderinhoud is 210 cc

4TS 4 CARBURATEUR
Er mag niet meer dan 1 carburateur zijn gemonteerd. De doorlaatdiameter van de
carburateur mag maximaal 36 mm zijn aan beide zijden.

4TS 5 NOKKENAS
Nokkenas is vrij.

4TS 6 REMMEN
Het remsysteem moet van het gehomologeerde model zijn. Remschijven mogen worden
vervangen door schijven van hetzelfde materiaal en met dezelfde diameter als bij het
gehomologeerde model. Remblokken,leidingen en remschoenen zijn vrij.

4TS 7 KOPPELING en TRANSMISSIE
De regeling van koppeling en variateur moet zijn als bij het gehomologeerde model (door
middel van middelpuntvliedende kracht).

4TS 8 VOORVORK
De voorvork mag vervangen worden,mits dit type ook door een erkende fabrikant voor het gehomologeerde model
geproduceerd is. Dit ter beoordeling van de technische commissie

4TS 9 MOTORBLOK
Het motorblok moet van het gehomologeerde model zijn, hierbij heeft het bouwjaar geen invloed op de homologatie.

4TS 10 ACHTERVERING
Het principe (monovering of stereovering) moet zijn als bij het gehomologeerde model.

4TS 11 BRANDSTOFTANK
De brandstoftank moet gelijk zijn aan die van een gehomologeerd model.

4TS 12 UITERLIJK
Stroomlijnen, stuurkuipjes, beenschilden, overige beplating en zitgedeelte moeten van het originele gehomologeerde model zijn.

7SC 13 GEWICHT
Dit is nog in overleg

Volledig reglement hier:
http://www.scootertuning.net/allerlei/sbo/reglement_sboraces_2008.doc


Het zijn hele nieuwe ontwikkelingen in het scooterrace wereldje, dus het kan niet anders dat jullie daar een mening over hebben... !
 
Advertisement - register to remove this

Ja jongens...dit is het begin van het einde. De introductie van de 4-tact machine in de scooterrace...ik hoop dat het nog heel wat jaartjes gaat duren voordat de 4-tact machines ook daadwerkelijk sneller zullen zijn dan de huidige 2-tact apparaten. Feit is dat 4tact uiteindelijk meer voordelen zal hebben kijkend naar de MotoGP etc. :'(

Hopelijk is een snelle viertakt gewoon te zwaar/onhandig op korte smalle stuurbaantjes als Amsterdam ;)
 
ja ja later staan we als ouwe lullen te dromen over onze 2takt tijd luisterend naar een stel pruttelende koffiezetapparaten

:p

maar wel tof die nieuwe cup alleen jammer dat de zip met het regelement is uitgesloten
 
eerst maar eens kijken hoe de ontwikkeling is in 2008. als iemand piaggio zo gek kan krijgen dat ze ze gaan importeren mag je er mee rijden.
 
Ben benieuwd of Ben Barten terugkomt :+

Ben reed geen 4-takt, dat was volgens mij compaan Paul Hoekendijk ;)
(auw, dat deed pijn zo diep graven in geheugen)

Wel leuke start, want komt steeds meer mooi 4-takt spul op de markt.
 
als hij een goedkeuring heeft voor op de openbare weg mag het. dat betekent dus dat je hem op kenteken moet laten zetten. dan pas is het een gehomologeerde scooter zoals gevraagd in het reglement.
 
nee, maar wel 125 cc geloof ik waar een grotere cilinderkit op kan. het fijne weet ik er verder ook niet van dus dat ken je beter aan tho vragen :p
 
Jah..

Maar om nou een scooter RDW te gaan laten keuren om te racen...:X

Dat is hetzelfde als een regel dat je alleen mag meerijden op een racescooter met papieren & kenteken ;)
 
Jah..

Maar om nou een scooter RDW te gaan laten keuren om te racen...:X

Dat is hetzelfde als een regel dat je alleen mag meerijden op een racescooter met papieren & kenteken ;)

zon probleem is dat tog ook weer niet. je stapt 's ochtends op de brommer knallen op de weg op circuit en weer naar huis :)
 
Jah..

Maar om nou een scooter RDW te gaan laten keuren om te racen...:X

Dat is hetzelfde als een regel dat je alleen mag meerijden op een racescooter met papieren & kenteken ;)

Als je met een groepje bent die dezelfde scooter heeft, laat je er één keuren en deel je de kosten. Daarna mag de rest ook met hun eigen scooter op de baan.
 
Back
Top