Crème witte olie substantie in luchtfilter huis

ChristianK

Member
ik heb de scooter net gekocht bij een dealer gaat om een Piaggio zip 2v 4t 2017 met 19.600km

Maar nu zie ik een soort crème witte olie substantie in mijn luchtfilter huis zit ook een gat waar het vandaan komt richting de cilinder met een slang maar weet niet hoe dit komt? Normaal gezien hoort alles gewoon schoon te zijn toch?

Hier een foto van de substantie had al een beetje weggehaald
 

Attachments

  • 03F1DC53-B792-4A60-BECF-3BC4688DDC87.jpeg
    03F1DC53-B792-4A60-BECF-3BC4688DDC87.jpeg
    305.2 KB · Views: 25
Advertisement - register to remove this

Dat witte spul is sludge , is olie nevel met vocht vermengd , heeft de scooter veel korte ritjes gereden ? Krijg je bij een auto onder de olie vuldop als hijveel korte ritten maakt en niet op temperatuur komt. Zou alles schoonmaken , ook luchtfilter huis van binnen , carter ontluchtingsslang , en als je de moeite wilt nemen , het kleppendeksel aan de binnen kant. En daarna een lange rit zodat alles goed op temp komt.
 
Dat witte spul is sludge , is olie nevel met vocht vermengd , heeft de scooter veel korte ritjes gereden ? Krijg je bij een auto onder de olie vuldop als hijveel korte ritten maakt en niet op temperatuur komt. Zou alles schoonmaken , ook luchtfilter huis van binnen , carter ontluchtingsslang , en als je de moeite wilt nemen , het kleppendeksel aan de binnen kant. En daarna een lange rit zodat alles goed op temp komt.
Ik heb hem sinds vorige week woensdags heb er tot nu toe 150km mee gereden waarvan 2x 25km met 5 min stop hooguit. Had wel begrepen dat ie een lange tijd stil gestaan heeft maar ik zal voor de zekerheid alles even doen wat jij net opgenoemd hebt! Bedankt
 
Dat witte spul is sludge , is olie nevel met vocht vermengd , heeft de scooter veel korte ritjes gereden ? Krijg je bij een auto onder de olie vuldop als hijveel korte ritten maakt en niet op temperatuur komt. Zou alles schoonmaken , ook luchtfilter huis van binnen , carter ontluchtingsslang , en als je de moeite wilt nemen , het kleppendeksel aan de binnen kant. En daarna een lange rit zodat alles goed op temp komt.
white sludge inderdaad. maar het maffe is: mijn kymco heeft origineel alleen een doodlopende slang als "carterventilatie" waarvan het laatste eind transparant is, zodat je die sludge ziet opbouwen en volgens de handleiding moet je die regelmatig aftappen (dopje eruit) en bij veel lange stukken voluit vaker aftappen.. m'n kleppendeksel ziet er uit als nieuw en bevat nul van die mayonaise.
ik heb er nu met een t-stuk een zijtak in gemaakt met 1 meter transparante slang die ik opgerold heb gelaten en dan weer aansluit op de buis tussen filter en carburateur (pvc van pvc) en zie daar heldere condens in ontstaan.
 
Als je toch de kleppendeksel ook van binnen schoonmaakt , kijk dan ook gelijk naar de klepspeling
Moet er ook een andere pakking op? Want straks heb ik die kleppen deksel eraf en dan kom ik er achter dat ik een lekke pakking heb. maar weet niet zeker of er überhaupt wel een pakking op moet zie namelijk veel op filmpjes dat er geen pakking zit klopt dat?
 
Als dit alles is wat ik op de foto zie, zou ik me geen zorgen maken.
Zoals @C-Row ook al schreef enige sludgeopbouw in het luchtfilter is normaal en vele scooters hebben op het diepste punt van het luchtfilter een doorzichtig stopje of een stukje doorzichtige slang dat met een stopje is afgedopt.
Hoe lang is het geleden dat de olie nog is vervangen want olie is hygroscopisch en neemt langzaam vocht op uit de omgeving, die eruit komt als de scooter warm wordt gereden en uitdampt via de carterontluchting in het luchtfilter.

Dit is ook de reden waarvoor er in de usermanual staat dat er elke x000 kilometer een beurtje moet worden gedaan of 1x per jaar, wat eerder komt.
 
Last edited:
Als dit alles is wat ik op de foto zie, zou ik me geen zorgen maken.
Zoals @C-Row ook al schreef enige sludgeopbouw in het luchtfilter is normaal en vele scooters hebben op het diepste punt van het luchtfilter een doorzichtig stopje of een stukje doorzichtige slang dat met een stopje is afgedopt.
Hoe lang is het geleden dat de olie nog is vervangen want olie is hygroscopisch en neemt langzaam vocht op uit de omgeving, die eruit komt als de scooter warm wordt gereden en uitdampt via de carterontluchting in het luchtfilter.

Dit is ook de reden waarvoor er in de usermanual staat dat er elke x000 kilometer een beurtje moet worden gedaan of 1x per jaar, wat eerder komt.
nee, @ChristianK zei dat hij al wat weggeveegd had.
olie is in tegenstelling tot remvloeistof niet hygroscopisch, die witte sludge is een emulsie, geen oplossing. zonder het "mixer"-effect van tuimelaars en nokkenas (en krukas en drijfstang) zou de olie bovenop het zwaardere water gaan drijven.
 
Als dit alles is wat ik op de foto zie, zou ik me geen zorgen maken.
Zoals @C-Row ook al schreef enige sludgeopbouw in het luchtfilter is normaal en vele scooters hebben op het diepste punt van het luchtfilter een doorzichtig stopje of een stukje doorzichtige slang dat met een stopje is afgedopt.
Hoe lang is het geleden dat de olie nog is vervangen want olie is hygroscopisch en neemt langzaam vocht op uit de omgeving, die eruit komt als de scooter warm wordt gereden en uitdampt via de carterontluchting in het luchtfilter.

Dit is ook de reden waarvoor er in de usermanual staat dat er elke x000 kilometer een beurtje moet worden gedaan of 1x per jaar, wat eerder komt.
Olie is net een paar dagen geleden ververst. ben momenteel bezig met alles reinigen, ga morgen ook de kleppendeksel reinigen. als ik zo naar de cilinder kijk is er nooit wat aan gebeurt, dus ik mag zelf wel wat gaan doen denk ik
 
Hij rijd trouwens ook maar 49 terwijl er een andere drukveer, trekveertjes, en rolletjes, inzitten met ontgrensde cdi en Vario eruit. weet je misschien ook hoe dat kan?
met "vario eruit" bedoel je hopelijk varioBus eruit? zonder vario rijdt ie helemaal niet. ;)
ik begrijp dat je hem voor een meeneemprijs zonder beurt of garantie hebt meegenomen?
ik zou eerst het onderhoud goed zetten voor ik me over de snelheid druk ging maken (misschien pak je bijvoorbeeld, net als ik, wel 4 à 5 km met alleen een nieuwe V-snaar)
 
met "vario eruit" bedoel je hopelijk varioBus eruit? zonder vario rijdt ie helemaal niet. ;)
ik begrijp dat je hem voor een meeneemprijs zonder beurt of garantie hebt meegenomen?
ik zou eerst het onderhoud goed zetten voor ik me over de snelheid druk ging maken (misschien pak je bijvoorbeeld, net als ik, wel 4 à 5 km met alleen een nieuwe V-snaar)
Ik heb garantie heb er ook aardig wat voor betaald er is als het goed is namelijk een onderhoudsbeurt gebeurd maar merk er weinig van ‍♂️ ja bedoel de varioring die was er al uit zag ik
 
als je garantie hebt, dan zou ik er verder lekker afblijven om te voorkomen dat die vervalt en er bij twijfel/klachten mee terug gaan?
Zo’n iemand gaat het altijd ontkennen en zegt altijd dat alles nagekeken is. hij is alleen bij het luchtfilter geweest zag ik namelijk want daar zat wat vet op de schroefjes voor de rest is die nergens geweest
 
Back
Top