cilinder snel te warm (zip lc dr70)

joost0903

New Member
heey vraagje,
ik heb een zip sp met n dr70. ik heb de scooter goed ontlucht en de waterpomp is onlangs profi vervangen (ddl tuning) maar hij blijft te warm worden. weet iemand waar dit aan kan liggen?
 
Advertisement - register to remove this

Gallecgun SF 2

Twijvel is afkeur en boem = au!
Is je dop ook nog goed.
Deze hoort de boel onder druk te houden tot boven de 100 graden.

Als deze niet meer 100 is kan hij ook warmdraaien.
Slangen knijpen helpt ook.
En goed voelen of ze idd warn worden.
Koelt je radiator ook goed genoeg lucht toevoer.

Weet niet of dr cilinders het hebben.
Maar ook wel eens kleine boutjes gezien boven de cilinderkop bij de thermostaat.

Die kun je misschien ook eens zachtjes los draaien misschien zit er nog een luchtbubbel verstopt.
En na een stuk rijden dop eraf en misschien bijvullen.
 

joost0903

New Member
de dop is nog helemaal goed en hij is helemaal bijgevuld, maar hoe controleer ik of mn radiateur nog goed is?
die boutjes heb ik niet btw
 

rank1

Member
hoe warm?mijn narakut 70 draait nu rond 9500 toeren en rond 70 graden max wat optimal is.Als hij 90 graden wordt en niet zakt dan zou ik m ff afkoelen.en haal dat thermostaat maar er uit.die hoort niet op een 70cc.veel beter flow en een onderdeel minder.wat jij ook moet kijken naar temp als motor stationair draait dan kvs temp zou beetje zakken of wanneer je ff klein gas geeft.Is dat niet t geval dan stel je carb eerst goed af.Gasnaald,sproeiers oh en bougie kleur kijken.Wat hittegraad bougie?Hoeveel gr. rolletjes zit er in?Andere uitlaat?Valse lucht?Motor wordt ook snel warm wanneer stationair te hoog afgesteld is.
 
Last edited:

Gallecgun SF 2

Twijvel is afkeur en boem = au!
hoe warm?mijn narakut 70 draait nu rond 9500 toeren en rond 70 graden max wat optimal is.Als hij 90 graden wordt en niet zakt dan zou ik m ff afkoelen.en haal dat thermostaat maar er uit.die hoort niet op een 70cc.veel beter flow en een onderdeel minder.wat jij ook moet kijken naar temp als motor stationair draait dan kvs temp zou beetje zakken of wanneer je ff klein gas geeft.Is dat niet t geval dan stel je carb eerst goed af.Gasnaald,sproeiers oh en bougie kleur kijken.Wat hittegraad bougie?Hoeveel gr. rolletjes zit er in?Andere uitlaat?

Ik durf niet te zeggen wat de optimale temp is om te draaien.
maar 70 graden klinkt koud.
en een termostaat weg laten? wie heeft je dat wijs gemaakt.
de knappe koppen hebben er niet jaren voor gestudeerd en getest om het te zo te laten werken of dan onderdelen weg te laten.

het probleem kan wel bij je thermostaat liggen.
keer er uit halen en in de pan gooien met waren hoog vuur eronder.
lieft met thermostaat daar weer in.
zo kun je goed zien bij welke temp hij open gaat.
 

rank1

Member
Het klinkt als of jij totaal geen ervaring hebt met 70cc.Is 70 graden koud?Totaal niet.Vraag eens naar tuners iedereen haalt er uit en logisch ook.Waarom DDL liet zitten geen idee maar beetje domme actie van hun.De motor wordt warm met of zonder.Als t thermostaat begeeft loopt je cilinder stuk.Ik heb temp meter geen probleem en motor loopt goed.Als jij alles goed ontlucht hebt en carb goed afgesteld dan zakt t kvs temp.
 
Last edited:

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik durf niet te zeggen wat de optimale temp is om te draaien.
maar 70 graden klinkt koud.
en een termostaat weg laten? wie heeft je dat wijs gemaakt.
de knappe koppen hebben er niet jaren voor gestudeerd en getest om het te zo te laten werken of dan onderdelen weg te laten.

het probleem kan wel bij je thermostaat liggen.
keer er uit halen en in de pan gooien met waren hoog vuur eronder.
lieft met thermostaat daar weer in.
zo kun je goed zien bij welke temp hij open gaat.
100 graden lijkt mij ook vreemd, want dat is een kook temperatuur.. Koelwater zal altijd rond de 70 a 80 graden zitten.
 

Gallecgun SF 2

Twijvel is afkeur en boem = au!
De reden waarom een thernostaat weg halen voor mijn gek is, is omdat je dan juist je cilinder sneller kapot draait.

Wel of geen ervaring met een 70cc maakt hier niet uit.
50cc of 500cc.
Lc blokken hebben een thermostaat er inzitten om het blok ook zo snel mogelijk oo bedrijdstemp te krijgen.
70/80 graden als ik dan eurokit goed begrijp.

Zonder thermostaat zal het koelwater van af het starten al worden rond gepomp en duurt het langer voor het blok om op bedrijfstemp te komen.

Dit zorgt voor meer slijtage in de cilinder.
Met thermostaat gaat dit sneller.

Ja als een thermostaat het begeeft loopt hii warm, of als de pomp niet goed. Meer is of kapot.
Klopt slechte afstelling zorgt ook voor meer vrijving in de cilinder en zo voor hogere temperaturen.

En vragen naar tuners waarom ze dat doen is leuk.
Maar wat is de exacte reden.
En ia dat bij straat gebruik of bij sprintwerk?

Zeggen dat ik het fout of niet helemaal hoed heb is prima, iedereen leert elke dag weer wat.
Maar ben wel benieuwd waarom.
 

rank1

Member
Het radiator wordt door rijwind gekoeld.Ik laat mijn motor ff stationair draaien rond 30 graden dan rustig wegrijden.Cil wordt vanzelf warm omdat er teveel hitte vrijkomt.Zonder thermostaat blijft hij iets koeler, sneller hitte afvoer wat juist beter is voor de cilinder.Bij een simpele 70 cc wordt kouder bougie gebruikt en ook meer tijd nodig tot hij schoon brandt.Een 80 cc 4t wordt rond 90-100 graden.
 

joost0903

New Member
sthermostaat zat er inderdaad niet in excuss
ik dacht van wel niet DDL hun schuld.
en met te warm bedoel ik dat ik een soort van warmloper (hij stopte ermee maar starte daarna gelijk) heb gehad en het lampje op mn dashbord gaat branden. dat is meestal als ik 10 minuten a kwartier aan het rijden ben.
radiateur is schoon en hij is helemaal ontlucht en vol met kvs, dus het zou dus aan de carb afstelling liggen?
of kan het ook aan liggen dat ik met oliepomp rij ipv mengsmering?
en ik heb idd niet veel verstand van deze dingen vandaar dat ik het hier vraag:)
Post automatically merged:

hoe warm?mijn narakut 70 draait nu rond 9500 toeren en rond 70 graden max wat optimal is.Als hij 90 graden wordt en niet zakt dan zou ik m ff afkoelen.en haal dat thermostaat maar er uit.die hoort niet op een 70cc.veel beter flow en een onderdeel minder.wat jij ook moet kijken naar temp als motor stationair draait dan kvs temp zou beetje zakken of wanneer je ff klein gas geeft.Is dat niet t geval dan stel je carb eerst goed af.Gasnaald,sproeiers oh en bougie kleur kijken.Wat hittegraad bougie?Hoeveel gr. rolletjes zit er in?Andere uitlaat?Valse lucht?Motor wordt ook snel warm wanneer stationair te hoog afgesteld is.
sproeier 74, br9es ngk bougie, sitoplus, dr70, 6 gram rollen
 
Last edited:

rank1

Member
pia oliepomp is zeer veilig tot 12000 toeren.een dr70 draait veel lager dus je hoeft geen zorgen te maken over smering.
mengsmering is voor sneller setups bedoelt.
over carb afstelling kan ik je pas vertellen als jij een goede foto maakt van je bougie.
dus eerst rij een stukje tot de motor goed warm is,geef een flinke vol gas en gelijk motor uitzetten.bougie snel uitdraaien,kijk uit heet,maak een goede scherpe foto.welke lamp brandt op je dash?
 
Advertisement - register to remove this

Similar threads

Top