Cilinder scooter vaak kapot.

GW1

Well-Known Member
Heb een Keeway f-act 50, die na een tijd te hebben gebruikt bij de dealer waar ik hem vandaan heb laten repareren. De cilinder moest vervangen. Vervolgens deed die het een tijd, Maar begon op gegeven moment weer kuren te vertonen, en op het laatst had ik een buaaap (zelf de cilinder al getest, door met de vinger op de plek van de bougie te leggen ,en te kickstarten, hij trok goed aan, dus dacht dat de cilinder het niet kon zijn). Weer naar de dealer, en weer moest er toch een nieuwe cilinder in (door een misverstand heb ik ermee ingestemd, Dacht dat het héle plastic gedeelte onder de scooter ook vervangen zou worden, wat er nogal losjes bij hing, en wat me niet vreemd leek, dat daar zand door zou kunnen komen, maar alleen het luchtfilter is er bij vervangen, wat niet eens had gehoeven volgens mij, maar wat ik zei, een misverstandje). In ieder geval. in gesprekken met de dealer kwam hij met dingen aanzetten , nadat ik er iets over had gezegd, terwijl het wel zulke dingen zijn, waar je meteen mee aan zou moeten komen. Kortom, heb nogal wat mijn twijfels over hem. Weet iemand of een beetje makkelijk is na te gaan of er werkelijk een nieuwe cilinder in zit?
De scooter begaf het na een dag (maar dat kan liggen omdat hij hem niet meer heeft kunnen afstellen, omdat ik de scooter meteen terug wilde (hetgeen is waar hij naar mijn idee te laat mee kwam aanzetten, nadat hij eerst alleen zei dat ze nog een nieuwe pakking op de uitlaat moesten zetten, waarvan ik zei dat ik het zelf wel kon, en hij toen pas kwam aanzetten met dat die hem eigenlijk ook nog even goed wilde afstellen), dus hij staat met minder dan 60 gereden km's door mijzelf in het hok. De cilinder die eruit is gekomen die enkele maanden oud is heb ik erbij terug gevraagd, dus de vraag is, is dit werkelijk een cilinder van enkele maanden, of heeft die er maar wat bij gezocht.

ps Om mezelf maakt het me niet heel veel uit, maar kan er slecht tegen iemand met n***streken er maar gemakkelijk van af te laten komen (Als dat hier het geval is tenminste).
Afb0171.jpgAfb0176.jpgAfb0174.jpgAfb0172.jpgAfb0175.jpg Afb0183.jpg


Foto's (sorry, alleen 3.1 (ofzo) cameraatje) van de eruit gekomen cilinder.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

niemand kan jou zeggen dat dat de cillinder/zuiger is die onder jou scooter zat... volgende keer even met een kraspen iets erop krassen, dat weet je dat zeker... maar een nieuwe cilinder die zo snel vast loopt is niet goed.. dit ligt niet aan de cil maar meer aan je afstelling.
 
Kan ook zelfs nog aan andere dingen liggen.. Vaak word er gezocht naar goedkope vervangings cilinders.. Zoals DMP , TNT.. Dat is allemaal troep.. maar goed. Dat krassen kan bij betere kwaliteit cilinders ook komen..

Misschien is je oliepomp defect, of gewoon te kleine sproeier gereden..

Ik zou de krukas lagers ook maar in de gaten houden.. Als je cilinder al niet genoeg smering krijgt, zal het met de krukas lagers er ook niet goed voor staan..
 
dat is wat hij zij, toen ik er bij bleef dat daar altijd goed op wordt gelet, zag hij ineens (kan gebeuren toevallig, houwen we het eerst maar even op) dat er ergens een boel zand zat. Heb nog een foto bijgevoegd waar roest op de cilinder is te zien, of iemand weet of dat na een paar maanden al kan, gezien me verteld is dat er toen een nieuwe cilinder in is gekomen.
 
nou , het gebeurd nog weleens dat de leiding en/of het zeefje onderin de tank verstopt raken , en dan krijgt ie geen olie meer.

Dus als je er dan alleen maar een nieuwe cilinder op zet en niets aan de oorzaak doet zal ie opnieuw vastlopen , maar lang duurt dat niet , hoogstens een paar minuten..


roest op de cilinder kan al in een paar weken , ligt er maar net aan hoe vaak en hoe en of je de brommer schoonmaakt , en dan ook de cilinder meeneemt , rijd je door plassen ,veel door de regen etc..

Een stalen cilinder roest omdat het warm word , en helemaal de chineze imitatiecilinders..
 
Gebruik hem voor werk, dus zal wel eens door een plas zijn gereden. Meng de olie zelf. En roest is dus niet abnormaal, dacht ik ook niet, maar wilde het even zeker weten. Bedankt.
 
Last edited:
Nou ja, ik zal er wel niet achter komen. Ga proberen hem ergens anders weer goed te krijgen, bedankt voor de antwoorden.
 
Last edited:
Ik voel me een beetje verlaten hier, kan iemand nog iets zeggen, al is het nog zo stom, zou voor mijn moreel wel goed zijn, denk ik.
 
Tot nu toe een paar verschillende, allemaal bij tankstations vandaan, gewoon tweetakt olie, en de laatste die erin zat stond ook nog bij dat het speciaal voor scooters was. meng meestal +/- 110 ml op een tank van 4.8 liter.
 
dat is 1:43 als ik dat zo snel uitreken.
Persoonlijk zou ik een straatscooter vetter smeren. meer richting 1:35 ofzo..

Nadeel van zelf mengen is dat wanneer de brommer een tijdje stil staat, de olie boven op de brandstof komt te liggen. Als je dan weer gaan rijden zal de smering niet helemaal optimaal zijn.,
 
Kom deze toevallig nog even tegen. had er een lange schacht bougie in, ipv korte. Eigen domme schuld dus. En bedankt voor de genomen lang geleden tijd nog.
 
Dat was het probleem van die krassen aan de zuiger in cilinder? Ik denk eerder dat je zuiger deck eerder kapot zal zijn plus de elektrode van de bougie.
 
Hij loopt nu nog altijd (af en aan, zelfde cilinder, twee warm lopers paar 100 km terug). Heb scooter hulp, zien wel waar ik strand. Bedankt gewaardeerde aandacht (voor wat 't waard is van mij, dat dan wel alleen).
 
Dat was het probleem van die krassen aan de zuiger in cilinder? Ik denk eerder dat je zuiger deck eerder kapot zal zijn plus de elektrode van de bougie.
Zuiger heeft het sinds de korte schacht bougie nog niet weer begeven tenminste, behalve paar warm lopers (onhandig heidje van mezelf). Dat die krassen door bougie erop zaten was ook maar mijn eigen leek (en "leek" (haha), me logisch) redenering, tja wel na cilinder reparatie, bij de garage, en bij vermelding dat verkeerde lengte bougie in zat. boeltje draait tenminste nog, zal wel weer zien.
 
Last edited:
Back
Top