cilinder past niet goed

japrilia

Well-Known Member
bij het monteren van mijn cilinder bleek dat de zuiger tegen de kop komt. ook zie ik dat de inlaatpoorten niet helemaal open gaan met de zuiger op de laagste stand.
mijn vraag: is deze cilinder niet voor mijn scooter of moet dit opgelost worden dmv voetpakkingen.. het scheelt wel ongeveer 2,5 mm!! (met blote oog) zowel voor de kop (dat ie de zuiger niet meer moet raken) als voor de inlaatpoorten (dat deze helemaal open staan)

- kymco dj snor
- char-mo 70 giet (besteld op scoots.nl)
- met standaard 50cc kop
 
Advertisement - register to remove this

stinozaandam said:
logisch toch een 70cc met een 50cc kop?

Is helemaal niet logisch, maakt niets uit.
Je hebt de snor versie, die zijn begrensd op het carter, dus past een 70CC cilinder niet zonder het blok uit te frezen.

Je moet dus een stukje wegfrezen in je carter, dan kan je je cilinder monteren.
 
kun je me uitleggen wat er precies gefreest moet worden? het monteren van de cilinder ging wel moeiteloos.. heb je het misschien over de spoelpoorten? (die lijken veel kleiner te zijn) en valt dan de hoogte op te lossen door voetpakkingen?
 
Het klinkt eerder alsof de cilinder te diep in het carter valt als de zuiger boven de rand utisteekt, en boven de inlaat blijft staan. Het carter lijkt me dus niet het probleem. Denk dan eerder dat je er 2 of 3 voetpakkingen onder moet leggen :?
 
als iemand me kan vertellen wat de verschillen zijn tussen de dj snor en brom verzie hoor ik het graag. de zuiger steekt niet echt uit, maar staat precies gelijk aan de cilinder. de bolling van de zuiger steekt wel uit, en met de 50cc kop komt de zuiger tegen het 3,5 mm "50cc randje". ik denk dat het met een 70cc kop nog maar een mm scheelt, maar dan zit ik nog met de inlaat die maar voor 2/3 open staat..
 
de zuiger kreeg ik gewoon bijgeleverd, dus lijkt me ook raar... tis idd wel een optie omdat de zuiger En bij de kop (hoogste stand) te hoog komt EN bij de inlaat (laagste stand) dus met een zuiger met een pistongat dat lager een paar mm lager zit zou het probleem opgelost zijn, maar moet het dan om een fabrieksfout gaan of gewoon een verkeerde zuiger?
 
Het schijnt dat webshops wel vaker verkeerde zuigers leveren. Lijkt me inderdaad een goede opmerking. Post eens fotos van je zuiger, misschien dat iemand het xo kan zien :?
 
kymco dj carters zijn allen gelijk , zit geloof ik alleen maar een andere pijp op..

denk dat je gewoon wat voetpakkingen eronder moet doen , je moet niet al te veel nauwkeurigheid verwachten van Char-mo natuurlijk ;)
 
ik heb de dealer gebeld. hij zei het volgende: de spoelpoorten kunnen best 2 a 3 mm niet opengaan, want de spoelpoorten zijn erg groot. dat de zuiger tegen de kop komt valt op te lossen door een extra koppakking en de 50cc kop wat in te frezen, of een 70cc kop te kopen. met een extra voetpakking kan de spoelpoort wel meer open en de zuiger minder snel tegen de kop, maar daarmee verander je wel de timing en ben je eigenlijk al aan het tunen.. ik heb dus een extra koppakking erin gezet en de het "50cc randje" van de kop een beetje ingefreesd. de zuiger raakt de kop nu niet, en de scooter loopt. wel heb ik ontzettend veel compressie. ik denk toch dat ik een dikkere voetpakking ga monteren, zodat ik toch een wat hogere squish krijg, of is dat een slecht idee? ik heb geen digitale schuifmaat, maar dat moet ik dan maar even lenen van iemand zodat ik de squish kan meten..
(btw van squish had de dealer nooit gehoord :S)
 
meer koppakkingen is gevaarlijk die blaas je er zo uit , het beste koop je een Polini 70cc kop , die passen goed en hebben een o-ring.

als je de cilinder iets hoger zet veranderd de timing niet dramatisch hoo'r..

lekkere dealer heb jij btw..
 
je moet gewoon meer voetpakkingen eronder leggen, omdat die kop niet bij die zuiger past, de cilinder en kop dus gewoon omhoog schuiven door meer voetpakkingen, probeer er 3 of 4. draai dan alles vast, en draai aan het vliegwiel en kijk of ie dan niet tegen de kop aankomt, je kan ook de detonatiewaarde opmeten. ik heb dit ook met mijn char mo cilinder namelijk. :)
 
1. wat bedoel je met detonatiewaarde? squishwaarde?
2. wat kan ik trouwens doen om te kijken of ik niet teveel compressie heb (wat detonatie veroorzaakt?) ik neem aan dat ik met de st 50cc kop, al heb ik een squishwaarde van boven de 0,6 door de kleinere verbrandingskamer een te hoge compressie (dus misschien detonatie) heb. of zie ik dat verkeerd..
3. ohja en zijn alle voetpakkingen gelijk voor 70cc kymco, of moet ik dan de originele van de cilinder meenemen naar de dealer?
 
Back
Top