Howto Chinese Gy6 Scooter een poos zonder olie (stuk)gelopen. Heb nu een raar geluid.

Orbituser123

Uses Orbit
Nu komt er een raar tikkend/ratelend geluid uit het motorblok. (Olie inmiddels aangevuld). Ik heb een audio-opname waar het geluid heel goed op te horen is. Kan iemand mij helpen? Ik ben naar de scooterzaak geweest en zeggen dat het 500 euro gaat kosten om te repareren. Dit is natuurlijk waarschijnlijk bullshit dus ik wil het zelf proberen op te lossen. Kan iemand mij helpen? KLIK HIER VOOR GELUID ik ging eerst naar de rechterkant en toen naar de linkerkant van de scooter.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ja goed. Ik rijd soms een maand niet.
Maar ik ga er vanuit dat je tientallen of eventueel honderden kms bedoeld.

Dan is het wss klaar ja.
De scooter is al geschorst, dus niet meer verzekerd. Als ik de kleppen heb gesteld weet ik niet zo goed hoe ik de scooter moet gaan testen. Er zit nu olie in, en hij loopt stationair. Dus wie weet of het probleem straks op is gelost na het stellen van de kleppen. Maar daar moet ik eerst een lang stuk voor rijden. Want hij stopte toen ik naar de scooter dealer reed ook pas compleet mee nadat ik al 2 km had gereden. (Na dit moment werkte mijn scooter volledig niet meer, liep niet meer stationair, maakte rare ratelgeluiden, sloeg direct af als ik em startte).
 
Je zou kunnen beginnen om de compressie te meten na het stellen. Als het stellen niets uithaalt .
Ik ben nu mn kleppen aan het stellen, alleen ik zie dat mijn nokken-dinges (dat ding dat je op tijd moet zetten), helemaal geen bout er in heeft om em op tijd te zetten. Hoort dit? Of is dit foute boel? Ik heb hem nu met mn blote handen op de juiste stand gezet, alleen ik weet niet of het goed is.
 
Hoort dit
Ja dat hoort zo , tandwiel zit erop geperst. Streepjes / of kleine gaatjes gelijk met de kleppendeksel rand , en grote gat boven . Ikzelf draai ook altijd aan het vliegwiel , wel in de draai richting. En heb bij mij de kleppen beide op 0,10 mm
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 1
als je krukas lagers kapot zijn ..... is 500,00 geen Bull-Shit.
Blok er onder vandaan , blok uit elkaar , krukas en lagers vervangen , ( set is goedkoper )...

Dus ... het grootste bedrag zit in de arbeids uren .

Zelf doen is nog goedkoper.
Post automatically merged:

Werkelijk waar GEEN idee. Het zou een maand kunnen zijn, het zou ook een week kunnen zijn. Maar ik gok eerder 2 a 3 weken dan <1 week.

Dat is al te lang.

Olie zorgt overal voor een smeer film. Als het olie peil te laag stond.. Kan de oliepomp niet of niet zo heel goed meer olie door het blok pompen om een goede smeerfilm overal neer te leggen.

Die smeerfilm zorgt ervoor dat delen over elkaar kunnen glijden zonder elkaar te beschadigen / bekrassen.

Als de olie toevoer weg valt, kan je vanuit gaan dat je blok niet meer te redden valt..

Alles wat gesmeerd moet worden word dan beschadigd.


Dus:

Nokkenas
Tuimelaars

Cilinder
zuiger en veren

Oliepomp is zelf smerend (dus kan zonder olie ook kapot lopen

Krukas, dus waar het small end en big-end zitten en natuurlijk de krukas lagers.

De ketting word overigens ook gesmeerd door olie.. Anders zijn de ketting geleiders binnen 1000km volledig beschadigd.

Opzicht is zo`n blokje prima zelf te doen als je technische kennis hebt in die dingen. Het is geen Rocket science.

Maar als je volledig niks van snapt en compleet noob bent, ben je beter af om een nieuw blok te kopen.
Maar dan is het nog steeds belangrijk dat je kleppen goed kan stellen.
 
Last edited:
Ja dat hoort zo , tandwiel zit erop geperst. Streepjes / of kleine gaatjes gelijk met de kleppendeksel rand , en grote gat boven . Ikzelf draai ook altijd aan het vliegwiel , wel in de draai richting. En heb bij mij de kleppen beide op 0,10 mm
Ik heb de kleppen gesteld, vliegwiel gesteld. Alles weer in elkaar gezet. Maar helaas heeft het niks geholpen. Ik hoor nog steeds het getik. Het lijkt in de buurt van de carburateur te zitten. Maar heb echt geen idee.
 
Back
Top