carters verkeerd gekotterd?

boerbeun

Well-Known Member
ik heb een DNA gekocht voor BigBore project.

de maat waar ik die dna van heb heeft tijdje terug carters laten kotteren bij ABT. toen hij ze terug kreeg gingen ze direct naar mij toe.

BigBore zou passen werd er gezegd.

nou heb ik net de DNA opgehaald, dus probeer thuis de BB erin en kan het ding op en neer rammelen. maten:

BigBore (86cc) --> 56,40
DNA carters gekotterd--> 57.05

Ik belde die maat van me op om te vragen hoe dat kon.. zegt hij dat hij met de 2f4r ook had (cilinder waarop gekotterd is)

nou vraag ik me dus of dit normaal is? want kan me niet echt voorstellen dat het hemd zwevend bedoeld is..

gr frank



p.s. zou iemand zijn 2f4r even op kunnen meten op het hemd? zou graag weten welke maat die heeft..
 
Advertisement - register to remove this

als hij kan bewegen lijkt dat mij niet goed :)
hij moet precies aansluiten

Dat lijkt mij nu juist niet verstandig. Aluminium zet anders uit dan een legering van aluminium. Als je cil nu eens sneller/meer uitzet dan je carter ben je de sjaak en breekt het hemd.
 
die 6 10e, dat is dus 3 tiende mm rondom. Dat lijkt me geen kwaad kunnen, ABT weet heus wel wat ze doen. Lijkt mij problemen maken om niets.
 
Volgens Malossi zelf moet er er bij het kotteren 0,5mm ruimer gekotterd worden, dan de diameter van het hemd. Dit kun je hierin(pagina 17, voor de luie mensen onder ons ;) ) nalezen. Daar gaan ze uit van een hemddiameter van 56,2, en dan moet je dus kotteren op 56,7mm.

Als jouw hemd dus 56,4 is, dan is er toch niets mis met het kotterwerk?
 
Maakt toch niet uit dat hij speling heeft, je zet hem toch vast me tapenden, soms jongens...

Hij moet passen, of dat hij nu 56,6 is of 57 maakt niks uit!
 
Maakt toch niet uit dat hij speling heeft, je zet hem toch vast me tapenden, soms jongens...

Hij moet passen, of dat hij nu 56,6 is of 57 maakt niks uit!

tuurlijk past het. maar als het hemd de vrije speling heeft zelfs na uitzetten en je zuiger staat effe flink op en neer te beuken op volgas, en je hemd breekt af. kom jij me dan ook nog uitleggen dat het past?

gaat me om het hemd, niet of ie afdicht..

@ ramon: dankjewel. geen zorgen dus :W
 
tuurlijk past het. maar als het hemd de vrije speling heeft zelfs na uitzetten en je zuiger staat effe flink op en neer te beuken op volgas, en je hemd breekt af. kom jij me dan ook nog uitleggen dat het past?

gaat me om het hemd, niet of ie afdicht..

@ ramon: dankjewel. geen zorgen dus :W


Denk eens even na. Hoeveel zal die cilinder nu uitzetten???
Ik kan jou vertellen dat dat geen 0,35mm is.

Je hemd heeft natuurlijk geen vrij speling, want hij zit vast met je tapenden! Dan gaat hij echt niet meer heen en weer!

Edit; dat hemd is zo dik, dat je het wel erg bont moet maken wil dat afbreken, maar! misschien gaat jou het wel lukken.
 
En daarom is het zo belangrijk om het spul op bedrijfs temperatuur te brengen.

Ik meen dat er ook diverse cilinders zijn waarbij de verbrandingskamer iets in de cilinder valt. Dit scheurt ook niet. Ook niet bij gietijzeren cilinders.

En de cilinders waarin een persbus zit... Breken ook niet
 
Ik meen dat er ook diverse cilinders zijn waarbij de verbrandingskamer iets in de cilinder valt. Dit scheurt ook niet. Ook niet bij gietijzeren cilinders.

MK pro race 2:)


Maar inderdaad frank, het carter moet ruimer zijn dan de cilinder.
Al lijkt me dat wel duidelijk nu:D:P
 
Ik zou t juist zo doen dat er geen ruimte tussen carters en cilinder zit. Weet je zeker dat je cilinder goed gecentreerd staat etc.
 
als je een evo op een pia of mina carter schroeft zit er meer ruimte tussen als bij het carter van de TS. gaat tog prima? of heeft iedereen behalve ik die ruimte opgevult?
 
De cilinder hoeft helemaal niet te centreren. het big-end en het small-end heeft genoeg zijdelingse speling. Bovendien is het risico op een niet haaks staande cilinder aleen maar groter als de hemd klem zit in het carter.
 
Jawel , maar ook hier tussen zit speling. Tussen tapeindes en het cilinder.

aljeblieft, als je wilt dat je cilinder goed gecentreerd staat, dan maak je pasbussen, maar zo'n opmerking moet je in de kleuterschool melden, er moet gewoon paar tienden van mm's tussen zitten, en al is het een mm, daar loopt een blok niet beter van.
 
Back
Top