Carburator TK op een MBK Booster Next Gen

Status
Not open for further replies.

utterdown

Fuel -> Noise
Hallo,

Even een korte uitleg: ik heb onlangs een 2e hands scoot gekocht (model boven vermeld). Op zich rijdt hij vlot en doet hij alles wat ik van hem verwacht, maar als ik stop&go verkeer heb, dan lijkt hij telkens te verzuipen. Als ik dan weer vol gas geef om te vertrekken komt er blauwe rook uit en maakt hij een minder prettig 'bûûûmmm' geluid ipv de volwaardige stofzuiger.

Ik dacht eerst dat het aan de bougie lag, gezien deze nogal zwart uitgeslagen was. Heb nu een nieuwe bougie geplaatst maar het probleem doet zich nog steeds voor. Ik heb nu begrepen dat dit zou liggen aan een slechte carburatorafstelling. Het enige probleem is dat ik niet weet hoe ik mijn carburator mag afstellen.

Het enige dat ik erover kan vinden is dat het een TK 5DA-01 (Teikei) is, maar daar blijft het dan ook bij. Nergens op het net kan ik hierover iets vinden of het is in het japans:| Ik heb hem nog niet volledig losgekoppeld, gewoon omdat ik niet meer zou weten hoe alles terug moet. Gewoon weten aan welke vijzen ik mag aankomen zou me al ver vooruit helpen.

Is er iemand die ervaring heeft om deze prullen af te stellen en zou die mij willen helpen? De scooter zelf is geheel standaard en is van 1998. Dus het is nog een manuele choke... (Volgens 1 iemand lag het daar aan, maar dat geloof ik nu eenmaal niet).

Alvast bedankt en ik hoop dat ik nu geen oude thread ge-upd heb, maar ik ben al op verschillende forums geweest (zowel belgische als nederlandse als duitse) en nergens iemand die kan/wil helpen...

Grtz,

Utterdown
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dus de scooter is volledig standaard?

welke sproeier zit erin? std zou er sproeier 89 in moeten zitten

Kuis desnoods je luchtfilter eens(de mousse erin uitwassen met warm water en dreft ofzo) en kuis de carburateur zelf ook eens, uitblazen met compressor
 
Wel de luchtfilter is nog maar 2 weken oud en is helemaal proper. Ik heb geen flauw idee welke sproeier er inzit.

Probleem is dat ik mijn carb niet kan doorblazen wegens geen compressor en ik heb daar ook geen ervaring mee, dus ik zou waarschijnlijk meer kwaad dan goed doen. Maar volgens iemand die ik ken zou het aan de stationairschroef liggen. Enig probleem is dat ik niet weet welke schroef dat juist is, omdat ik over de carb zelf geen manual vind.

Ik zal proberen uit te zoeken welke sproeier ik heb maar ik heb de indruk dat alles standaard is. Dus ik gok al op de 89.

PS: bougie is koffiebruin, uitlaat is 100% in orde (gisteren nagekeken)
 
stationairschroef is die schroef die recht op de gasschuif uitkomt

maar deze regelt enkel de toeren stationair dus heeft weinig te maken met een 'buuumm' geluid

als de bougie koffiebruin is zou de afstelling moeten goed zijn.

blauwe rook wijst op teveel olie

Misschien zijn de rollen en/of drukveer versleten?
 
Zou best kunnen, maar heb geen flauw benul hoe die er moeten uitzien:) en ik heb denkik ook niet direct het materiaal om dat allemaal eens open te smijten.

Heb nu wel ontdekt dat ik aan de uitlaat een extra stukje heb, waar een inbusbout inzet met siliconen. Als ik deze weghaal trek de scoot op als bezeten en rij ik (vermoed ik toch) een vlotte 65 a 70.

Maar dan blijft het probleem bestaan van het stop&go verkeer... Ik zal er straks nog eens naar kijken, mss is het effectief zo dat de sproeier verkeerd is, maar kga gewoon eens kijken met de staionairschroef om dat stotteren als ik niet rij tegen te gaan.

Dat hij niet als een raket uit de startblokken schiet vind ik nog ni zo erg, wel dat ik hem telkens opnieuw moet starten... Alvast bedankt om me te laten weten welke schroef het is en ik hou je op de hoogte moesten er vorderingen zijn (of niet).

Grtz
 
Haal je carburateur om te beginnen er als eens af,
alles netjes en beheerst losdraaien op een tafel waar niks opligt, op een grote witte handdoek, zodat je alles ziet en nisk kan wegrollen.

Om te beginnen zit in je carburateur een gasschuif, die kan je eruit halen door bovenaan een schroef los te draaien (de plak waar de kabel de carburateur ingaat).

In deze gasschuif zal je een gasnaald zien zitten, deze haal je los, en hierop zal je een clip op zien zitten, met op de naald inkappingen waar die clips over kan.

Haal die clip los, en verplaats hem 1 streepje naarboven, monteer alles weer.

en vermeld ff wat het resultaat is.
 
Door het aangename zeezand (ik studeer in oostende) dat een mooie zoutaanslag op alle onderdelen heeft aangebracht, ben ik er niet in geslaagd om de carburateur los te krijgen. Ik heb wel de ralenti kunnen aanpassen, en nu blijft hij mooi draaien als ik stop&go verkeer heb.

Alvast bedankt voor alle moeite en uitleg!
 
probleem met afstelling

uhm ik zit dus met het probleem van mijn carbu . ik ben mij vandaag om een 70cc geweest en nieuwe carbu :) maar ik krijg mijn carbu maar niet in orde geregeld kan er mij soms iemand helpen want ik graak nog niet eens boven de 40 :s dus dat is ook al niet normaal voor een 70 cc ..kan er mij iemand wat meer uitleg geven zodat ik eindelijk weer eens deftig kan rijden
alvast bedankt
 
uhm ik zit dus met het probleem van mijn carbu . ik ben mij vandaag om een 70cc geweest en nieuwe carbu :) maar ik krijg mijn carbu maar niet in orde geregeld kan er mij soms iemand helpen want ik graak nog niet eens boven de 40 :s dus dat is ook al niet normaal voor een 70 cc ..kan er mij iemand wat meer uitleg geven zodat ik eindelijk weer eens deftig kan rijden
alvast bedankt

Dude check de datum... Effe zelf een topic aanmaken he :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top